Oude mout ok, maar zo oud?

Gestart door oneman, 13-06-2021 13:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

oneman

Hi,

Ik heb een English Porter op de planning staan, maar de gewenste Blackswaen Chocolate B was niet meer op voorraad bij Braumarkt. (Braumarkt is mijn lokale bierbuurtsuper, kan er zo heen lopen... vandaar)

Dus heb ik maar eens diep gegraven tussen oude bierspullen en vond nog een zeer oud zakje met Brewferm Chocolate van 900 EBC, net zoals de Swaen versie. Nu is het bij geroosterde mouten meestal niet zo'n punt als 'ie wat ouder is, maar deze is wel heel erg oud: tenminste houdbaar tot 13 maart 2012  ???

Ik heb hem geproefd en geroken: smaakt gewoon naar iets te sterk geroosterd brood en ruikt eigenlijk nergens naar, maar zeker niet muf of zo. Is altijd droog bij kamertemperatuur bewaard in een gesloten zak.

Wat denken jullie, kan dat nog of toch maar niet? Hij gaat 4% van de stort uitmaken...  :weetniet:


oneman

chimichi

Gewoon doen. Ik heb vorig jaar met een collega een Skuumkoppe kloon gebrouwen met mout uit 2014 die een veel groter deel van de stort bepaalde eindresultaat was niet van het echte bier te onderscheiden.

Johan_D

Mijn 5 jaar oude pils- en tarwemout hebben het na 5 hittegolven in de schuur prima gedaan, niet te bang zijn (vooral nu!)

oneman

Mooi, jullie ervaringen maken dat ik het wel aandurf.  ::) Dank  :groots:

Johan_vL

Als het droog is bewaard, lijkt me dat geen enkel probleem, zolang het maar niet geschroot is.

Jacques

Citaat van: chimichi op 13-06-2021  13:49 uGewoon doen. Ik heb vorig jaar met een collega een Skuumkoppe kloon gebrouwen met mout uit 2014 die een veel groter deel van de stort bepaalde eindresultaat was niet van het echte bier te onderscheiden.

Ook ik heb regelmatig gebrouwen met (speciaal)mout die een paar jaar over de datum was. Als de mout goed droog bewaard wordt is dat geen probleem.

LAM

Citaat van: Johan_vL op 14-06-2021  18:46 uAls het droog is bewaard, lijkt me dat geen enkel probleem, zolang het maar niet geschroot is.
Dan zou ik het inderdaad maar weggooien. Als verzuring al na een paar dagen intreedt vraag ik me af wat het resultaat na 9 jaar is  :nut:

oneman

Gelukkig is het niet geschroot en mooi in een plastic zakje, in een gesloten plastic doos bewaard. Nu nog even een rustig weekend vinden, dan ga ik ermee brouwen.  :brouwen:

Dank voor de bemoedigende reacties.

Snelbier

Blijft een raar verschijnsel, onze brouwmouten...
Eerst de 'graan-zaadjes' van het land oogsten, vervolgens droog opslaan en verder drogen.. De broemde 'graanschuren', tegenwoordig silo's.
Na een x tijd (weken, maanden??) de zaadjes in mouterij laten ontkiemen, en kiemproces afstoppen bij hoge temperaturen..
Op dat moment heet het graan 'mout', en is al weken tot maanden (of jaren?) ouder dan het gewonnen graan.
Daarna luchtdicht verpakt, beter geconditioneerd dan in het hele voor-traject..
En wij maken ons zorgen over houdbaarheid van vochtvrije mout..  Zal niet op een maandje (of jaartje?) komen, denk ik dan.
Vers van het land? Ammehoela. Kan niet, weten we allemaal.  Ga maar brouwen met verse haver, of zelfs (eerder gedroogde) vlokken.. Wordt géén bier.
Proost,  Snelbier.

oneman

Citaat van: Snelbier op 17-06-2021  17:14 uBlijft een raar verschijnsel, onze brouwmouten...

Als je het hele proces van granen en gist tot bier naloopt is het bijna alchemie.  Uiteindelijk veranderen wij de grijze aarde in gouden bieren. :nut:

Johan_D

@snelbier.. welnee, ik maak me nergens druk om, meeste is onzin, of over paard getilde geneuzel.

Als de monniken in 1200 bier konden brouwen met hun kennis, dan kunnen wij het ook, en veel beter.
Zelfs zonder hop in de vriezer te bewaren, en de uiterste houdbaarheidsdatum te respecteren.
Gewoon proberen en testen. Wegspoelen kan altijd nog.
Niet van dat benauwde zeggen ze hier in Zeeland.
En dan heb ik het nog niet gehad over het 'schoonmaken en ontsmetten'.

Eric v B

Citaat van: Johan_D op 22-06-2021  17:53 u@snelbier.. welnee, ik maak me nergens druk om, meeste is onzin, of over paard getilde geneuzel.

Als de monniken in 1200 bier konden brouwen met hun kennis, dan kunnen wij het ook, en veel beter.
Zelfs zonder hop in de vriezer te bewaren, en de uiterste houdbaarheidsdatum te respecteren.
Gewoon proberen en testen. Wegspoelen kan altijd nog.
Niet van dat benauwde zeggen ze hier in Zeeland.
En dan heb ik het nog niet gehad over het 'schoonmaken en ontsmetten'.
Zeker en als we dat bier nu voorgeschoteld zouden krijgen op het terras, dan zouden we het als "niet te zuipen" bestempelen. Behalve in Zeeland want daar zijn ze niet zo van dat benauwde... ;)

Johan_D

Haha, ja we zijn wat gewend hoor.
Maar, gewoon proberen en leren. Als je (ander topic hier op forum) 100+ jaar oude flesjes met bier opvissen en de gist weer aan de gang krijgen, dan zal een paar maanden in een zakje niet in de koelkast ook wel overleven.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.