Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Overweldigend banaan in Quadruppelish bier  (gelezen 851 keer)

Offline chimichi

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Ik toeter of ik brouw
Overweldigend banaan in Quadruppelish bier
« Gepost op: 13-06-2021 11:54 u »
Beste allemaal,

Inleiding en doel
Ongeveer een maand geleden heb ik een zwaar (licht)bruin bier gebrouwen ergens tussen een quadrupel en een Vlaams Bruin (sterk) in. Ik weet niet zo goed waar ik dit 'brouwsel' moet indelen. Ik heb voor dit brouwsel zelfgemaakte kandijsiroop gebruikt die een heerlijke smaak had met onder andere: pruimen; karamel en toffee. Na 2 weken vergisting heb ik het bier een week in mandflessen gehad met 15 gram eikenhout. Qua smaak wilde ik uit komen op een bier waarin de smaken van de Kandijsiroop goed naar voren kwamen aangevuld met de fruitigheid van de Hop en gist + een klein randje/ hint eikenhout.

Ik heb er overigens bewust voor gekozen om alleen pilsmout te gebruiken. Ik heb nog maar 15 biertjes gebrouwen en wordt nog vaak genoeg verrast door wat gist of hop met de smaak doet dat ik het aantal variaties probeer te beperken. Misschien vanuit de theorie voor een bepaalde stijl niet het beste maar voor mijn leercurve denk ik wel. optimalisaties van dit recept waarbij de moutstort anders wordt ga ik natuurlijk met heel veel plezier uitvoeren. (dat is namelijk het hele punt van het simpel houden in het begin)

Beschouwing
Het bier smaakt naar banaan. En niet zo maar ook als je één biertje op hebt dan boer je de rest van de avond banaan op. Nu is dat opzich lekker Er is duidelijk alcohol aanwezig in de smaak en een hintje eikenhout maar ik mis aan alle kanten de kandijsiroop smaken. Kortom het bier is een verrassing, in sommige opzichten een welkome.

Vragen
(1) Was dit te verwachten met ondersaand recept
(2) Hoe kan ik dit beter in balans krijgen
(bonus)  Als je dit recept ziet welk bier type denk je dan aan, aangezien ik het niet lekker kan classificeren

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk010
Naam receptHellevoets sterk???
Brouwdatum8-5-2021
Bierstijln.n.b.
Volume20,0 l
Begin SG1,080 SG
Eind SG1,010 SG
Schijnbare vergistingsgraad87,5%
Alcoholgehalte9,1 vol.%
Berekende kleur (Morey)29 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)47 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
17,58 lHellevoetswater
2,00 gCaSO4
7,60 mlMelkzuur
15,70 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
71 mg/l7 mg/l43 mg/l255 mg/l61 mg/l113 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC83,3 %
1,00 kgDonker amber kandijsiroopZelf gemaakt100 EBC16,7 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Maischen63,0 °C1 min.45 min.3,5 l/kg
Maischen73,0 °C10 min.30 min.3,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
6,0 gCitrapellets13,5%first wort hop12,0 IBU
10,0 gCitrapellets13,5%30 min.13,1 IBU
15,0 gCitrapellets13,5%15 min.12,7 IBU
30,0 gMosaicpellets12,6%5 min.9,5 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)Belgian Ale Yeast (1214)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting21,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting0,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting23,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,011 SG
Schijnbare vergistingsgraad86,3%
Temp. nagisting22,0 °C

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Gerrit Harmen Rypma

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Overweldigend banaan in Quadruppelish bier
« Reactie #1 Gepost op: 18-06-2021 15:01 u »
Is het mogelijk dat het bier teveel esters bevat? Als ik zo eens op internet zoek naar informatie over de 1214, lees ik dat er kruidige en vooral fruitige esters worden ontwikkeld. Dat gebeurt bij een te warme vergisting, dus het kan zijn dat je te warm vergist. Is het proberen waard.

Online Snelbier

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 18-06-2021 17:38 u »
Geen oplossing, maar wel wat punten ter overdenking. En misschien een hart onder de riem.
- Ruim 1 jaar geleden heb ik een 'Karmeliet-kloon' voor 4e maal vergist met Fermentis T58..
Eerdere 3 versies leken 'redelijk', ondanks te hoge vergistings-temperatuur. Vergeeflijk gistje, denk je dan.
Versie 4 (de laatste dus) wat koeler vergist, < 19'C, gecontroleerd in clima-koelkast.. Tegen alle verwachtingen in zat V4 vol 'banaan'.. Harry Belafonte in kwadraat..
Vorige week laatste fles V4 geproefd, na 15 maanden opslag.  Lekker biertje, maar géén Karmeliet, en véél banaan.
Recept leek alle versies ongeveer gelijk, maar achteraf gezien is volume in gistvat steeds vehoogd, oa door hoger rendement. Dus steeds minder gist per liter.
Wat minder gist (lager ptch-rate) kan blijkbaar een tijd goed gaan, tot je over de (smaak-) grens komt.  Een stofje dat eerst onder de smaakgrens zat en nu er boven kan je hele bier veranderen.
=======
Minder gist geeft meer esters. Hogere temp geeft meer esters. Meer kristal-suiker kan meer esters geven..
Zoek de oorzaak van teveel esters, en ook nog in combinatie met andere parameters.. Is helaas géén 1-2-tje.
Vergistingstemperatuur is belangrijk, maar bleek in mijn 'Karmeliet' van ondergeschikt belang.
Mooi voorbeeld van gist-hoeveelheid vs temperatuur vind ik alle Westmalle-fora.  Ongelooflijk hoe resultaten afwijken, ook bij gelijke temperatuur.
  Hoeveelheid (gezond) gist blijkt net zo belangrijk als juiste temperatuur, als je goed leest.
==================
Teveel banaan? Als dit niet bij de gist hoort zou ik het vooral zoeken in hoeveelheid gist, en niet in temperatuur.
Succes,  Snelbier

Toevoeging: Gist 1 smackpack op 20L zwaar bier..  Veel te weinig, als je het zo hebt toegevoegd.
   Had je moeten 'verdubbelen' door starter te maken, of het wort grondig beluchten in beginfase om gist te vermeerderen..
  Bevestigt een beetje mijn idee van 'onderdosering'.  Groet, Snelbier

Offline chimichi

• Boven 10 berichten
  • *
  • Ik toeter of ik brouw
« Reactie #3 Gepost op: 21-06-2021 09:39 u »
Teveel banaan? Als dit niet bij de gist hoort zou ik het vooral zoeken in hoeveelheid gist, en niet in temperatuur.
Succes,  Snelbier

Toevoeging: Gist 1 smackpack op 20L zwaar bier..  Veel te weinig, als je het zo hebt toegevoegd.
   Had je moeten 'verdubbelen' door starter te maken, of het wort grondig beluchten in beginfase om gist te vermeerderen..
  Bevestigt een beetje mijn idee van 'onderdosering'.  Groet, Snelbier

Daar heb je helemaal gelijk in denk ik. De gist was bij nader inzien te weinig. Ik ga me verdiepen in giststarters om dat in het vervolg te voorkomen... a.s. zaterdag maar een erlenmeyer en moutextract halen in Beek en Donk :) (en natuurlijk de zoekfunctie van het forum overbelasten haha

Offline Derp

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 21-06-2021 19:29 u »
Heel scherpe reactie van Snelbier. Zeggen ze bij Weizen ook niet dat je met opzet moet onderpitchen om veel banaan te krijgen?

Tags: