Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bottelgist bij bieren met hoog eind SG  (gelezen 1037 keer)

Offline oude geuze

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Bottelgist bij bieren met hoog eind SG
« Gepost op: 14-06-2021 11:03 u »
Ik heb een Barleywine gebrouwen met begin SG 1.100 en eind SG 1.024. Alcohol (vol) zit net boven de 10%, SVG 74%, en ik denk dat mijn gist (Wyeast 1762 Belgian Abbey II) wel een beetje klaar is.

Is het aan te raden hier bottelgist te gebruiken i.v.m. het hog alcoholpercentage? Ik vroeg mij ook af of er dan (gezien het relatief hoge eind SG) niet erg veel suiker is voor die bottelgist om te vergisten? Zou ik door de toevoeging van bottelgist het zoete barley wine karakter verliezen? En erg veel koolzuur krijgen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Snelbier

• Super lid
  • Land: nl
Re: Bottelgist bij bieren met hoog FG
« Reactie #1 Gepost op: 14-06-2021 13:33 u »
Bottelgist kan meestal alleen eenvoudige suikers aan, en die zitten niet meer in je bier. Zijn al verteerd door je originele gist.
Naast bottelgist is (bijna) altijd bottel-SUIKER nodig, net zoveel als je normaal zou gebruiken.
Bottelgist gebruik je als de originele gist minder vitaal is (na lang lageren of zo) of als alcohol%aan de gist-tolerantie zit.
Je jongbier heeft 10% alcohol, gist 1762 zou tot 12% moeten kunnen. Wat dat betreft geen probleem.
Vraag is hoe vitaal de gist nog is.  Hoe lang heeft heeft het bier op gist gestaan tot bottelen?
  Als je lang hebt gelagerd (en/of) koud, dan is de kans groot dat gist in ruste is, en is bottelgist aan te raden.

Bottelgist is meestal smaak-neutraal, en hoeveelheid beperkt ten opzichte van de 10% alcohol die je al hebt. Zoete katrakter van je bier zal je zeker niet verliezen.

Koolzuur kan je sturen door hoeveel bottelsuiker, net als anders.
  Meer gist (of bottelgist) geeft NIET meer koolzuur, want verteert alleen je bottelsuiker.
Succes,  Snelbier

Offline oude geuze

• Boven 10 berichten
  • *
Re: Bottelgist bij bieren met hoog FG
« Reactie #2 Gepost op: 15-06-2021 09:17 u »
Bedankt voor de uitleg @snelbier! Helemaal helder. Het bier heeft niet bijzonder lang of koud gelagerd dus het zal wel goed komen met alleen een beetje bottelsuiker.

Offline Peter13

• Boven 10 berichten
  • *
Re: Bottelgist bij bieren met hoog eind SG
« Reactie #3 Gepost op: 12-10-2021 08:56 u »
Ik heb een vergelijkbare vraag, alleen is ons bier al gebotteld en de vergisting in de fles lijkt maar niet op gang te komen.

We hebben een Barleywine gebrouwen. SG bij bottelen 1.019, alcohol 10,4%. De alcoholtolerantie van de gist (Lallemand Nottingham Yeast) is 12%, dus het zou moeten kunnen, maar veel speling is er niet meer... Het bier heeft langer dan bij ons gebruikelijk in het gistvat gestaan (14 dagen 20 graden, 20 dagen 15 graden i.p.v. de gebruikelijke 14 dagen). Het zou kunnen dat de gist daardoor wat uitgeput is. We hebben gebotteld op 6 september en de flesjes weggezet bij 20 graden. Twee weken later een flesje opengemaakt: geen zuchtje koolzuur, volkomen plat bier (met verder een prima smaak). Daarna de tips op dit forum gevolgd: temperatuur graadje omhoog (nu 21 graden) en iedere dag wat met de flesjes schudden. Maar er lijkt nog niets te gebeuren. Ik zie geen enkel gistsluiertje als ik de flesjes ondersteboven hou.

Heeft het zin om nog langer te wachten? Of moeten we alle flesjes openen en wat bottelgist toevoegen. Dat wordt op dit forum steeds omschreven als "het laatste redmiddel", dus daar willen we pas aan als het echt moet.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #4 Gepost op: 12-10-2021 10:41 u »
Meestal is de oude gist niet meer in staat om de klus te klaren.
Maak gewoon een kleine starter van 10 - 20 ml (meer is niet nodig) om als verse gistcellen het werk te laten doen.
Neem de benodigde wort pH 5, maak die steriel en doe daarin 0,1 g gistkorrels die een hoge alcohol tolerantie hebben. Een dag later is uw starter klaar voor gebruik.

Offline Jos19669

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 12-10-2021 12:36 u »
Ik heb dit een keer gehad en toen hielp het om alle flessen even onderste boven in een kratje te zetten en daarna weer rechtop terug te zetten.

Gr

Jos

Offline Peter13

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 12-10-2021 12:58 u »
Bedankt voor de reacties. Ik ben bang dat ik toch de flessen weer moet gaan openmaken.

@Jos: dat ondersteboven en weer terug doe ik nu al een paar weken regelmatig, zonder resultaat.

Offline Jos19669

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 12-10-2021 13:28 u »
Bedankt voor de reacties. Ik ben bang dat ik toch de flessen weer moet gaan openmaken.

@Jos: dat ondersteboven en weer terug doe ik nu al een paar weken regelmatig, zonder resultaat.

Hoeveel koolzuur je krijgt ligt er aan hoeveel suiker je toevoegt, kun je uitrekenen in BrouwHulp.
Dat gaat bij mij niet altijd even goed, netjes uitgerekend en iets meer gemaakt, met een spuitje de juiste hoeveelheid per fles verdeelt en dan kom ik meestal toch tekort. Of ik vergeet een paar flesjes.

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 12-10-2021 16:12 u »
Bedankt voor de reacties. Ik ben bang dat ik toch de flessen weer moet gaan openmaken...
Heb je wel bottelsuiker gebruikt?  En hoeveel?  Lijkt een stomme vraag, maar sommige beginnende brouwers denken dat GIST allles wel regelt  >:D
Na 2 weken geen zuchtje CO2? Zie reactie van Brouwerwaldonk.. Je gist zal op einde lopen..
Geef het nog een paar weken warmte..  Als bij mij na 1,5 maand niets gebeurt gaat er bottelgist bij..
Niet te snel wanhopen, maar ook niet onnodig lang wachten. Een gestresste gist die na 3 maanden nog wat doet heb ik slechte ervaring mee, niét lekker.
Als 'bottelgist' kan je ook de originele gist gebruiken, mits vitaal.  Hoeft géén 'speciale' te zijn.
Forumtip (van Orangeloo?) Brewferm-Top-gist.  Kost een drol, vergist alleen simpele (bottel) suiker. Zelf gebruikt in een Quadrupel van 10,5%, en na 2 weken mooi schuim.
Succes,  Snelbier.

Toevoeging: De tijd dat je bier zonder CO2 heeft gestaan kan je 'lagering' of rijping noemen, is zeker géén verloren tijd.
Wat dat betreft géén haast om de flessen weer te openen.

Offline Peter13

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 13-10-2021 13:59 u »
Ja, we hebben zeker bottelsuiker gebruikt. We gebruiken de carbonation drops van Brewferm. Werkt altijd prima, dus daar zal het probleem zeker niet zitten.

Bedankt voor de aanvullingen, Snelbier. Da's nuttige informatie.

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • FRED Brewery
« Reactie #10 Gepost op: 13-10-2021 16:39 u »
Ik heb een quadrupel gebrouwen met de Nottingham, 9,5% alcohol.Kostte ongeveer 2 maanden om er een beetje koolzuur in te krijgen, dus misschien nog wat geduld? Wat was je vergistingsgraad?

Offline Peter13

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 14-10-2021 21:02 u »
SVG is 79%. Dus de gist heeft flink werk verzet...

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 14-10-2021 21:14 u »
Bij zware bieren gebruik ik altijd bottelgist. En ik gebruik dan altijd dezelfde gist als waar ik het bier mee vergist heb.
Je loopt dan niet het risico dat de bottelgist andere overgebleven suikers gaat vergisten en dus verder door gist.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #13 Gepost op: 14-10-2021 23:15 u »
Bij zware bieren gebruik ik altijd bottelgist.
Bij mij idem. Al veel te vaak gehoord en meegemaakt dat er problemen optreden bij zware bieren bottelen. De hoofdgist is vaak gewoon uitgeput.

Tags: