Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Voorstellen Hoppy  (gelezen 565 keer)

Offline hoppy

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Brouwen is Hoppy
Voorstellen Hoppy
« Gepost op: 05-06-2021 11:17 u »
Hoi,

Mijn naam is Etienne. Ik brouw intussen een paar jaar. Bij het zoeken naar ervaringen en oplossingen voor problemen kwam ik regelmatig bij dit forum uit. Vandaag heb ik me eindelijk eens aangemeld.

Ik ben ongeveer 5 jaar geleden begonnen met een Hema brouwpakket. Bij de Hema waren er navulpakketten beschikbaar in 1 smaak en die beviel niet. Ik heb toen de stoute schoenen aangetrokken en een moutmolen besteld en echte mout en gist. Daarmee heb ik een bier gebrouwen in de Hema "installatie" (glazen fles, met waterslot, dopje, slangetje en klemmetje). Wat een verschil in diepte van smaak! Ik was verkocht. Dat was in 2019.

Maar wat een werk voor 11 of 12 flesjes, en soms maar 9 of 10. Dus een klein beetje opgeschaald naar een Brewferm maisch/kook-ketel van 20 L en een Brew Bucket Mini gistvat van 10 L. Daar heb ik een paar heerlijke biertjes mee gebrouwen, maar daar loop ik af en toe tegen wat kleine dingetjes aan die tot verdere verbeteringen leiden. De gist temperatuur had ik onvoldoende in de hand. Met een Raspberry de programmatuur, sturing en schakelingen gemaakt, maar het wegwerken van al die losse draadjes en elektronica lukte me niet naar tevredenheid. Dus vorige maand na een paar dagen zoeken een mooie makkelijk instelbare temperatuur gestuurde schakelaar gevonden. Helaas te laat voor de hoofdvergisting van mijn batch nieuwe Belgische Tripel. Maar het werkt makkelijk en ik ben benieuwd naar de resultaten.

Bij de laatste 2 brouwsels duurde mijn filtering en spoeling wel erg lang, dus ik heb net een schrootwals gekocht. Ik hoop dat ik daarmee meer controle krijg over de fijnheid van mijn schroot.

Ik heb nu nog een probleem dat ik aan het eind water tekort kom, dus ik ga morgen weer wat metingen doen aan de verdamping van mijn kookketel.

Tenslotte is de capaciteit van mijn filterkuip te beperkt om verder op te schalen. Ik begin dus op het punt te komen dat ik bedenk of ik moet investeren in een Brew Monk, Speidel of soortgelijke apparaten of een grotere filterkuip zien te scoren.

En zo probeer ik steeds een beetje verder te verbeteren. Sorry voor de lange introductie, maar ik ben enthousiast en hoop hier nog heel veel te leren.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Voorstellen Hoppy
« Reactie #1 Gepost op: 05-06-2021 23:46 u »
Welkom Etienne,

Mooi dat je de smaak van het zelfbrouwen goed te pakken hebt.
Je waterhuishouding is iets wat je na een aantal keren brouwen leert. Goed meten en noteren zijn daarvoor inderdaad nodig.

Met een zogenaamde brouwautomaat brouw je geen betere bieren. Het is wat makkelijker omdat je niet steeds op de klok en op een thermometer hoeft te kijken. Nadeel is het lagere rendement dat je haalt en ook dat je minder makkelijk zware bieren kunt brouwen.

Offline hoppy

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Brouwen is Hoppy
« Reactie #2 Gepost op: 06-06-2021 10:04 u »
Dank je voor de tips Jacques. Op het filteren na ben ik erg tevreden met mijn installatie. Volgens BrouwHulp ligt mijn rendement ruim boven de 80%. Ik heb alleen een groter filtervolume nodig. Ik kan nu ongeveer 3 kg kwijt in de stort en ik zou ruim het dubbele kwijt kunnen. Voor de gemiddelde brouwer hier op het forum lijkt dat een fluitje van een cent, maar ik ben iets minder handig. Ik zoek dus nog naar een oplossing. Als dat te lang duurt en ik vind niets op het forum dan start ik een nieuw draadje.

Offline HarryL

• Vol lid
  • Land: nl
  • To Bier or not to Bier!
« Reactie #3 Gepost op: 22-06-2021 12:56 u »
Welkom! :D

Tags: