Hobbybrouwen > Brouwproces

Wrange tripel

<< < (3/4) > >>

Heuvinger brouwerij:
Ja, dat doe ik ook sinds ik een bericht van Oscar heb gelezen dat het chloridegehalte hoger moet zijn dan het sulfaat gehalte.
Toch maar eens de CaCl2 eens vervangen door NaCl!

Robert1968:
Je hebt een perfecte (drink)waterkwaliteit waar menig brouwer jaloers op zal zijn. Dat beetje (meer) sulfaat maakt je bier echt niet wrang, natuurlijk. We moeten de invloed van zouten wel in perspectief zien.
bv. 500 mg/l Ca en 500 mg/l SO4 geeft een geheel andere smaak dan 10 mg/l Ca en 10 mg/l SO4, terwijl de verhoudingen hetzelfde zijn)

Ik zou het meer zoeken in:
- door niet aanzuren een te hoge pH van het wort en daardoor een hogere (harde) bitterheid/extractie
- het niet aanzuren van spoelwater (wrangheid uit de granen)
- het effect van je koudhop

PS. iets gaat er in je recept mis met de hoeveelheden water

Jacques:

--- Citaat van: Heuvinger brouwerij op 07-06-2021  00:30 u ---Ja, dat doe ik ook sinds ik een bericht van Oscar heb gelezen dat het chloridegehalte hoger moet zijn dan het sulfaat gehalte.
Toch maar eens de CaCl2 eens vervangen door NaCl!

--- Einde van citaat ---

Het gebruik van calciumchloride heeft wel brouwtechnische voordelen ten opzichte van natriumchloride. De calciumionen zorgen voor een verlaging van de pH, het beter uitvlokken van de gist (helderder bier) en voor een betere vergisting (calcium is een co-enzym). Natriumchloride geeft eerder een zoute smaak dan calciumchloride...

Jacques:

--- Citaat van: Robert1968 op 07-06-2021  08:45 u ---Ik zou het meer zoeken in:
- door niet aanzuren een te hoge pH van het wort en daardoor een hogere (harde) bitterheid/extractie
- het niet aanzuren van spoelwater (wrangheid uit de granen)
- het effect van je koudhop

--- Einde van citaat ---

De pH-waarde tijdens het koken heeft inderdaad ook zijn invloed zoals ik al eerder schreef.

Verder is de vergistingsgraad een belangrijke factor bij de beleving van de bitterheid. Hoe hoger de vergistingsgraad des te bitterder/wranger je bier zal smaken.

Heuvinger brouwerij:

--- Citaat van: Jacques op 07-06-2021  21:41 u ---Het gebruik van calciumchloride heeft wel brouwtechnische voordelen ten opzichte van natriumchloride. De calciumionen zorgen voor een verlaging van de pH, het beter uitvlokken van de gist (helderder bier) en voor een betere vergisting (calcium is een co-enzym). Natriumchloride geeft eerder een zoute smaak dan calciumchloride...

--- Einde van citaat ---
Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediŽnt22,00 lWater uit Assen 2019-32,50 gCaSO47,13 mlMelkzuur1,60 gNaCl23,72 lSpoelwater
Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO467 mg/l7 mg/l46 mg/l165 mg/l66 mg/l64 mg/l
Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediŽnt22,00 lWater uit Assen 2019-34,0 gCaCl22,50 gCaSO45,90 mlMelkzuur23,72 lSpoelwater
Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4117 mg/l7 mg/l17 mg/l170 mg/l66 mg/l64 mg/l

Nu heb wat in BrouwHulp op gezet om te vergelijken.
Met die 1,6 gram zout nodig voor dezelfde hoeveelheid chloride als sulfaat, denk ik niet dat mijn bier zout gaat smaken.

Nu ga ik dus 3 veranderen bij het volgende brouwsel:
NaCl  ipv CaCL2.
Een opkweek van saison Dupont ipv CML.
Voor het eerst brouwen met harde Tarwe. 

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie