Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: BrouwHulp: maischrendement en SG  (gelezen 1255 keer)

Offline Ziglar

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
BrouwHulp: maischrendement en SG
« Gepost op: 10-05-2021 15:30 u »
Hoi allemaal.
excuses voor de nieuwe post, maar ik zie door de bomen even het bos niet meer in eerdere posts over dit onderwerp.

Afgelopen weekend weer een biertje mogen brouwen, netjes ontworpen en tegen recepten op dit forum gecheckt.
Wat mij opvalt is dat ik bij eigenlijk geen enkel biertje op de SG uitkom die in BrouwHulp staat op het meet moment "eind maischen" (doel 1.063, echte waarde 1.046)
Als ik dan mijn gemeten SG invul heb ik een maischrendement van 74% wat mij erg laag lijkt. (En een brouwzaalrendement van 63%)
Hierdoor gebruik ik dan minder spoelwater dan het recept vraagt om niet te laag uit te komen op het meetmoment "laatste uitloop spoelen"

In een eerdere post heb ik al eens gevraagd of de schroot-grootte misschien verkeerd kon zijn, echter aan de hand van foto's kreeg ik te horen dat het correct was.

Gebrouwen wordt er hier met een Braumeister plus 20 L en geschroot met walsmolen.

Kan iemand mij meer vertellen wat ik kan doen om het maischrendement hoger te krijgen?

BrouwHulp uitdraai: https://dejong.pro/20.html

BrouwHulp export: https://dejong.pro/20.xml

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: BrouwHulp: maischrendement & SG
« Reactie #1 Gepost op: 10-05-2021 23:05 u »
Hier is al heel veel over geschreven...

Tip: gebruik de zoekfunctie en zoek op "rendement brouwautomaat software"

Kort gezegd: bij het gebruik van een brouwautomaat zoals een Braumeister valt het rendement tegen.
Bij de instellingen van brouwsoftware moet je hiermee rekening houden.
Het rendement kun je verhogen door langzamer te spoelen (moutkorf langzaam omhoog takelen) en door de bovenste filterplaat van de Braumeister omdraaien waardoor je meer ruimte creŽert voor je beslag.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 10-05-2021 23:12 u »
Streven voor je maischrendement is altijd 100%! In een normaal systeem is dit prima haalbaar... :brouwen:

Offline Snelbier

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 11-05-2021 16:31 u »
SG hoe gemeten? Hydrometer (dobber) of refractometer?
Bij hydrometer ook temperatuurcorrectie toegepast? Wort van 64'C kan zo 20 punten hoger uitvallen dan je 'meet'..
Hoe homogeen was je monster? In mijn BrewMonk heb ik zelden een 'normaal' SG tijdens maischen, waar ik ook aftap.
Wťl geloofwaardig SG vlak voor koken, als het wort is geroerd.  Maar dan kan je weinig meer corrigeren..
Ik meet ook vaak tijdens hevelen naar gistvat, en SG klopt dan aardig tegen SG voor koken.
Ga je met laag rendement (correct gemeten SG) naar gistvat, dan sluit ik me aan bij eerdere reaguurders; zoek op rendement brouwautomaat..
BZR 63% lijkt laag, maar kan voor een zwaarder bier normaal zijn in een 'automaat'..
Sterkte, Snelbier

Offline lexkato

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: BrouwHulp: maischrendement en SG
« Reactie #4 Gepost op: 25-05-2021 16:19 u »
Wij hebben bij onze ketel ook een maischrendement van rond de 80% in BrouwHulp.
Als ik het goed begrijp zit hier ruimte voor verbetering?
100% maischrendement betekent 80% suikers uit je stort gehaald of zie ik dat verkeerd?

Wij werken met een beslagdikte van 4,5 ltr/kg eens kijken of er verbetering zit als ik dit wat ga aanpassen naar 4 ltr/kg?

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 25-05-2021 16:51 u »

100% maischrendement betekent 80% suikers uit je stort gehaald of zie ik dat verkeerd?

While 75% is a very good efficiency number when based on the total grain weight (most grains laboratory extract is about 80% of their weight) it is only a modest efficiency when seen as based on the laboratory extract of the grain.
Hoewel 75% een zeer goed efficiŽntiegetal is op basis van het totale korrelgewicht (de meeste korrels laboratoriumextracten zijn ongeveer 80% van hun gewicht), is het slechts een bescheiden efficiŽntie als het wordt beschouwd als gebaseerd op het laboratoriumextract van het graan.

Hopbier

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 25-05-2021 21:53 u »

While 75% is a very good efficiency number when based on the total grain weight (most grains laboratory extract is about 80% of their weight) it is only a modest efficiency when seen as based on the laboratory extract of the grain.
Hoewel 75% een zeer goed efficiŽntiegetal is op basis van het totale korrelgewicht (de meeste korrels laboratoriumextracten zijn ongeveer 80% van hun gewicht), is het slechts een bescheiden efficiŽntie als het wordt beschouwd als gebaseerd op het laboratoriumextract van het graan.

Hopbier

De aloude discussie maischrendement versus brouwzaalrendement oude stijl...

Zoals zo veel moderne brouwsoftware gaat BroouwHulp uit van de maximale opbrengst die een mout kan geven. Dat wordt op 100% gezet. Het laboratoriumexract is dus het uitgangspunt. Per mout is die verschillend.

Tags: