Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Grainfather app alc vol na bottelen  (gelezen 567 keer)

Offline Stephan Franken

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Grainfather app alc vol na bottelen
« Gepost op: 14-06-2021 19:44 u »
Hoi,

Sinds enkele weken dan eindelijk kunnen brouwen met mijn nieuwe Grainfather. Wat een genot. :D

Ik loop aan tegen een klein probleem met de software van Grainfather. In de software kan ik prima bepalen hoeveel bottelsuiker per flesje ik wil gebruiken. Ik kan kiezen, CO2 bepalen en dan laten uitrekenen hoeveel suiker ik daar voor nodig heb of andersom. Wat de software niet doet is uitrekenen wat het alc.vol is na bottelen. iets wat ik met BrouwHulp wel kon. :(

Doe ik iets verkeerd of zit deze tool niet in de software en moet ik dit handmatig uitrekenen? :weetniet:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Grainfather app alc vol na bottelen
« Reactie #1 Gepost op: 16-06-2021 22:49 u »
Hoi,

Sinds enkele weken dan eindelijk kunnen brouwen met mijn nieuwe Grainfather. Wat een genot. :D

Ik loop aan tegen een klein probleem met de software van Grainfather. In de software kan ik prima bepalen hoeveel bottelsuiker per flesje ik wil gebruiken. Ik kan kiezen, CO2 bepalen en dan laten uitrekenen hoeveel suiker ik daar voor nodig heb of andersom. Wat de software niet doet is uitrekenen wat het alc.vol is na bottelen. iets wat ik met BrouwHulp wel kon. :(

Doe ik iets verkeerd of zit deze tool niet in de software en moet ik dit handmatig uitrekenen? :weetniet:

Ik heb geen Grainfather en ken ook de Grainfather app niet.
Wel weet ik dat het berekenen van het extra suikergehalte door bottelsuiker eenvoudig is.
16 gram suiker per liter geeft ongeveer een verhoging 1 volume procent alcohol. (Om precies te zijn 1,03%)
Als je bottelt met 8 g bottelsuiker per liter stijgt het alcoholgehalte 0,5%. Zo simpel is het...

De basis van deze berekening is dat 1 gram suiker ongeveer 0,51 gram alcohol en 0,48 gram koolzuur geeft. Alcohol (ethanol) heeft een dichtheid van  789,4 g/L. 

Tags: