Recepten > Discussie over recepten

Vlierblond

<< < (2/3) > >>

GvB84:

--- Citaat van: JessyH op 08-06-2021  10:58 u ---Als je er toch siroop van maakt, is het dan misschien niet een idee om het na de hoofdgisting toe te voegen of eventueel als bottelsuiker? Of beide natuurlijk :nut:

--- Einde van citaat ---

Jazeker. Het aroma blijft dan veel beter behouden. Je moet alleen wel heel schoon werken.
Een paar weken geleden maakte ik de siroop van vorig jaar open (Het zat in een Grolsch beugelfles) en daar zat gewoon koolzuur op...

JessyH:

--- Citaat van: GvB84 op 08-06-2021  11:34 u ---Jazeker. Het aroma blijft dan veel beter behouden. Je moet alleen wel heel schoon werken.
Een paar weken geleden maakte ik de siroop van vorig jaar open (Het zat in een Grolsch beugelfles) en daar zat gewoon koolzuur op...

--- Einde van citaat ---

Ik weet niet geheel hoe je zo'n siroop maakt, maar vlierbloesem bevat kleine aantallen wilde gisten. Mocht in het proces de gisten overleven, bijvoorbeeld omdat er niet is gekookt, kan het goed zijn dat het is gaan gisten.

jpt:

--- Citaat van: Willem Broekema op 08-06-2021  10:13 u ---Als ik voor je zou moeten kiezen, dan zou ik zeker de Belgian Ardennes nemen.
Ik zou 'm dan niet te warm vergisten, zodat de esters gevormd door de gist niet de vlierbloesem overstemd.

--- Einde van citaat ---
Die zou ik ook nemen.

Dit gaat een lekker fris biertje worden.

GvB84:

--- Citaat van: JessyH op 08-06-2021  11:42 u ---Ik weet niet geheel hoe je zo'n siroop maakt, maar vlierbloesem bevat kleine aantallen wilde gisten. Mocht in het proces de gisten overleven, bijvoorbeeld omdat er niet is gekookt, kan het goed zijn dat het is gaan gisten.

--- Einde van citaat ---

Ik heb in grote lijnen het recept uit de link gevolgd:
https://www.vlierbessen.nl/recepten/vlierbloesemsiroop/
De siroop is dus gekookt.
Het is gewoon een hele goede voedingsbodem voor gisten e.d. De flessen moeten echt brandschoon zijn.

Fractus:
Als de siroop toch al gekookt wordt tijdens het maken, dan zal het toch ook niet veel uitmaken om deze 5 minuutjes mee te koken met het wort? Dan loop je geen risico met besmettingen

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie