Hobbybrouwen > Brouwproces

Risico op incomplete vergisting of hop burn?

<< < (2/2)

BenG:
Ik wilde nog even terugkoppelen wat mijn bevindingen waren na het fusten van het bier.

Heb gisteren het bier op fust gezet. In totaal heb ik dus vanaf vrijdag 4-6 tot zaterdag 11-6 de dry hop in contact gehad met het bier. Van deze 8 dagen waren 2 dagen koel (3-4'C). De eind SG was lager dan beoogd: 1.008 ipv 1.012. Een SVG van 86%. Het lijkt er op dat de omzetting van onvergistbare suikers naar vergistbare suikers zoals genoemd door Martijn0172 in dit geval een rol heeft gespeeld.

Na geforceerd koolzuur te hebben toegevoegd het eerste glas afgetapt. Aroma is fantastisch! De smaak helaas wat minder over te spreken.
Het bier is redelijk bitter, veel bitterder dan de voorgaande keer dat ik dit bier gebrouwen heb. De smaak is ook een beetje plant/gras achtig. Dus daarom maar even na gaan denken wat dit zou kunnen veroorzaken:
- te hoog sufaat gehalte --> lijkt onwaarschijnlijk omdat de vorige batch precies evenveel fosfaten had. Desalniettemin zou het minder kunnen zoals Jacques al aangaf. Maar het lijkt niet de grondoorzaak
- Lange contacttijd van de hop: dit keer heb ik pellets gebruikt die los in de fermenter gegooid (Snub Nose --> dus geen mogelijkheid om ze onderaan af te tappen). Contacttijd 8d. vorige keer heb ik bloemen in hopzakjes gebruikt voor dry-hoppen. Heb toen de hops op dag 1 toegevoegd en dag 3 eruit gehaalt toen de vergisting nog gaande was. Dit is duidelijk verschillend tov de vorige keer, kan mogelijk de oorzaak zijn. Jacques gaf aan dat hij geen grasachtige smaken waarnam bij 8 weken dryhoppen. @Jacques; Was deze test in een NEIPA achtig bier gedaan of was dit in een toch al redelijk bittere West Coast IPA toevallig? Kan me nl voorstellen dat die scherpte beter bij het bier past en niet zo opgemerkt wordt.
- De lage eind SG geeft het bier misschien minder body en komt de bitterheid misschien wat 'harder aan'? Geen idee hoe groot het effect hiervan is. Dit bier heeft een eind SG van 1.008 en vorige batch had een eind SG van 1.013. Dat lijkt me wel een degelijk verschil. Overigens heb ik dezelfde gist gebruikt.

Jacques:

--- Citaat van: BenG op 13-06-2021  13:50 u ---- Lange contacttijd van de hop: dit keer heb ik pellets gebruikt die los in de fermenter gegooid (Snub Nose --> dus geen mogelijkheid om ze onderaan af te tappen). Contacttijd 8 dagen. Vorige keer heb ik bloemen in hopzakjes gebruikt voor dry-hoppen. Heb toen de hops op dag 1 toegevoegd en dag 3 eruit gehaald toen de vergisting nog gaande was. Dit is duidelijk verschillend tov de vorige keer, kan mogelijk de oorzaak zijn. Jacques gaf aan dat hij geen grasachtige smaken waarnam bij 8 weken dryhoppen. @Jacques; Was deze test in een NEIPA achtig bier gedaan of was dit in een toch al redelijk bittere West Coast IPA toevallig? Kan me nl voorstellen dat die scherpte beter bij het bier past en niet zo opgemerkt wordt.
- De lage eind SG geeft het bier misschien minder body en komt de bitterheid misschien wat 'harder aan'? Geen idee hoe groot het effect hiervan is. Dit bier heeft een eind SG van 1.008 en vorige batch had een eind SG van 1.013. Dat lijkt me wel een degelijk verschil. Overigens heb ik dezelfde gist gebruikt.

--- Einde van citaat ---

De tests heb ik uitgevoerd met een saison en een dubbel... Het doel van de tests was het effect van hop creep en het behandelen van koudhop met heet water te onderzoeken. Gelet op de lange contacttijd had ik verwacht dat ik een grasachtige smaak zou hebben. Maar die had ik dus niet...

Overigens kan een grasachtig aroma ook veroorzaakt worden door aldehyden. Dat kan na verloop van tijd wegtrekken.

Het lage eind SG kan een gevolg zijn van hop creep.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie