Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Verschil in rijping tapbier en flessenbier  (gelezen 846 keer)

Offline Bobb

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • scherven brengen geluk
Verschil in rijping tapbier en flessenbier
« Gepost op: 07-06-2021 12:00 u »
Ik heb 20 ltr tripel gebrouwen volgens onderstaand recept.
De helft heb ik een 10 ltr sodakeg gebotteld met 3 gram/ltr suiker en de andere helft in flesjes met 7 gram/ltr.  Daarna 3 weken warm gelagerd (bij 21 graden)
De flesjes smaken nu vol, redelijk zacht en iets zoetig. Vrienden vinden het lekker. Terwijl het tapbier niet gewaardeerd wordt omdat het pittiger en bitter overkomt. Hoe kan dat? Hetzelfde bier!
Rijpt het bier in een vaatje zoveel anders als in een flesje?  (Wel veel koolzuur in de flesjes maar heel weinig koolzuur in het vaatje)

RECEPT
Pilsmout (CM)                70,0 %         4,611 kg                                                                           
Tarwemout                    10,0 %         0,659 kg                                                                       
Kandijsuiker (bruin)         20,0 %         1,317 kg                                                                                   
Cascade                      5,0 %     50 gr          10 Min.       
Cascade                      5,0 %     60 gr          60 Min.                                                               
Gistsoort                    : M31 Belgian tripel

Stap 1: 67C      60 Min.      3,0 l/kg
Stap 2: 72C      15 Min.      3,0 l/kg
Stap 3: 80C      45 Min.      (spoelen)
22mrt   SG1080
3mei     SG1005

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
Re: verschil in rijping tapbier en flessenbier
« Reactie #1 Gepost op: 07-06-2021 12:38 u »
....sodakeg gebotteld met 3 gram/ltr suiker en de andere helft in flesjes met 7gram/ltr.
  (wel veel koolzuur in de flesjes maar heel weinig koolzuur in het vaatje)

Tja, logisch. 3 of 7 gram suiker per liter maakt het verschil.

Offline Snelbier

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 07-06-2021 13:35 u »
Citaat van Westmalle (tripel): Dit bier wordt meestal geschonken uit flesjes van 33 cl, precies de inhoud van het bijhorende kelkglas. De Tripel is ook verkrijgbaar in flessen van 75 cl. Opmerkelijk is dat het bier in deze grotere flessen op een andere manier rijpt. De fruitige geur is wat zachter en rijper en het bier krijgt een lichte vanilletoets.
Uit zelfde tank gebotteld en identiek gelagerd.  Toch al andere smaak..

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Verschil in rijping tapbier en flessenbier
« Reactie #3 Gepost op: 07-06-2021 22:04 u »
De flesjes smaken nu vol, redelijk zacht en iets zoetig. Vrienden vinden het lekker. Terwijl het tapbier niet gewaardeerd wordt omdat het pittiger en bitter overkomt. Hoe kan dat? Hetzelfde bier!
Rijpt het bier in een vaatje zoveel anders als in een flesje?  (Wel veel koolzuur in de flesjes maar heel weinig koolzuur in het vaatje)

Het koolzuurgehalte is een belangrijke factor bij de smaakbeleving.
Meer koolzuur wordt vaak ervaren als wat pittiger. Daarom vind ik het opmerkelijk dat je vrienden het tapbier pittiger en bitterder vinden bijzonder. Kan het zijn dat er gist mee getapt is?

Offline Bobb

• Boven 10 berichten
  • *
  • scherven brengen geluk
« Reactie #4 Gepost op: 08-06-2021 08:57 u »
Kan het zijn dat er gist mee getapt is?

Ja nu je dit zegt. Het vaatje is als eerste afgetapt uit het conusvat. Ook heb ik dit keer de opgevangen gist in het plastic reservoirtje  onder aan de Fastfermenter pas geledigd toen ik ging bottelen. Normaal tap ik de gist 2x af maar ditmaal heb ik dat niet gedaan.  Bij het vullen van het tapvat kwam er inderdaad eerst even wat gist mee ja...  Zou dat de oorzaak zijn?

Offline ExPeteriment

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 08-06-2021 20:49 u »
Ik heb 20 ltr tripel gebrouwen volgens onderstaand recept.
De helft heb ik een 10 ltr sodakeg gebotteld met 3 gram/ltr suiker en de andere helft in flesjes met 7 gram/ltr.  Daarna 3 weken warm gelagerd (bij 21 graden)

RECEPT
Pilsmout (CM)                70,0 %         4,611 kg                                                                           
Tarwemout                    10,0 %         0,659 kg                                                                       
Kandijsuiker (bruin)         20,0 %         1,317 kg                                                                                   
Cascade                      5,0 %     50 gr          10 Min.       
Cascade                      5,0 %     60 gr          60 Min.                                                               
Gistsoort                    : M31 Belgian tripel

Stap 1: 67C      60 Min.      3,0 l/kg
Stap 2: 72C      15 Min.      3,0 l/kg
Stap 3: 80C      45 Min.      (spoelen)
22mrt   SG1080
3mei     SG1005
Een derde variant: koolzuur via nagisting onder druk +  deels geforceerd carboniseren wordt bij mijn medeproevers verreweg het best gewaardeerd.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 08-06-2021 22:01 u »
Ja nu je dit zegt. Het vaatje is als eerste afgetapt uit het conusvat. Ook heb ik dit keer de opgevangen gist in het plastic reservoirtje  onder aan de Fastfermenter pas geledigd toen ik ging bottelen. Normaal tap ik de gist 2x af maar ditmaal heb ik dat niet gedaan.  Bij het vullen van het tapvat kwam er inderdaad eerst even wat gist mee ja...  Zou dat de oorzaak zijn?

Aan gist hechten bitterstoffen. Daarnaast kan gist een stroef mondgevoel geven.
Om minder gist mee te tappen kun je de onderkant van je tapbuis dichtmaken en een paar centimeter boven de onderkant een opening boren in de tapbuis. Op die manier tap je minder gist mee. Het beste is de tapbuis dicht te maken met een stop. Dat is makkelijker bij het reinigen van de tapbuis.

Offline Bobb

• Boven 10 berichten
  • *
  • scherven brengen geluk
« Reactie #7 Gepost op: 08-06-2021 22:58 u »
Aan gist hechten bitterstoffen. Daarnaast kan gist een stroef mondgevoel geven.
Om minder gist mee te tappen kun je de onderkant van je tapbuis dichtmaken en een paar centimeter boven de onderkant een opening boren in de tapbuis. Op die manier tap je minder gist mee. Het beste is de tapbuis dicht te maken met een stop. Dat is makkelijker bij het reinigen van de tapbuis.

Ik gebruik een drijvende bal met slang om bier uit het vat te tappen... gistdepot komt niet mee dan.  Tja wat is dan de oorzaak?  Of toch die extra gist die in het vat gekomen is tijdens het bottelen?

Offline Bobb

• Boven 10 berichten
  • *
  • scherven brengen geluk
« Reactie #8 Gepost op: 08-06-2021 23:03 u »
Een derde variant: koolzuur via nagisting onder druk +  deels geforceerd carboniseren wordt bij mijn medeproevers verreweg het best gewaardeerd.

Ja, normaal is mijn tapbier smakelijker dan de gebottelde flesjes omdat het wat minder agressief koolzuurgehalte heeft ja en een romige schuimkraag. 

Offline Bobb

• Boven 10 berichten
  • *
  • scherven brengen geluk
« Reactie #9 Gepost op: 08-06-2021 23:13 u »
Citaat van Westmalle (tripel): Dit bier wordt meestal geschonken uit flesjes van 33 cl, precies de inhoud van het bijhorende kelkglas. De Tripel is ook verkrijgbaar in flessen van 75 cl. Opmerkelijk is dat het bier in deze grotere flessen op een andere manier rijpt. De fruitige geur is wat zachter en rijper en het bier krijgt een lichte vanilletoets.
Uit zelfde tank gebotteld en identiek gelagerd.  Toch al andere smaak...

Dus ook hier hetzelfde bier en toch verschil in rijping.
Ik bottel vaker hetzelfde bier in zowel  een vaatje als in flesjes. Er zit inderdaad altijd wel verschil met name het koolzuurgehalte, maar dit keer is het vatbier een stuk minder van smaak. Niet beter maar juist bitterder en iets scherp. Ben er nog niet uit wat de reden is, maar bedankt voor het meedenken.

Tags: