Hobbybrouwen > Brouwproces

Trage vergisting quadrupel

(1/5) > >>

Hopfenfox:
Dag allemaal, ik heb over dit onderwerp al veel gevonden, maar voor ik van alles door elkaar ga proberen, wilde ik toch eerst de specifieke situatie schetsen. Het gaat om een quadrupel, 90% pils en pale, 8% donkere kandij en 2% Carafa III. 90 minuten maisch op 65 graden. Niks raars gebeurd, SG 1082 ipv de voorspelde 1090 maar minder verdampt dan anders en met een extra liter in het gistvat heb ik het rendement precies gehaald.

De gist is opgekweekt uit twee flesjes La Trappe dubbel, en opgeschaald naar een starter van 500 ml. Die is weer opgeschaald naar een liter, wat meer dan genoeg zou moeten zijn voor 10 liter wort van SG 1082. De vergisting op 19 graden begon vrij rap, maar is nooit over de typische helling gegaan, het blijft traag verlopen in een schuine rechte lijn. Nu na 96 uur is het SG 1038. Terwijl met name tussen uren 24-48 er heel veel activiteit in het slot was en nu nog steeds aardig wat bubbels ontsnappen. Na 72 uur de temperatuur verhoogd naar 22 graden. Daarmee is het niet sneller gegaan, alleen ruik ik nu heel veel banaan.

Dus, heb ik een probleem of is het normaal dat deze gist zo traag zijn race loopt en laat ik het gewoon nog 10 dagen staan? En als ik moet ingrijpen, hoe dan? Ik las dat korrelgist toevoegen niet gaat helpen, maar zuurstof of gistvoeding wel? Ik heb al meermalen met het vat geschud. Gistvoeding heb ik niet, wel oude korrelgist. Hoeveel daarvan heb ik nodig voor 10 liter wort? En kook ik dat met wat water of toch beter in wat 1040 wort zoals ik ook ergens las?

middelaersch:
Hoe meet je het SG? Meet eens gewoon met een dobber, als je dat nog niet hebt gedaan.
Heb je de starter op een roerder gemaakt? Als je niet geroerd hebt, dan is één liter starter krap.

Ik heb verschillende keren met opkweek La Trappe gebrouwen, en dat ging probleemloos.

Hopfenfox:
Met een hydrometer. De iSpindel vertelt me normaal veel over het verloop, maar omdat deze zo afweek van normaal heb ik een buisje getapt en dat bevestigde de iSpindel. De 1038 is dus correct.

De starter is gemaakt op een magneetroerder inderdaad. De eerste 400-500 ml ging snel en de koffie verkeerd bezonk snel in de koelkast. Na twee dagen heb ik die afgegoten en 900 ml vers starterwort toegevoegd. Ook dat ging aan de gang, schuimde veel meer, en bezonk matig. Wel naar mijn idee een behoorlijke bodem aan gist. Deze heb ik ook niet heel lang op de roerder gehad om te voorkomen dat het wort 'op' raakte en de gist op zichzelf ging interen.

EdwinBrouwt:
Mijn isisd'or kloon ging ook bijna in een dag of 6 in rechte lijn van 1072 naar 1015. Dus dat lijkt niet heel vreemd te zijn?

Hopfenfox:
Dat geeft wel enig vertrouwen inderdaad, al ging ie zo te zien bij jou de eerste 3 dagen wel redelijk flink naar 1024. Ik zit na 4 volle dagen pas op 1038. We gaan het zien, maar als ik er beter gistvoeding bij doe, hoor ik dat graag!

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie