Hobbybrouwen > Brouwproces

Risico op incomplete vergisting of hop burn?

(1/2) > >>

BenG:
Hoi Hobbybrouwers,

Ik heb vorige week woensdag een NEIPA gebrouwen die nu staat te vergisten. Ik heb een single hopgift gedaan vorige week vrijdag. ik had verwacht dat ik ondertussen wel geen activiteit meer zou hebben op met blow-off. Tot mijn verbazing zie ik nu nog steeds rustig wat bubbels komen en dat roept de volgende vragen op:

- Ga ik bij het stoppen van bubbels meteen koelen --> voordeel: minder kans op grasachtige smaken van de hop omdat ik snel over kan naar de keg. Nadeel --> kans dat de gist nog niet zijn bijproducten heeft opgeruimd
- Ga ik wachten tot ik 2 a 3 dagen geen activiteit zie --> voordeel: zekerheid dat de vergisting compleet is. Nadeel --> kans op grasachtige smaken doordat de dry hop te lang in contact is geweest met het bier.

Momenten
2-6 Brouwdag en start vergisting op 19'C
4-6 Hopgift
6-6 Verhoging gistkast temperatuur naar 21'C
8-6 Vandaag - geconstateerd dat er nog CO2 uit de blow off komt
(9-6) beoogde dag om terug te koelen
(11-6) beoogde dag om over te brengen op fust

ropical Danny
New England IPA
6.6% / 15.2 °P
Recipe by
Bart

All Grain

Barts BIAB
60% efficiency
Batch Volume: 22 L
Boil Time: 60 min

Mash Water: 35.14 L
Total Water: 35.14 L
Boil Volume: 30.98 L
Pre-Boil Gravity: 1.049

Vitals
Original Gravity: 1.062
Final Gravity: 1.012
IBU (Tinseth): 32
BU/GU: 0.51
Color: 11.2 EBC

Mash
Strike Temp — 71.5 °C
Mash — 67 °C — 60 min
Mash-out — 78 °C — 5 min

Malts (7.39 kg)
4.29 kg (58.1%) — Dingemans Pale Ale — Grain — 6.5 EBC
1.11 kg (15%) — Thomas Fawcett Barley, Flaked — Grain — 3.9 EBC
1.04 kg (14.1%) — Weyermann Carapils/Carafoam — Grain — 3.9 EBC
950 g (12.9%) — Dingemans Pale Wheat — Grain — 3.2 EBC

Hops (349 g)
4 g (3 IBU) — Magnum 9.7% — Boil — 30 min
45 g (8 IBU) — Citra 12% — Aroma — 30 min hopstand
45 g (9 IBU) — Mosaic 12.6% — Aroma — 30 min hopstand
45 g (12 IBU) — Summit 17% — Aroma — 30 min hopstand
70 g — Azacca 15% — Dry Hop — 5 days
70 g — Citra 12% — Dry Hop — 5 days
70 g — Mosaic 12.6% — Dry Hop — 5 days

Hopstand at 77 °C

Miscs
6 g — Calcium Chloride (CaCl2) — Mash
2.7 g — Epsom Salt (MgSO4) — Mash
2.8 g — Gypsum (CaSO4) — Mash
9 ml — Lactic Acid 80% — Mash

Yeast
1 pkg — Lallemand (LalBrew) BRY-97 American West Coast Ale 81%
1.7 L starter
204 g DME / 249 g LME
341 billion yeast cells
0.99 million cells / ml / °P

Fermentation
Hoofdvergisting— 19 °C — 4 days
Primary — 21 °C — 3 days
Cold Crash — 4 °C — 0.5 Bar — 2 days

Carbonation: 2.4 CO2-vol

Water Profile
Ca2+
 100Mg2+
 13Na+
 29Cl-
 123SO42-
 93HCO3-
 110

Martijn0172:
De enzymen in de hop hebben mogelijk onvergistbare suikerketens afgebroken in vergistbare suikerketens, dat kan vergisting en dus activiteit geven. Maar ook temperatuur schommelingen, enzovoort. Meten is weten, dus een sample nemen. Ik ken brouwerijen die een hopcreep week aanhouden, ook met en shitload aan hop, en die brouwen prijswinnende IPA's. Dus een weekje wachten resulsteert niet direct in grassige smaken

Jacques:
Ik heb testen uitgevoerd waarbij de koudhop zo'n 8 weken in contact is geweest met het bier op kamertemperatuur.
Bij die bieren heb ik weinig grasachtige smaken waargenomen... Maar misschien is mijn smaakdrempel voor deze smaak hoog. En ongetwijfeld zal het ontstaan vaneen grasachtige smaak ook afhankelijk zijn van de hopvariλteit. Neemt niet weg dat ik op basis van mijn ervaringen minder bevreesd ben geworden voor grasachtige smaken door koudhoppen.

Om hopcreep na het bottelen zo veel mogelijk te voorkomen is het verstandig om niet te snel op fust te zetten.

Overigens zou ik in verhouding meer chloride dan sulfaat toevoegen om een aangenamere bittere smaak te krijgen.

Prijzig biertje trouwens met al die hop...

BenG:

--- Citaat van: Jacques op 09-06-2021  22:48 u ---Ik heb testen uitgevoerd waarbij de koudhop zo'n 8 weken in contact is geweest met het bier op kamertemperatuur.
Bij die bieren heb ik weinig grasachtige smaken waargenomen... Maar misschien is mijn smaakdrempel voor deze smaak hoog. En ongetwijfeld zal het ontstaan vaneen grasachtige smaak ook afhankelijk zijn van de hopvariλteit. Neemt niet weg dat ik op basis van mijn ervaringen minder bevreesd ben geworden voor grasachtige smaken door koudhoppen.

Om hopcreep na het bottelen zo veel mogelijk te voorkomen is het verstandig om niet te snel op fust te zetten.

Overigens zou ik in verhouding meer chloride dan sulfaat toevoegen om een aangenamere bittere smaak te krijgen.

Prijzig biertje trouwens met al die hop...

--- Einde van citaat ---

Vanmorgen bubbelde hij niet meer en toen maar koud gezet. Goed om te weten, met dit experiment in het achterhoofd had ik hem misschien nog wel 1 a 2 dagen kunnen laten staan.

Waterprofiel in het plaksel is wat versprongen; dit is de juiste:
Ca2+ 100
Mg2+ 13
Na+ 29
Cl- 123
SO42- 93
HCO3- 110

Zou je nog meer Chloride/Sulfaat verhouding omhoog brengen?

Hobbybrouwen doe ik vooral omdat het lekker en leuk moet zijn, mag best duur zijn als het lekker is. (Dat denken veel craft brewers immers ook met hun blikken NEIPA's van 5 of meer euro's)

Jacques:

--- Citaat van: BenG op 10-06-2021  14:04 u ---Zou je nog meer chloride/sulfaat verhouding omhoog brengen?

--- Einde van citaat ---

Voor mijn persoonlijke smaak zou ik de verhouding 1 SO4 op 1,5 Cl maken.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie