Hobbybrouwen > Brouwproces

Wrange tripel

<< < (2/4) > >>

Jacques:

--- Citaat van: Sjoerd op 05-06-2021  22:41 u ---Ik weet niet wat je eind SG is, maar als die onder de 1010 is in combi met jouw bitterhop en een IBU van 37 dan is het niet gek dat hij een wrang bittertje heeft. Goede nieuws is dat tijd zijn werk doet. Dus als als je een paar maanden verder bent zal hij nog wel een bittertje hebben, maar een stuk minder en zachter. Persoonlijk zou ik dus weg blijven bij waterbehandeling en gewoon wachten.

--- Einde van citaat ---

Waterbehandeling hoeft niet zo veel voor te stellen... Een klein beetje zout toevoegen is waar we het hier over hebben.

Om een idee te krijgen van de verandering in smaak door chloride toevoeging kun je een klein beetje keukenzout bij je bier doen. Bij een wrang bitter bier kan dat een wereld van verschil maken.
Zie het als een snufje zout bij de aardappelen. Zonder zijn de aardappelen te eten, maar ze smaken beter met een beetje zout (en weer niet als je te veel zout toevoegt...)

jooprules:

--- Citaat van: Jacques op 04-06-2021  23:03 u ---Maak een geconcentreerde zoutoplossing en voeg daar een paar druppels van toe. Begin met één druppel en daarna meerder druppels. Je zult merken dat het bittere minder wordt en dat op een bepaald moment je bier zout gaat smaken.

Door de hoge vergistingsgraad zijn er niet zo veel suikers meer die het bittere maskeren. Hoe hoger de vergistingsgraad des te bitterder je bier gaat smaken.

--- Einde van citaat ---
Ik moest me even over wat heen zetten maar toch maar geprobeerd en het lijkt te werken. Veel zachter naar mijn idee. Maar trekt die wrangheid nog weg of moet ik dit bier met een zoutvaatje serveren? Of zoute pinda's natuurlijk....

Heuvinger brouwerij:

--- Citaat van: Jacques op 05-06-2021  23:33 u ---Om een idee te krijgen van de verandering in smaak door chloride toevoeging kun je een klein beetje keukenzout bij je bier doen.

--- Einde van citaat ---
Dezelfde hoeveelheid als BrouwHulp voorstelt voor CaSO4 en CaCl2?
Alwaar ik altijd de hoeveelheid CaCl2 ophoog opdat de hoeveelheid Cl2 gelijk is aan de hoeveelheid SO4.
Of maar de hoeveelheid CaCl2 vervangen door NaCl?

Jacques:

--- Citaat van: jooprules op 06-06-2021  17:10 u ---Ik moest me even over wat heen zetten maar toch maar geprobeerd en het lijkt te werken. Veel zachter naar mijn idee. Maar trekt die wrangheid nog weg of moet ik dit bier met een zoutvaatje serveren? Of zoute pinda's natuurlijk....

--- Einde van citaat ---

De wrangen smaak zal langzaam minder worden, maar door een klein beetje chloride (lees keukenzout) krijg je veel sneller een aangenamere smaak.

Het testje dat je uitgevoerd hebt laat zien dat het toevoegen van brouwzouten (met name calciumchloride of keukenzout) een groot effect heeft op de smaak van je bier. Dit geldt zeker bij bieren die gebrouwen worden met veel hop...
Wat ook helpt om een wrange smaak te voorkomen is het aanzuren van het wort tot een pH van 5.0 à 5.1 aan het begin van het koken.

Jacques:

--- Citaat van: Heuvinger brouwerij op 06-06-2021  18:05 u ---Dezelfde hoeveelheid als BrouwHulp voorstelt voor CaSO4 en CaCl2?
Alwaar ik altijd de hoeveelheid CaCl2 ophoog opdat de hoeveelheid Cl2 gelijk is aan de hoeveelheid SO4.
Of maar de hoeveelheid CaCl2 vervangen door NaCl?

--- Einde van citaat ---

Je kunt spelen met de verhouding chloride en sulfaat. Zelf geef ik de voorkeur aan meer chloride dan sulfaat omdat sulfaat snel een harde bitterheid geeft.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie