Hobbybrouwen > Brouwproces

Afwijkingen in begin en eind SG

<< < (2/2)

MikeMikeMike:
Dank voor alle tips, er zit een hoop waardevolle informatie tussen! Ik heb intussen wat SG metingen gedaan en het suikergehalte blijft stabiel. Het jongbier ruikt en smaakt best goed. ik vermoed dat het inderdaad te weinig vergistbare suikers bevat en daarom sneller uitgegist was. In de mandfles lag nog een aardig laagje drab wat ik zeker niet mee geheveld heb dus het is nog wel verder vergist.

Inmiddels gebotteld, fingers crossed. Het bier was vrij helder bij bottelen maar is op de fles weer troebel dus ik heb goede hoop dat het alsnog een redelijk bier wordt. Ik neem aan dat ik het wel zeker een maand moet laten nagisten aangezien de vergisting al zo ver stil stond?

Ik heb voldoende ingrediŽnten om hetzelfde recept nog twee keer te brouwen dus ik ga na aanleiding van jullie tips het recept wat bijsturen en het later nog een keer proberen!

Na mijn verhuizing heb ik ook voldoende ruimte om te gaan knutselen met een vergistkast dus dan wordt het vast makkelijker

MikeMikeMike:
Inmiddels het bier geproefd en het recept moet nog wel een beetje opgepoetst worden. Ik heb vergist met 22 gram eikenhout in de laatste week. Daarmee is het een houtbier geworden, het hout overheerst zo sterk dat het niet echt lekker is helaas. Volgende keer maak ik hem half zonder hout en de andere helft met 8 gram om te vergelijken.

Als je hem ijskoud drinkt is het nog wel te doen. Dan proef je het hout minder en zitten er zelfs tinten van honing in.

Het schuim is wel perfect en hij heeft ook keurig nagegist op de fles dus dat viel me nog alles mee.

Afwijkingen in het SG kwamen denk ik inderdaad door te grof schroten en niet goed na spoelen. Gisteren een DIPA gebrouwen en hierbij de fijnheid van de schroot molen aangepast en meer en geduldiger gespoeld en ik kwam exact op de geplande 1071 uit  :)

Dank voor het meedenken! Zo worden we steeds een beetje beter

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie