Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Zuurstofabsorberende kroonkurken  (gelezen 5621 keer)

Offline Arjan van Dooren

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Zuurstofabsorberende kroonkurken
« Reactie #25 Gepost op: 19-03-2021 09:09 u »
Thanks Jacques voor het bericht!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #26 Gepost op: 19-03-2021 21:20 u »
Dat zijn de Belgen, die met hergisting werken... laat ze zich lekker gek maken.... Hebben ze in de afgelopen jaren problemen gehad met oxidatie? Klachten gehad van klanten?  :nut: :weetniet: 

Is het volgende al bekend:

- hoeveel zuurstof kunnen deze doppen absorberen?
- worden deze doppen in zuurstofvrije verpakkingen geleverd?
- als deze verpakkingen geopend zijn hoe lang zijn de doppen dan bruikbaar voordat hun O2 absorberende werking is gestopt?
- hoeveel opgelost O2 zit erin homebrew bier wat door de doppen verwijderd kan worden?

Brouwerijen (commercieel) en hobbybrouwers hebben al vele jaren zonder deze doppen prima bier kunnen brouwen voor hun hobby en voor hun klanten zonder overmatige klachten over geoxideerd bier!

Denk nu echt niet dat een klein dopje dat ene "grote" probleem gaat oplossen! Denk na!

OXIDATIE VAN JE BIER ZIT IN HET PROCES EN VOORKOM JE NIET DOOR EEN ANDER DOPJE ! :nut: :nut: :nut: :huilen: :huilen: :huilen:

Ik heb ze ook gezien bij Nederlandse craftbieren... 

Zelf hebben ik bij zo'n 10 brouwsels zowel gewone kroonkurken en zuurstofabsorberende kroonkurken gebruikt.
Er zit een duidelijk smaakverschil tussen de bieren na een paar maanden. De flessen met zuurstofabsorberende kroonkurken zijn frisser/pittiger van smaak dan die met gewone kroonkurken. Tegenwoordig bottel ik uitsluitend met deze kroonkurken.

Overigens zorgen deze doppen er voor dat de zuurstof die na het bottelen in je fles komt afgevangen wordt. Er komt namelijk ondanks de overdruk aan koolzuur altijd zuurstof in de fles door het binnenwerk van een kroonkurk. Zie het eerste bericht in dit topic.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
« Reactie #27 Gepost op: 13-06-2021 11:50 u »
Vorige week bij vd Kooy geweest in Beek en Donk oa voor kroonkurken (3 kleuren gekocht x 500 stuks) omdat ik daar toch in de buurt moest zijn. In de winkel waren alleen nog zuurstofabsorberende kroonkurken (11,50 per 500) terwijl ik eigenlijk gewone had willen hebben (7,95 per 500) Blijkbaar is het beleid daar om geheel over te stappen op zuurstof absorberende kroonkurken had ik eerder van hen begrepen maar dat ze wel even duur zouden worden.
Gezien het prijsverschil op dit moment voor hen natuurlijk een logisch beleid, maar kan me voorstellen dat mensen dan toch ergens anders naar toe gaan en de rest ook daar kopen als ze geen keuze meer hebben. (Brouwmarkt 7,95 per 500 en 9,75 per 500 zuurstofabsorberend).

Offline Johan_D

• Boven 10 berichten
  • *
  • Onnozelaar
« Reactie #28 Gepost op: 13-06-2021 18:18 u »
Alle beetjes helpen!