Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brouwsel mislukt?  (gelezen 1183 keer)

Offline BobDeBrouwer74

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Brouwsel mislukt?
« Gepost op: 03-06-2021 18:15 u »
Mijn derde brouwsel pakte anders uit dan de eerste twee.  :-[ Misschien dat een van de meer ervaren brouwers mij op weg kan helpen?

1. Ik heb een blond gebrouwen en na fermentatie was de gist klonterig, ipv egaal. Zou dit door de Iers mos kunnen komen dat ik heb toegevoegd? of komt dit door een besmetting?

2. langs de rand van het bier, bevindt zich zwarte aanslag. Is dit schimmel? Is dit brouwsel verloren?

Hartelijk dank voor het delen van jullie mening. Ik ben benieuwd.

Leuk hoor dat brouwen!

Bob

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Derp

• Senior lid
  • Land: nl
Re: Brouwsel mislukt?
« Reactie #1 Gepost op: 03-06-2021 19:21 u »
Klonterig heb ik niet echt een verklaring voor maar bij een infectie smaakt je bier raar. Heb je een slokje genomen? Dan weet je het meteen. Boterig smaakje is normaal overigens, das diacetyl en trekt nog weg.

Zwarte rand heb ik wel van gehoord bij nieuwe rvs vaten en schijnt niet schadelijk te zijn. Is het vat inderdaad nieuw?

Wat je ook doet.. lekker 2-3 weken bij kamertemperatuur zetten en proeven. Op de fles zit het toch al.

Offline BobDeBrouwer74

• *
« Reactie #2 Gepost op: 03-06-2021 19:25 u »
Thanks voor de reactie. Geen slokje genomen. Maar ga ik zeker over paar weken doen.

Het vat is drie keer gebruikt.

Groet,
Bob

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 03-06-2021 23:33 u »
Gisten flocculeren (= samenklonteren) op verschillende manieren. Wat ik zie verontrust mij niet.

Die donkere aanslag ken ik niet, dat heb ik bij mijn brouwsels nooit gezien. Misschien is je vat niet goed gepassiveerd?

Offline hans_nwk

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 04-06-2021 08:18 u »
Die donkere aanslag lijkt een beetje een schimmelrandje. Zat je vat goed dicht?

Offline BobDeBrouwer74

• *
« Reactie #5 Gepost op: 04-06-2021 08:54 u »
Bedankt voor de reacties. Ik zal het vat opnieuw passiveren. Misschien dat dat het was. Het vat zat zeker goed dicht. Het bier is gebotteld en in de flesjes heb ik niet dezelfde zwarte rand zien verschijnen gelukkig. 

Ten aanzien van het flocculeren. Mijn broer heeft precies hetzelfde recept gebruikt en bij dezelfde leverancier zijn spullen gekocht in dezelfde week. En bij hem klonterde het helemaal niet. Maar goed om te weten dat het niets ernstigs is. Ik ben benieuwd naar de smaak. Ik laat het over twee weken even weten.

Groet,
Bob

Offline Theo Mol

• Junior lid
  • **
  • breng meer brouwerij in je leven
« Reactie #6 Gepost op: 04-06-2021 09:11 u »
1. Ik heb een blond gebrouwen en na fermentatie was de gist klonterig, ipv egaal. Zou dit door de Iers mos kunnen komen dat ik heb toegevoegd? of komt dit door een besmetting?
Iers mos gebruik ik ook wel eens en dan zie ik dat de gist vlokkerig wordt. Wat je beschrijft lijkt me normaal.
Het zal je brouwsel niet laten mislukken maar het is ook niet echt nodig, dus brouw de volgende keer hetzelfde recept zonder iers mos en kijk wat er gebeurt.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 04-06-2021 22:40 u »
Ten aanzien van het flocculeren. Mijn broer heeft precies hetzelfde recept gebruikt en bij dezelfde leverancier zijn spullen gekocht in dezelfde week. En bij hem klonterde het helemaal niet. Maar goed om te weten dat het niets ernstigs is. Ik ben benieuwd naar de smaak. Ik laat het over twee weken even weten.

Het flocculeren is van meerdere factoren afhankelijk. Zo spelen de pH en het gehalte aan calciumionen in je bier een grote rol.

Offline Kokkebil

• Super lid
  • Land: 00
  • Hou van water,mits het langs de brouwer is geweest
« Reactie #8 Gepost op: 08-06-2021 14:00 u »
Het zijn en blijven rare " beessies" die gistcellen!!
Vaak onvoorspelbaar en eigengereid!!
 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Offline Derp

• Senior lid
« Reactie #9 Gepost op: 08-06-2021 16:47 u »
Het flocculeren is van meerdere factoren afhankelijk. Zo spelen de pH en het gehalte aan calciumionen in je bier een grote rol.
Het zou inderdaad in het water kunnen zitten als Bob's broer dezelfde ingredienten gebruikt maar ergens anders brouwt.

Tags: