Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brouwsel mislukt?

Gestart door BobDeBrouwer74, 03-06-2021 18:15 u

Vorige topic - Volgende topic

BobDeBrouwer74

Mijn derde brouwsel pakte anders uit dan de eerste twee.  :-[ Misschien dat een van de meer ervaren brouwers mij op weg kan helpen?

1. Ik heb een blond gebrouwen en na fermentatie was de gist klonterig, ipv egaal. Zou dit door de Iers mos kunnen komen dat ik heb toegevoegd? of komt dit door een besmetting?

2. langs de rand van het bier, bevindt zich zwarte aanslag. Is dit schimmel? Is dit brouwsel verloren?

Hartelijk dank voor het delen van jullie mening. Ik ben benieuwd.

Leuk hoor dat brouwen!

Bob

Derp

Klonterig heb ik niet echt een verklaring voor maar bij een infectie smaakt je bier raar. Heb je een slokje genomen? Dan weet je het meteen. Boterig smaakje is normaal overigens, das diacetyl en trekt nog weg.

Zwarte rand heb ik wel van gehoord bij nieuwe rvs vaten en schijnt niet schadelijk te zijn. Is het vat inderdaad nieuw?

Wat je ook doet.. lekker 2-3 weken bij kamertemperatuur zetten en proeven. Op de fles zit het toch al.

BobDeBrouwer74

Thanks voor de reactie. Geen slokje genomen. Maar ga ik zeker over paar weken doen.

Het vat is drie keer gebruikt.

Groet,
Bob

Jacques

Gisten flocculeren (= samenklonteren) op verschillende manieren. Wat ik zie verontrust mij niet.

Die donkere aanslag ken ik niet, dat heb ik bij mijn brouwsels nooit gezien. Misschien is je vat niet goed gepassiveerd?

hans_nwk

Die donkere aanslag lijkt een beetje een schimmelrandje. Zat je vat goed dicht?

BobDeBrouwer74

Bedankt voor de reacties. Ik zal het vat opnieuw passiveren. Misschien dat dat het was. Het vat zat zeker goed dicht. Het bier is gebotteld en in de flesjes heb ik niet dezelfde zwarte rand zien verschijnen gelukkig. 

Ten aanzien van het flocculeren. Mijn broer heeft precies hetzelfde recept gebruikt en bij dezelfde leverancier zijn spullen gekocht in dezelfde week. En bij hem klonterde het helemaal niet. Maar goed om te weten dat het niets ernstigs is. Ik ben benieuwd naar de smaak. Ik laat het over twee weken even weten.

Groet,
Bob

Theo Mol

Citaat van: BobDeBrouwer74 op 03-06-2021  18:15 u1. Ik heb een blond gebrouwen en na fermentatie was de gist klonterig, ipv egaal. Zou dit door de Iers mos kunnen komen dat ik heb toegevoegd? of komt dit door een besmetting?
Iers mos gebruik ik ook wel eens en dan zie ik dat de gist vlokkerig wordt. Wat je beschrijft lijkt me normaal.
Het zal je brouwsel niet laten mislukken maar het is ook niet echt nodig, dus brouw de volgende keer hetzelfde recept zonder iers mos en kijk wat er gebeurt.

Jacques

Citaat van: BobDeBrouwer74 op 04-06-2021  08:54 uTen aanzien van het flocculeren. Mijn broer heeft precies hetzelfde recept gebruikt en bij dezelfde leverancier zijn spullen gekocht in dezelfde week. En bij hem klonterde het helemaal niet. Maar goed om te weten dat het niets ernstigs is. Ik ben benieuwd naar de smaak. Ik laat het over twee weken even weten.

Het flocculeren is van meerdere factoren afhankelijk. Zo spelen de pH en het gehalte aan calciumionen in je bier een grote rol.

Kokkebil

Het zijn en blijven rare " beessies" die gistcellen!!
Vaak onvoorspelbaar en eigengereid!!
 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Derp

Citaat van: Jacques op 04-06-2021  22:40 uHet flocculeren is van meerdere factoren afhankelijk. Zo spelen de pH en het gehalte aan calciumionen in je bier een grote rol.
Het zou inderdaad in het water kunnen zitten als Bob's broer dezelfde ingredienten gebruikt maar ergens anders brouwt.

Vergelijkbare Topics (7)

19824

Reacties: 47
Gelezen: 17347

30033

Reacties: 84
Gelezen: 22514

18617

Reacties: 10
Gelezen: 3606

28381

Reacties: 3
Gelezen: 1798

37290

Reacties: 42
Gelezen: 6034

26991

Reacties: 17
Gelezen: 5099

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.