Hobbybrouwen > Brouwproces

Wrange tripel

(1/4) > >>

jooprules:
Hoi,

Ik heb 3 april een tripel gebrouwen naar onderstaand recept, gebotteld 19 april. Ik probeer nu elke week een flesje, maar vond hem gisteren nog steeds een beetje wrang of is het bier nog te jong?

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaardeKenmerkNaam receptjoopmeister PopieJopie tripelBrouwdatumBierstijlTripelVolume19,0 lBegin SG1,073 SGBerekende kleur (Morey)9 EBCBerekende bitterheid (Rager)36 IBUBrouwzaalrendement65,0 %Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediŽnt74,04 lWater uit Zutphen-47,52 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO412 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediŽnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%5,30 kgPilsmoutDingemans3 EBC86,9 %0,80 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC13,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte64,0 įC1 min.60 min.9,4 l/kg75,0 įC1 min.20 min.14,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU15,1 gSorachi Acepellets12,0%90 min.31,5 IBU30,0 gStrisslespaltpellets4,0%10 min.4,2 IBU50,0 gStrisslespaltpellets4,0%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType22 glallemand abbaye

Jacques:
Met de tijd wordt het bier zachter van smaak omdat de bitterheid afneemt.

Een wrange bitterheid kan het gevolg zijn een te hoge pH-waarde tijdens het koken of door een te hoog gehalte aan sulfaten in bier. Ik zie in je waterprofiel meer sulfaat dan chloride. Door het gehalte aan chloride te verhogen verandert de smaak van je bier. Voeg eens een heel klein beetje keukenzout toe aan je bier als je het de volgende keer drinkt.

Ook de gebruikte hop maakt uit alsmede de vergistingsgraad. Wat is de vergistingsgraad die je hebt gehaald?

jooprules:

--- Citaat van: Jacques op 03-06-2021  23:06 u ---Met de tijd wordt het bier zachter van smaak omdat de bitterheid afneemt.

Een wrange bitterheid kan het gevolg zijn een te hoge pH-waarde tijdens het koken of door een te hoog gehalte aan sulfaten in bier. Ik zie in je waterprofiel meer sulfaa dan chloride. Door het gehalte aan chloride te verhogen verandert de smaak van je bier. Voeg eens een heel klein beetje keukenzout toe aan je bier als je het de volgende keer drinkt.

--- Einde van citaat ---
Ik heb het waterprofiel in BrouwHulp nog niet aangepast naar de lokale Eindhovense omstandigheden :-\en werk nooit met brouwzouten. Hoeveel zout is een beetje? Paar korreltjes?

--- Citaat ---Ook de gebruikte hop maakt uit alsmede de vergistingsgraad. Wat is de vergistingsgraad die je hebt gehaald?

--- Einde van citaat ---
Zou je met deze hoeveelheid hop verwachten dat deze te bitter is? De vergistingsgraad is 87%.

Jacques:

--- Citaat van: jooprules op 04-06-2021  09:55 u ---Ik heb het waterprofiel in BrouwHulp nog niet aangepast naar de lokale Eindhovense omstandigheden :-\en werk nooit met brouwzouten. Hoeveel zout is een beetje? Paar korreltjes?

Zou je met deze hoeveelheid hop verwachten dat deze te bitter is? De vergistingsgraad is 87%.

--- Einde van citaat ---

Maak een geconcentreerde zoutoplossing en voeg daar een paar druppels van toe. Begin met ťťn druppel en daarna meerder druppels. Je zult merken dat het bittere minder wordt en dat op een bepaald moment je bier zout gaat smaken.

Door de hoge vergistingsgraad zijn er niet zo veel suikers meer die het bittere maskeren. Hoe hoger de vergistingsgraad des te bitterder je bier gaat smaken.

Sjoerd:
Ik weet niet wat je eind SG is, maar als die onder de 1010 is in combi met jouw bitterhop en een IBU van 37 dan is het niet gek dat hij een wrang bittertje heeft. Goede nieuws is dat tijd zijn werk doet. Dus als als je een paar maanden verder bent zal hij nog wel een bittertje hebben, maar een stuk minder en zachter. Persoonlijk zou ik dus weg blijven bij waterbehandeling en gewoon wachten.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie