Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Koolzuurgehalte in een RIS?  (gelezen 789 keer)

Offline wilfred3871

• Vol lid
  • Land: nl
  • Nee,morgen kan ik niet,dan ga ik brouwen.
Koolzuurgehalte in een RIS?
« Gepost op: 07-06-2021 00:02 u »
Vraagje,

Wat zou het koolzuurgehalte moeten zijn van een Russian Imperial Stout.
De biertypengids van BKG is verwarrend want:

Uiterlijke kenmerken
Lichtblond tot geel/goudkleurig. Tweeschijn tot troebel, bepaald door de manier van inschenken.
Romige, volle, stabiele schuimkraag. Koolzuurgehalte is hoog. /i]

Mondgevoel
Het mondgevoel is plakkerig en sterk alcoholwarmend. Koolzuurgehalte is laag tot medium.

[/color]

:-\ Wie snapt het nog. Mijn gevoel zegt laag tot medium.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline biking rebel

• Senior lid
Re: Koolzuurgehalte in een RIS?
« Reactie #1 Gepost op: 07-06-2021 08:19 u »
Laag tot medium is het juiste antwoord. Uiterlijke kenmerken zijn van een andere bierstijl.

Offline wilfred3871

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 07-06-2021 11:26 u »
 ::) Ik denk dat ik gisteren al zat te slapen. Want een RIS die lichtblond is?? Dan gaat er echt iets niet goed. Ik heb iets verkeerd geplakt. Neemt niet weg dat wat er in de biertypegids staat eveneens verwarrend is.

Uiterlijke kenmerken RIS
Zeer donker bruin tot vrijwel ondoorzichtig zwartbruin. Tweeschijn tot helder. Tot stabiel laagje inzakkende,
mousse, bruinkleurige schuimkraag met zeer fijne belletjes op het grensvlak van vloeistof en schuim.
Koolzuurgehalte is tamelijk hoog[/colo
r].

Offline Kramer

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 07-06-2021 17:32 u »
Als je de Amerikanen vertrouwt kan je de BJCP volgen: https://dev.bjcp.org/beer-styles/13f-russian-imperial-stout/.

"Carbonation may be low to moderate, depending on age and conditioning."

Dat vind ik zelf een goede richtlijn, moderate voor 'normale' RIS en low voor barrel aged varianten.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 07-06-2021 22:19 u »
::) Ik denk dat ik gisteren al zat te slapen. Want een RIS die lichtblond is?? Dan gaat er echt iets niet goed. Ik heb iets verkeerd geplakt. Neemt niet weg dat wat er in de biertypegids staat eveneens verwarrend is.

Uiterlijke kenmerken RIS
Zeer donker bruin tot vrijwel ondoorzichtig zwartbruin. Tweeschijn tot helder. Tot stabiel laagje inzakkende,
mousse, bruinkleurige schuimkraag met zeer fijne belletjes op het grensvlak van vloeistof en schuim.
Koolzuurgehalte is tamelijk hoog[/colo
r].

Ik denk dat sprake is van een verschrijving. Vermoedelijk wordt alcoholgehalte bedoeld in plaats van koolzuurgehalte.

Offline wilfred3871

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 09-06-2021 18:41 u »
We hebben het hier over uiterlijke kenmerken. Alcoholgehalte is geen uiterlijk kenmerk.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 09-06-2021 22:28 u »
We hebben het hier over uiterlijke kenmerken. Alcoholgehalte is geen uiterlijk kenmerk.

Koolzuurgehalte is ook geen uiterlijk kenmerk...  ;)
Schuimvorming en schuimhoudbaarheid wel, maar dat is wat anders ondanks dat er een relatie bestaat tussen schuimvorming en koolzuurgehalte. Niet ieder bier met veel koolzuur heeft immers een goede schuimhoudbaarheid. En er zijn bieren met relatief weinig koolzuur die wel een mooi blijvend laagje schuim hebben zoals stouts...

Net even gekeken naar andere bierstijlen. Ook daar wordt gesproken over koolzuurgehalte onder het kopje uiterlijke kenmerken bij andere bierstijlen...  :nut:

Tags: