Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: De slag om Engeland  (gelezen 4995 keer)

Offline Fractus

• Senior lid
  • Land: nl
  • Trotse eigenaar van een Arsegan Easybrew 30
Re: De slag om Engeland
« Reactie #25 Gepost op: 28-07-2021 15:02 u »
Heb je toevallig nog het SG gemeten?

Ik heb afgelopen vrijdag de Irish Red Ale aangesloten op de tap; het is echt een topbier geworden!

Toch blij dat ik het wel heb afgevuld!

Gisteren een meting gedaan met een refractometer, ging ervan uit dat deze geen last heeft van koolzuur in je bier. Ik vond een Brix-waarde van ongeveer 6,8, wat een SG van 1,007 zou geven! (was 1,015 bij bottelen). Ik wantrouw de resultaten wel een beetje, want ik zou verwachten met deze daling in SG nog meer koolzuur op de flessen te hebben. Er zit nu wel zoveel op dat het niet in te schenken is, maar heb nog geen gushers laat staan bierbommen. Ook nog maar een keertje met een SG-meter meten binnenkort...

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • FRED Brewery
« Reactie #26 Gepost op: 28-07-2021 17:49 u »
Hier ook dezelfde ervaring met de S-04: van 1069 naar 1017 in 4 weken. 75% vergistingsgraad. En stond echt al meer dan een week stil. Toen gebotteld...

5 maanden later vliegt het de fles uit en meet ik 1010, dus nog even 7 punten in de fles erbij gepakt...
(Vergistingsgraad van 84%)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #27 Gepost op: 28-07-2021 22:16 u »
Hier ook dezelfde ervaring met de S-04: van 1069 naar 1017 in 4 weken. 75% vergistingsgraad. En stond echt al meer dan een week stil. Toen gebotteld...

5 maanden later vliegt het de fles uit en meet ik 1010, dus nog even 7 punten in de fles erbij gepakt...
(Vergistingsgraad van 84%)

Klinkt een beetje als een infectie met een wilde gist.

Online EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • FRED Brewery
« Reactie #28 Gepost op: 28-07-2021 23:01 u »
Klinkt een beetje als een infectie met een wilde gist.

En waarom zou dit een infectie zijn met een wilde gist zijn en de voorgaande verhalen in dit topic over traag doorgaande Britse gisten?

Offline Willem Broekema

• Vol lid
  • Bier is water dat af is.
« Reactie #29 Gepost op: 29-07-2021 12:21 u »
Beet je late reactie maar:..

??? Ultrasoon badje zou ik niet doen..

Tenminste..  :-[ Ik heb het wel eens gedaan met een Bokbier op mijn werk.
De rest van mijn werkzaamheden moest even wachten...  :huilen:
Er hoefden nog net geen nieuwe plafondplaten op 3 meter hoogte geplaatst te worden..  :proost:

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #30 Gepost op: 29-07-2021 14:53 u »
En waarom zou dit een infectie zijn met een wilde gist zijn en de voorgaande verhalen in dit topic over traag doorgaande Britse gisten?

Inderdaad! Heb je berhaupt ooit infecties gehad?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #31 Gepost op: 29-07-2021 23:17 u »

Ik baseerde mij op eerdere informatie van Fermentis. Volgens oude informatie zou deze gist een vergistingsgraad hebben van 75%. Ik zie dat Fermentis de informatie heeft aangepast en dat ze nu uitgaan van 74 tot 82%. En dat past bij jouw ervaring...  (zonder infectie dus).

Online EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • FRED Brewery
« Reactie #32 Gepost op: 31-07-2021 08:38 u »
Inderdaad! Heb je berhaupt ooit infecties gehad?

Uh... Dat denk ik niet  ??? maar hoe weet je dat zeker, toch?

De smaak van mij bieren is altijd goed, alleen bij dit voorbeeld (deze stout met de s04) en nog een ander bier (barley wine met s04), was het na een maand of 2 feest.

Offline Snelbier

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #33 Gepost op: 31-07-2021 09:11 u »
... Volgens oude informatie zou deze gist een vergistingsgraad hebben van 75%. Ik zie dat Fermentis de informatie heeft aangepast en dat ze nu uitgaan van 74 tot 82%...
Is nogal een 'spreiding'..  Was me nog niet opgevallen.. Bij deze gist is de spreiding groter dan bij andere Fermentis-gisten..
Ik neem aan (nu dus NAM aan) dat Fermentis dat test in 'standaardwort', congreswort of zo..
Het lijkt bijna of het voor hun k een flipperkast is wat de gist doet..
Geeft me toch een beter gevoel over mijn laatste S04-mislukkingen..
Blijft de vraag hoe we dit beestje moeten behandelen en temmen.
Proost,  Snelbier.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #34 Gepost op: 31-07-2021 18:19 u »
Blijft de vraag hoe we dit beestje moeten behandelen en temmen.

Op basis van methoden in het Engelse brouwen zou ik twee dingen proberen. Op het moment dat er een dun laagje schuim ontstaat (of na ca. 12 uur), beginnen met roeren en even kort beluchten. Blijven roeren tot uitgegist.

Ingo

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et htt noch emmer joot jejange.
« Reactie #35 Gepost op: 02-08-2021 12:28 u »
Blijven roeren tot uitgegist.

Ingo

Da's nogal een opgave.

Offline Fractus

• Senior lid
« Reactie #36 Gepost op: 02-08-2021 14:06 u »
Van de week alle kroonkurken een klein beetje gelift, zodat er flink wat koolzuur kon ontsnappen. Bijna alle kroonkurken waren daarna nog luchtdicht, helaas waren er een paar die heel zachtjes bleven pruttelen. Ach, die moeten we maar snel opdrinken dan! Ben benieuwd of het wat heeft geholpen, misschien moet ik het wel een paar keer herhalen. Volgende keer zet in mijn kroonkurkapparaat klaar, kan ik de doppen weer netjes terugduwen daarmee.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #37 Gepost op: 02-08-2021 15:54 u »
Da's nogal een opgave.

:)

je kunt een "solarpomje" in het jongbier laten zakken, of zoals Hans een roervlo gebruiken.

Ingo

Offline Snelbier

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #38 Gepost op: 02-08-2021 17:02 u »
Vandaag de stoute schoenen aangetrokken, en IrishRed gebrouwen met S04-gist.  Gezien eerdere ervaringen cq miskleunen heet dit Rode Kater V-5..
   Voor de oplettende lezers: 4 eerdere batches door de plee gespoeld.  Van alles wat ik in 4 jaar heb weggespoeld is het merendeel S04-vergist.. :echtboos:
Maischen in Brewmonk perfect verlopen, incl rendement (BZR) van 68%, ben er blij mee..
S04 op wort gestrooid rond 13:00u, vat staat in clima op 17,5'C te wachten op activiteit.
Wat ik nu anders doe (nav tips van Seed7 en veel Googelen):
- Gistvat blijft open, deksel ligt los.
  Idee erachter: Voldoende zuurstof vooor gist n ik kan makkelijker roeren cq rousen..
- Temperatuur laag houden zou betere doorgisting geven??  Ik probeer het nu, eerdere batches zaten tegen warme kant (20'C hoofdgisting)..
- Als hevige vergisting mindert:  ROEREN in het vat, gist actief en opgelost houden..
   Zelfde systeem als UK-brouwers met rondpompen van gist in open kuipen.  Hebben ze daar geen oxidatie-spoken?  >:D
- Als vergisting is stilgevallen (ook als voorzien SG-end is bereikt): Overhevelen naar schoon vat.
  Mt een beetje extra suiker om bottelen (of gasken) te simuleren..
   Idee is dat als het doorgist na bottelen, dat het nu OOK moet gebeuren, maar gecontroleerd..
===================
Nog nooit zo'n lekker bier (IrishRed) gezien met zo'n moeilijk gist (S04).  MOET gewoon een keer lukken.
Proost, Snelbier

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #39 Gepost op: 02-08-2021 21:37 u »
:)

je kunt een "solarpomje" in het jongbier laten zakken, of zoals Hans een roervlo gebruiken.

Ingo

Hierdoor krijg je wel meer oxidatiesmaak in je bier. Veel traditionele Engelse bieren kenmerken zich door een lichte oxidatiesmaak...

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #40 Gepost op: 02-08-2021 22:36 u »
Hierdoor krijg je wel meer oxidatiesmaak in je bier. Veel traditionele Engelse bieren kenmerken zich door een lichte oxidatiesmaak...

Pompje en vlo zitten helemaal onder het oppervlak. Na de (laatste) beluchting kan het deksel dicht. Verder pas beluchten als de gist zichtbaar actief is, dan neemt die wat makkelijker zuurstof op en bouwt wat makkelijker oxidatieproducten om.

Ingo

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et htt noch emmer joot jejange.
« Reactie #41 Gepost op: 18-08-2021 10:30 u »
Ervaring die ik wil delen:
Op 18 juli heb ik een East Coast Porter gebrouwen met WLP002 English Ale. Vergistingsgraad van 70% (volgens White Labs). Start SG 1.053.
Na 1,5 weken was deze uitvergist en was de eind SG 1.017 Vergistingsgraad 66,9%. Dit heeft een week geduurd. Gereed voor bottelen zou je zeggen.

Naar aanleiding van de verhalen in deze thread, heb ik de batch laten staan en het vergistingsvat een paar keer gezwenkt. Dat gaat nog net met 20 liter.
Gisteren de SG nog een keer gemeten. Deze is nu (na 32 dagen vergisten) 1.007. Een vergistingsgraad van 86,3%.

Ik heb nog niet gebotteld en kan nog niet alles zeggen over de smaak maar hij smaakt niet zuur dus een infectie lijkt me niet de oorzaak van de lage SG. Wellicht wel een verklaring/bevestiging dat er regelmatig gushers onstaan met Engelse gisten.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 18-08-2021 10:52 u »
Ook nog gewoon 10 SG punten gezakt!

Offline Fractus

• Senior lid
« Reactie #43 Gepost op: 18-08-2021 10:56 u »
Toch erg vreemd allemaal, hoe kun je nou zulke hoge vergistingsgraden halen terwijl de fabrikant een SVG van ~70% opgeeft? Ik had het zelf dus ook, van 75% SVG bij bottelen naar 88% SVG in de fles. Een gist kan toch niet opeens een hogere vergistingsgraad hebben gekregen? Het zijn ook geen bieren met een (grote) suikergift  :denken:

Offline Arthur B

• Vol lid
« Reactie #44 Gepost op: 18-08-2021 10:58 u »
Ervaring die ik wil delen:
Op 18 juli heb ik een East Coast Porter gebrouwen met WLP002 English Ale. Vergistingsgraad van 70% (volgens White Labs). Start SG 1.053.
Na 1,5 weken was deze uitvergist en was de eind SG 1.017 Vergistingsgraad 66,9%. Dit heeft een week geduurd. Gereed voor bottelen zou je zeggen.

Naar aanleiding van de verhalen in deze thread, heb ik de batch laten staan en het vergistingsvat een paar keer gezwenkt. Dat gaat nog net met 20 liter.
Gisteren de SG nog een keer gemeten. Deze is nu (na 32 dagen vergisten) 1.007. Een vergistingsgraad van 86,3%.

Interessant! Heb je op een constante temperatuur vergist?

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #45 Gepost op: 18-08-2021 11:19 u »
Toch erg vreemd allemaal, hoe kun je nou zulke hoge vergistingsgraden halen terwijl de fabrikant een SVG van ~70% opgeeft? Ik had het zelf dus ook, van 75% SVG bij bottelen naar 88% SVG in de fles. Een gist kan toch niet opeens een hogere vergistingsgraad hebben gekregen? Het zijn ook geen bieren met een (grote) suikergift  :denken:

Misschien ligt het wel aan onze mout?

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #46 Gepost op: 18-08-2021 16:24 u »
Toch erg vreemd allemaal, hoe kun je nou zulke hoge vergistingsgraden halen terwijl de fabrikant een SVG van ~70% opgeeft?

Ook de fabrikant moet het met de mouten doen die zij hebben. En met hun gestandaardiseerde schema's etc. Desondanks geven ze een marge op die best breed is. Leg daar onze marge eens overheen. Technisch, bepaal van hun en ons proces de 3s grenzen (onzekerheid) in het totale proces en leg die over elkaar heen. Als beide grenzen elkaar raken is er niemand "fout".

Ingo

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #47 Gepost op: 18-08-2021 22:07 u »
Misschien ligt het wel aan onze mout?

Zou kunnen. Deze wijze waarop het wort gebrouwen moet worden voor analyse doeleinden is strikt vastgelegd (de congreswortmethode). Aan welke eisen gesteld worden voor de mout die gebruikt wordt voor het bepalen van de vergistingsgraad van een gist weet ik niet.

Zie ook https://brewup.eu/ebc-analytica/malt/extract-of-malt-congress-mash/4.5.1

Offline RuudB

• Vol lid
  • Zoals het waterslot thuis blubt, blubt het nergens
« Reactie #48 Gepost op: 19-08-2021 15:00 u »
http://barclayperkins.blogspot.com/2021/06/fermenting-vessels-in-ww-ii.html

"The wort was roused at regular intervals to keep the yeast in suspension. The frequency of this rousing was determined by how flocculant the yeast was. The more flocculant it was, the more frequent the rousing."

Vanaf het moment dat ik mijn vergistingen met de S-04 (alleen !!!) tijdens de hoofdgisting dagelijks ben gaan roeren heb ik goed uitgegist bier en ben ik van de 2e opleving tijdens de hergisting af. Schijnbaar hebben Engelse gisten baat bij wat meer zuurstof en beweging tijdens de hoofdgisting. Black Sheep rouset nog steeds, naar ik aanneem zonder oxidatieproblemen:

Let op: onderstaande beelden kunnen als schokkend worden ervaren door mensen die heilig geloven in het oxidatiemonster  :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #49 Gepost op: 19-08-2021 16:27 u »
Black Sheep rouset nog steeds, naar ik aanneem zonder oxidatieproblemen:

Veel traditionele Engelse bieren zijn niet licht van kleur en hebben een oxidatiesmaakje...  ;)

Tags: