Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: De slag om Engeland  (gelezen 7169 keer)

Offline Eric v B

• Super lid
  • Land: nl
  • Et htt noch emmer joot jejange.
Re: De slag om Engeland
« Reactie #50 Gepost op: 20-08-2021 16:39 u »
Interessant! Heb je op een constante temperatuur vergist?
Eerste 4 dagen op 18 C de rest op 20  C.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Arthur B

• Vol lid
« Reactie #51 Gepost op: 21-08-2021 12:50 u »
Eerste 4 dagen op 18 C de rest op 20  C.

Dank! Ik zal er ook eens mee aan de slag gaan. Een goeie bitter staat nog op mijn lijstje...

Offline Snelbier

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #52 Gepost op: 30-09-2021 12:23 u »
En wr doorgisting na bottelen.. Irish Red 17 liter met S04 gist gebrouwen 02-08-2021.
Gestart op 18'C, na 5 dagen oplopend naar 20'C en daarop uitvergist.
Naar aanleiding van alle tips in dit draadje:
- Eerste 2 dagen deksel los op vat en regelmatig lucht ingeroerd, 'rousen' ? Natuurlijk met schone spatel..
- Vat dagelijks een paar x opschudden, gist in oplossing houden.
- Dag 5 geen waterslot-activiteit meer, SG=1015.  Verwacht/berekend SG-end=1012..
  Overgeheveld naar schoon vat, met 0,2g gistvoeding en 90g suiker om bottelen te 'simuleren'.
 Daarna vat weer regelmatig zwenken/schudden om gist opgelost te houden.
- Dag 9: waterslot doet weinig na hevelen.  SG=1014, 1pt gedaald.
- Dag 15: SG=1011.
- Dag 25: vat even open, inspectie.  Helder bier, geen bubbel op wort te zien.  SG=1011.
- Dag 29: Bottelen. SG=1011, nu 2 weken stabiel, gn tekenen van nagisting meer..
   Bottelvat, hevel en slangen eerder gereinigd met Puremel (caustic).  Flessen uit de hete vaatwasser, ook gebruikt voor andere bieren.
  Gebotteld met 5,8g/L suiker, opgelost in heet water. In bottelvat gedoseerd.
Na 2 weken na bottelen redelijk schuim in het bier, smaakt Irish..
3 weken na bottelen wat teveel schuim..  SG=1009 op ontgast monster.
4 weken na bottelen: SG=1008.  Smaak lijkt wat cider-achtigs te hebben, maar kan ook teveel CO2 zijn.
De boel is dus 3pt doorgegist na bottelen.  Vrees dat het nog verder doorschiet, maar het is nu al niet meer normaal te schenken ivm schuim.

- Na bottelen Irish is bottel-materiaal gespoeld met heet water en StarSan, en direct een Patersbier gebotteld.
  Patersbier tot nu toe gn problemen..  Infectie of wilde gist daarom onwaarschijnlijk?

Enige wat ik nog kan bedenken is dat ik te vroeg heb overgeheveld, en teveel gist kwijtgeraakt. Bier was veel helderder dan verwacht, na al dat schudden/rousen.
Maar hoe is het dan mogelijk dat S04 na bottelen wl weer doorgist.
Bier heeft nu een SVG van 85%.  Na aftrek van het beetje suiker komt gist op 84% svg. Onverklaarbaar hoog..
Proost, Snelbier

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #53 Gepost op: 30-09-2021 14:27 u »
Hmm, blijft bijzonder h? Ik heb nu 2x een bier gehad buiten het gebruik van Engelse gisten om die ook doorschieten. Belgisch blond (Lallemand Abbaye), Witbier (Lallemand Kln). Het blond bier is 3 SG punten doorgeschoten in 4 maand, maar op fust is deze nog verder gegaan lijkt het. Witbier in amper 3 weken 11 punten, lijkt mij een besmetting...

Enfin, we blijven bezig met die gistjes....

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #54 Gepost op: 30-09-2021 16:51 u »
Irish Red 17 liter met S04 gist

Hoeveel gist? Mijn laatste bouwsels (al wel weer een tijdje geleden) met een zakje per 10 liter probleemloos. Met rousen en roeren.

Ingo

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #55 Gepost op: 30-09-2021 16:59 u »
Hoeveel gist? Mijn laatste bouwsels (al wel weer een tijdje geleden) met een zakje per 10 liter probleemloos. Met rousen en roeren...
Zakje 11,5 gram op 17L wort, volgens maatstreepje. Kan 0,5L afwijken..
  Volgens mijn bekende gist-rekenaars ruim voldoende, maar misschien zit ik er ver naast?
Hoor graag hoe je er over denkt. Groet, Snelbier

Online Fractus

• Senior lid
  • Trotse eigenaar van een Arsegan Easybrew 30
« Reactie #56 Gepost op: 30-09-2021 17:32 u »
Hoeveel gist? Mijn laatste bouwsels (al wel weer een tijdje geleden) met een zakje per 10 liter probleemloos. Met rousen en roeren.

Ingo

Had jij met rousen en roeren ook zo'n hoge vergistingsgraad? Een van de redenen voor mij om deze gisten te gebruiken is de lagere vergistingsgraad die hoort bij sommige Engelse stijlen, en als de gist dan doorschiet naar 80-85% SVG is het een heel ander bier geworden.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #57 Gepost op: 30-09-2021 17:36 u »
Zakje 11,5 gram op 17L wort, volgens maatstreepje. Kan 0,5L afwijken..
  Volgens mijn bekende gist-rekenaars ruim voldoende, maar misschien zit ik er ver naast?
Hoor graag hoe je er over denkt. Groet, Snelbier

Er worden door die rekenaars ook aannames gedaan. Hoeveel vitale cellen zitten er in een zakje bijvoorbeeld. Geen giststam is het zelfde. Als ze allemaal ander gisten waarom dan die 10 of 11 g en niet 3 g voor de een en 14 voor de ander bijvoorbeeld? (ik snap wel waarom, procestechnisch en zo). Moet je van Engelse gisten meer gebruiken dan van Belgische? Meer vragen, ik weet het :)

Dan wat, of sterker nog wie, bepaald wat goed, juist, verantwoord etc. is? Het is allemaal een balans tussen snel, vlot, volledig uitgegist en het verkregen smaakprofiel. Er zijn geen absolute waarheden, ook geen meetpunten of eikpunten. Meer gist levert een snellere gisting, want iets minder delingen, maar wel meer delingen in het begin. Delingen in het begin leveren meer smaak, maar bier met te veel gist wordt minder smaakvol. Waar begint "meer" en waar begint "te veel"? Bah, al weer een vraag.

Kortom, ik heb geen antwoord. En zonder er een wetenschappelijke studie van te maken vind(mening) ik het verschil in smaak tussen 5 en 10 g gist/l te klein om niet naar een vlottere gisting te streven (en dan ook nog eens zonder de giststam te noemen ;) )

William heeft wel eens een theorie geopperd waarom er relatief veel beginnende brouwers bij wedstrijden in de prijzen vallen. Hun brouwmiddelen zijn schoner. Hebben een kleinere diversiteit aan gisten gezien. Dus een kleinere kans op contaminatie. Misschien heeft TDP wel gelijk, maar we zien de contaminatie alleen maar omdat die Engelse gisten niet zo diep horen te gaan. In een Saison valt dat niet op. (en daarbij durf ik ook nog wel te zeggen dat die contaminatie niet eens bij ons vandaan hoeft te komen)

Ingo

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #58 Gepost op: 30-09-2021 17:38 u »
Had jij met rousen en roeren ook zo'n hoge vergistingsgraad?

Ja. Regelmatig boven de 80% bij het gebruik van Windsor. Maar, mijn rotatie is hoog want ik brouw maar 10 liter dus langere termijn resultaten zie ik niet.

Ingo

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #59 Gepost op: 30-09-2021 17:47 u »
Brexit was voor mij bijna definitief, maar ik geef S04 nog 1 (n) kans nav eerdere reacties..
Zelfde recept brouwen, zelfde vergistingswijze, maar met bijna dubbele hoeveelheid gist.
Wanhoopsdaad, bijna september-experiment..
Dank voor het meedenken.  Snelbier

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #60 Gepost op: 30-09-2021 18:16 u »
Wanhoopsdaad

Wanhoop niet! Doe je naam eer aan. Brouw minder, drink sneller ;)

Ingo

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #61 Gepost op: 30-09-2021 21:54 u »
Ik vind dit zo raar. Ik ben na mijn slechte ervaringen met Engelse gisten juist de S-04 gaan gebruiken omdat ik daar in het verleden nooit geen problemen mee had gehad.
Heb er ook een irish red mee gebrouwen en die is van 1054 naar 1010 gegaan in 3 weken.
Niks schudden en zo.
In maart gebotteld en laatst nog een flesje gedronken en was perfect.

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #62 Gepost op: 30-09-2021 23:48 u »
Ik vind dit zo raar . Ik ben na mijn slechte ervaringen met Engelse gisten juist de S-04 gaan gebruiken omdat ik daar in het verleden nooit geen problemen mee had gehad.
Heb er ook een irish red mee gebrouwen en die is van 1054 naar 1010 gegaan in 3 weken.
Niks schudden en zo.
In maart gebotteld en laatst nog een flesje gedronken en was perfect.
Mijn laatste 4 brouwsels met S04 juist allemaal fout, en als enige.  Andere bieren met ander gist bleven goed.
Irish Red nu 3x fout,  tussendoor een Stout met zelfde probleem. Snap er niets van.
Gist S04 van verschillende data, dus lijkt me gn gevalletje 'foute gist'..
Palemout ook gebruikt in andere bieren, geen probleem.
Laatste doorgister met S04 vergistte in vat redelijk, na 2 weken van 1054 naar 1011 en 2 weken stabiel tot bottelen.
  Toch na enkele weken weer doorgegist, even kijken hoe ver het nu doorgaat.
Volgende week weer Irish brouwen, met meer gist.  Meer opties zie ik niet.
Proost, Snelbier

Online Fractus

• Senior lid
  • Trotse eigenaar van een Arsegan Easybrew 30
« Reactie #63 Gepost op: 01-10-2021 09:23 u »
Was dat allemaal S04 die je tegelijk hebt gekocht? Misschien dat er een foute batch tussen heeft gezeten

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #64 Gepost op: 01-10-2021 10:35 u »
Was dat allemaal S04 die je tegelijk hebt gekocht? Misschien dat er een foute batch tussen heeft gezeten
Nee, minimaal 2 verschillende batches. Eerste 'foute' brouwsel S04 gekocht 2019-2020.
Laatste S04 was productie-datum januari-2021.  Keek daar eigenlijk nooit naar, nu wel ivm alle mislukkingen..
Groet,  Snelbier

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #65 Gepost op: 01-10-2021 20:56 u »
Bij mij was het dus de eerste keer na jaren dat ik deze gist weer gebruikte .
Misschien heb ik geluk gehad  :weetniet:
Maar heb het boekje real ales gekocht en wil binnenkort meer Engelse biertjes gaan brouwen en ook deze gist vaker gaan gebruiken.
We gaan het zien.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #66 Gepost op: 01-10-2021 23:48 u »
Er worden door die rekenaars ook aannames gedaan. Hoeveel vitale cellen zitten er in een zakje bijvoorbeeld. Geen giststam is het zelfde. Als ze allemaal ander gisten waarom dan die 10 of 11 g en niet 3 g voor de een en 14 voor de ander bijvoorbeeld? (ik snap wel waarom, procestechnisch en zo). Moet je van Engelse gisten meer gebruiken dan van Belgische? Meer vragen, ik weet het :)

Naast de hoeveelheid gist speelt ook de vergistingstemperatuur een rol. Warmer vergisten kan er voor zorgen dat je bier beter uitgist.

Offline Johan_vL

• Super lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #67 Gepost op: 03-10-2021 21:53 u »
Nooit dit probleem ervaren, gebruikte gisten S-04, london III 1318 en irish ale 1084, dus nooit Winsor gebruikt. Maar ga het wel onthouden, indien hij stopt zwenken, temp. omhoog lijken geen kwaad te kunnen.

Beluchten of roeren en lucht inslaan is toch wel een drempel, maar als je hem in een fust stopt en gaat rousen en dan snel drinken met vrienden  samenvol kan het misschien minder kwaad....

Offline NC92

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #68 Gepost op: 07-10-2021 16:59 u »
Kan hier misschien ook wel een persoonlijke ervaring aan toe voegen:

Tijdje terug een Engelse porter gebrouwen met een vriend, 15L met begin OG van 1.050
Zakje Lallemand English ESB over het wort uitgestrooid, en vergist op 21-22C, was na een dag van start gegaan en binnen 1,5 week was het waterslot gestopt met bubbelen. SG op dat moment was 1.020, nog wel wat hoog in mijn opinie, maar ik ken de gist niet en het was wel stabiel. Voor de zekerheid nog even het vat geschud om meer gist te suspenderen en twee weken laten staan. Weet niet of het schudden geholpen heeft, maar SG bij het bottelen was nog flink gedaald tot 1.009. Dat vond ik nog best een flink verschil, ook al was er geen waterslot-activiteit meer te bekennen.

Staat nu bijna twee weken te vergisten op fles (5 g/l), en ben heel benieuwd om dit weekend er ntje uit te proberen. 

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #69 Gepost op: 07-10-2021 21:52 u »
Weet niet of het schudden geholpen heeft, maar SG bij het bottelen was nog flink gedaald tot 1.009. Dat vond ik nog best een flink verschil, ook al was er geen waterslot-activiteit meer te bekennen.

Wat voor soort gistvat heb je? Als het waterslot niet gewerkt heeft dan duidt dat namelijk op een gistvat dat niet goed afsluit. Dat kan voor een stevige oxidatiesmaak zorgen.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #70 Gepost op: 11-10-2021 09:50 u »
Omdat ik toch begon te twijfelen over mijn aanname dat het aan de Engelse gisten lag, heb ik afgelopen week alles van achter naar voor nagelopen. Temeer ook omdat ik nu ook andere bieren had die verder doorgingen, zowel op vat als op fles.

- Nieuw bottelpijpje; zou het niet alleen in moeten zitten, aangezien het ook op fust verder doorschoot, maar zekerheidshalve vervangen
 - Slangen in de de Enzybrew10 gelegd, gespoeld en uitgekookt. Aangezien ik de slangen voor zowel afvullen op fles als op fust gebruik, zou dit een reden kunnen zijn
 - Tevens heb ik de CCT volledig uit elkaar gehaald, en alles volledig gereinigd
  • Koelspiraal er helemaal uit, zat een soort van witte, kalkachtige waas op. Laten weken in Enzybrew10, helemaal schoon geboend.
  • Monsterkraantje; Deze eraf gedraaid en geweekt in Enzybrew10, helemaal schoon geboend met een klein borsteltje (Weet iemand of deze kraantjes gedemonteerd kunnen worden?
  • Voor de rest de hele CCT blinkend schoon geboend. Om dit te doen heb ik ook de isolatiemantel eraf gehaald, en tot mijn schrik kwam ik toen het volgende tegen

Het monsterkraantje lekte dus iets, waardoor ik waarschijnlijk een wilde gist/schimmel te pakken had. Dit zou verklaren waardoor mijn bieren allemaal wat verder door gisten. Mantel goed schoongemaakt, CCT daar extra aandacht gegeven, nieuw O ringetje erop, en hopelijk hebben we hiermee het probleem getackeld!

We gaan het beleven met het bockbier wat nu in de CCT zit...

Offline Erny

• Vol lid
  • Zoals het tapje thuis tapt, tapt het nergens
« Reactie #71 Gepost op: 11-10-2021 18:25 u »
Ik hoop dat jij het euvel hebt gevonden. Lijkt mij verschrikkelijk zo'n ervaring. Succes.

Offline WJW

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #72 Gepost op: 11-10-2021 19:52 u »
Als dit inderdaad het probleem is, dan is het een goed leermoment voor ons allemaal. Dank voor het delen.

Offline NC92

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #73 Gepost op: 12-10-2021 17:19 u »
Wat voor soort gistvat heb je? Als het waterslot niet gewerkt heeft dan duidt dat namelijk op een gistvat dat niet goed afsluit. Dat kan voor een stevige oxidatiesmaak zorgen.

Zo een standaard plastic gistingsvat van Speidel (30 L). Waterslot was niet het probleem; bubbelde daarvoor wel lekker en zat ook nog goed vast aan het einde, we hebben geen oxidatiesmaak kunnen bevinden aan het bier. Denk dat het gewoon nog een hele langzame vergisting was van de laatste suikers.

Offline NC92

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #74 Gepost op: 12-10-2021 17:23 u »
Het monsterkraantje lekte dus iets, waardoor ik waarschijnlijk een wilde gist/schimmel te pakken had. Dit zou verklaren waardoor mijn bieren allemaal wat verder door gisten. Mantel goed schoongemaakt, CCT daar extra aandacht gegeven, nieuw O ringetje erop, en hopelijk hebben we hiermee het probleem getackeld!

We gaan het beleven met het bockbier wat nu in de CCT zit...

Ben benieuwd of dit het probleem was! Lekkende kraantjes is echt mijn nachtmerrie in bierbrouwen; maar ik zou zeggen dat een langzaam ontsnappen van bier niet wilde gisten/schimmels in de tank zou moeten kunnen introduceren. ??? Dus laat vooral weten wat de conclusie is ;)

Tags: