Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bier zuur na hergisting op fles  (gelezen 330 keer)

Offline Burgt brouw

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Bier zuur na hergisting op fles
« Gepost op: 08-06-2021 23:38 u »
Bij alle bieren die we tot nu toe hebben gebrouwen gebeurt het volgende:
Na de hoofd- en navergisting in het vat smaakt het bier (lauw en zonder al te veel koolzuur) eigenlijk erg goed. Vervolgens, na de hergisting op de fles, blijft het bier erg lang zuur/wrang smaken. Deze smaak was er voor de hergisting helemaal niet. Anderhalf Ó twee maanden na bottelen zit deze smaak er nog steeds zo erg in dat het echt wel storend is. We gebruiken geen bottelgist.

Ik heb hier al naar proberen te zoeken, maar vind alleen gevallen waarbij het voor de hergisting al zuur/wrang was.

Heeft iemand tips? Is het een kwestie van geduld hebben?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
Re: Jongbier zuur na hergisting op fles
« Reactie #1 Gepost op: 09-06-2021 05:59 u »
Ik denk dat uw bier na de hoofdgisten is besmet met een infectie.
Geef eens een tot in detail een beschrijving hoe en wat je doet met je het bier tussen de hoofdgisting en het bottelen.
Hevel je al dan niet over naar een bottelemmer.
Hoe verdeel je de hoeveelheid die in een fles mag.
Hoe voeg je bottelsuiker en eventueel bottelgist toe en hoe behandel je dat.
Komt er een slang bij te pas voor of tijdens het bottelen.
Is alles waar het bier mee in aanraking komt na de hoofdgisting grondig gereinigd en ook ontsmet met een goed ontsmettings product, ook de flessen.

Offline Burgt brouw

• Boven 10 berichten
  • *
Re: Bier zuur na hergisting op fles
« Reactie #2 Gepost op: 09-06-2021 08:08 u »
Broeder Waldonck, dank voor uw uitgebreide reactie.

Na de hoofdgisting gaat het vat nog een enkele keer open voor meting van het SG, uiteraard met een afgewassen hydrometer. Bottelen doen wij inderdaad vanuit een bottelemmer. Die reinigen we net als de hevelslang en de flessen met oxi pro. Suiker voegen wij als suikerklontjes toe aan de flessen, net voor het vullen.

Offline Bram86

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 09-06-2021 09:17 u »
Volgens mij is Oxi Pro een reiniger en desinfecteert het niet. Misschien heb je daarom wel een infectie te pakken.

Al mijn flessen, emmers, kraantje en leidingen krijgen na reinigen ook nog een behandeling met starsan.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #4 Gepost op: 09-06-2021 10:51 u »
Na de hoofdgisting gaat het vat nog een enkele keer open voor meting van het SG, uiteraard met een afgewassen hydrometer. Bottelen doen wij inderdaad vanuit een bottelemmer. Die reinigen we net als de hevelslang en de flessen met oxi pro. Suiker voegen wij als suikerklontjes toe aan de flessen, net voor het vullen.
In wat en met wat is die hydrometer afgewassen
Die bottelemmer hoe vul je die, met overhevelen dus een slang. wat is de zuiverheid van de binnenkant van de slang Hoe reinig je dat en ontsmetten met wat.
Hoogstwaarschijnlijk zit er een onzichtbare infectie in de binnenkant uw slang, en alle bier wat je daarmee overheveld wordt netjes ge´nfecteerd, wat uw bier zuur maakt.
Haal eens enkele malen een klein wit vochtig doekje door uw slang, Dat moet er even wit uitkomen als het ingaat.

Tags: