Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: De slag om Engeland  (gelezen 7168 keer)

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
De slag om Engeland
« Gepost op: 03-06-2021 08:48 u »
Al komt wellicht er een moment dat ik het de Brexit ga noemen...

Al jaren ben ik fan van Engelse bieren, en dan vooral de Bitters. De laatste jaren gebruik ik hiervoor vooral de gisten van Lallemand. Ik vind dat ze een mooi aanbod aan gisten hebben, en probeer dan zo'n beetje al mijn bieren met deze gisten te brouwen. De Abbaye voor een Belgisch Blond, de Kln voor een Alt, Klsch of Witbier, de Munich Classic voor een weizen. Deze gisten leveren bij mij (naar mijn bescheiden mening) heerlijke bieren op en zijn qua gedrag ook goed te voorspellen.

Hoe anders het gedrag van de Engelse gisten... Al een paar keer heb ik nu meegemaakt dat het bier na een paar dagen volledig uitvergist was. Meestal bottel ik niet eerder dan 2, 3 weken na brouwen. Het SG was na 2 weken nog steeds stabiel, wat een goede indicator is om veilig te bottelen. Toch heb ik al meermaals gehad, dat de vergisting op een of andere manier weer in gang werd getrokken, nadat het fles zat. Bij sommige bieren werd er nog 10 SG punten weggesnoept! Terwijl het al 2 weken volledig uitvergist was.

Dit resulteert natuurlijk in overgecarboniseerde bieren, met de kans op knallende flessen. Zo ook vorige week, toen ik in de voorraadkast de geur van een ouderwetse kroeg rook. Er was een flesje Scottish Ale geknapt. Bier was een volmout, met relatief veen caramouten. begin SG 1.077, eind SG 1.019, gebruikte gist was Nottingham. Bier gebrouwen op 22-01-2021, gebotteld op 16-02-2021. Normaal voeg ik 4,5 of 7 gam suiker per liter toe bij het bottelen, afhankelijk van het bier. Eenzelfde verhaal heb ik ook al een paar keer gehad met een Bittertje, waarbij ik de London ESB gist gebruikt heb. Hiervoor heb ik destijds contact gezocht met Lallemand, aangezien ik de gist wel een heel mooi profiel vind hebben.

Nu heb ik op 08-05-2021 een Irish Red Ale gebrouwen, welke op 11-05-2021 al nagenoeg uitvergist was, op basis van activiteit waterslot. SG gemeten: 1.020. 2 weken later nog eens gemeten: 1.020. Ik was van plan dit bier afgelopen vrijdag te bottelen, maar omdat ik 5 krat aan "granaten op scherp" in de voorraadkast zat, heb ik die maar eerst onschadelijk gemaakt, en bedacht dat ik zaterdag zou bottelen. Sowieso al niet met een lekker gevoel, maar ik was van plan om 2 10 liter fustjes te vullen, allebei voorzien van een drukmeter, waarbij ik bij 1 wel suiker toe zou voegen en bij 1 niet.

Kom ik afgelopen zaterdag in de brouwerij, blubt het waterslot weer... Warmtewisseling? Zou kunnen! Maar het bleef blubben... Enfin, had het bier eigenlijk toch al opgegeven, dus maar laten staan. Gisteren eens gemeten, SG van 1.013, 7 punten lager dan het 2 weken lang stabiel is geweest.

Nu probeer ik dus te achterhalen hoe dit komt. Infectie? Zou absoluut kunnen, maar lijkt me sterk. In de tussentijd ook andere bieren gebrouwen waarbij ik geen last had (Blond, Weizen, Witbier). Ik geef het in eerste instantie nog op de combinatie (Traditioneel) Engelse gisten met volmout bieren.

Ik laat dit bier nog maar een week of wat staan, tap wel met een regelmaat gist af, en we zien wel waar het schip strandt...

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
Re: De slag om Engeland
« Reactie #1 Gepost op: 03-06-2021 15:16 u »
Dit klinkt me zeker niet onbekend in de oren. Windsor heeft hier ook een handje van.

Het enige wat ik kan doen / bedenken is naar het Engelse brouwen kijken met hun "yeast rousing", "double drop", Yorkshire Squares, Burton Unions etc. Iedere gist heeft een andere behoefte aan zuurstof, wij kennen die behoeften niet.

Een aantal Engelse gisten flocculeert extreem en dat remt de gisting, maar waarom start het dan opnieuw? Warmte, beweging? Geflocculeerde gist draagt amper tot niet meer bij aan de gisting. Beteketd het dan dat er gewoon te weinig gist is suspensie is en dat dat deel eerst weer verder moet "groeien" voor het verder gaat. Dat zou te verhelpen zijn met een geroerde gisting en of met beluchting op het juiste moment.

Of is het het overschakelen van de ene naar de andere suiker die (erg) lang duurt, zoals we ook bij een paar Saison gisten zien? Bij die Saison gist wil het continue verhogen van de temperatuur nog wel eens helpen.

Telkens weer krijg ik het gevoel dat wij als hobbybrouwers het niet goed doen om de grote jongens na te doen in plaats van onze processen voor onze omstandigheden te optimaliseren. Ik denk dat we deels oude technieken zoals de geilkuip, halfopen gisting moeten herintroduceren en nieuwe dingen als een roerwerk in het gistvat.

Of misschien is het ook wel een kwestie van een klein beetje zink toevoegen (Servomyces).

Ingo

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 03-06-2021 15:29 u »
De Windsor is de gist die ik nu gebruik, lijkt aan een 2e jeugd te zijn begonnen qua gisting.

Zuurstof is een dingetje, zou hier een proefje voor kunnen opzetten. Eentje standaard met een waterslotje, de ander hetzelfde maar dan geen waterslot insteken, semi open vergisting. Zit ook nog te denken 2 brouwsels te maken, 1 wel en een zonder suiker. Tijd... Hadden we maar meer uren in een dag ;). Heb in ieder geval al wel een proefbrouwerijtje opgezet voor dit soort proefjes, max 7 liter per keer. Splitsen in 2 5 liter vergistingsflessen.

Probleem is wellicht ook wel dat ik nu in een CCT vergist, is natuurlijk niet de meest ideale omgeving voor onze Engelse vrienden.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #3 Gepost op: 03-06-2021 22:59 u »
Probleem is wellicht ook wel dat ik nu in een CCT vergist, is natuurlijk niet de meest ideale omgeving voor onze Engelse vrienden.
Verklaar eens nader?

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #4 Gepost op: 04-06-2021 07:47 u »
Ik ken dit van de Windsor. Ik hevel mijn bier altijd over na de 1e gisting. Dan gaat het vervolgens lekker weer verder, wellicht is dat hier een tip. Hevelen als de hoofdgisting voorbij is.

Offline Hay

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 04-06-2021 23:29 u »
Ik vind het moedig van je maar ik heb het helemaal gehad met deze gisten.
Met dezelfde klachten die jij omschrijft en heb daarom mijn laatste ira gewoon vergist met de s04.
Ik hevel altijd over maar wat ik doe het zakt niet totdat het bier in de fles zit.
Nu heb ik laatst het boek real ales gekocht en wil daar een aantal recepten uit gaan brouwen.
Maar veel keuze in gist heb ik dan niet.
Kan nog voor Mangrove Jack's gaan.
En ik gebruik alleen droge gist.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #6 Gepost op: 05-06-2021 18:19 u »
Interessant topic dit. Ik heb ook altijd bang voor niet uitvergisten. Volgende week vullen we onze IPA af vergist met US05. Normaal altijd naar de 1006 nu niet verder dan 1012. Spannend hoor en dat voor een litertje of 950.

Maar met Nottingham heb ik wel hele goede ervaringen. ALtijd strakke uitvergisting minimaal 1010 meestal lager en dat voor vrij veel bieren die we brouwen. Hij is niet de goedkoopste maar hij gedraagt zich wel altijd consequent bij ons (Zuster Agatha is ook met Nottingham vergist).

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et htt noch emmer joot jejange.
« Reactie #7 Gepost op: 05-06-2021 18:30 u »
Ik ken dit van de Windsor. Ik hevel mijn bier altijd over na de 1e gisting. Dan gaat het vervolgens lekker weer verder, wellicht is dat hier een tip. Hevelen als de hoofdgisting voorbij is.

@ Herman: Heb jij na overhevelen geen last meer van te veel koolzuur in de fles?

@ All: Ik heb hetzelfde boek als Hay  ;D en wil ook eea uit dit boek gaan brouwen. Als gist heb ik de WLP002 English Ale in gedachte. Wie heeft er ervaring met deze gist? Zelfde verschijnselen als Teun omschrijft?

Voor de genteresseerden:
Dark Island (Orkney Brewery) Clone - 4.3%
Best Bitter
Auteur: Eric van Boxel
Soort: Volmout
IBU : 30 (Tinseth)
BU/GU : 0.7
Kleur : 31 EBC
Carbonisatie : 4.7 g/L
SG voor koken : 1030
Begin SG : 1043
Eind SG : 1010

#Eric 20 Groot
Batchgrootte : 20 L
Kookvolume : 27.88 L
Vol. na koken : 21.88 L
Maischwater : 15.74 L
Spoelwater : 15.46 L
Spoelwatertempera.: 93 C
Kooktijd : 90 min
Totaal water : 31.2 L

Brouwzaalrendement: 70%
Maischrendement: 73.5%

Vergistbare ingredinten (3.81 kg)
3.3 kg - Swaen Ale 7.1 EBC (86.6%)
230 g - 45 min - Boil - Cane (Beet) Sugar 0 E...
120 g - Chocolate Malt 900 EBC (3.2%)
120 g - Crystal Malt 60L 150 EBC (3.2%)
40 g - Wheat Torrified 3.9 EBC (1.1%)
Hop (40 g)
90 min - 25 g - Northdown (Whole) - 6.5% (23...
15 min - 15 g - Northdown (Whole) - 6.5% (7 IBU)

Diversen
Maischen - 0.81 ml - Calcium Chloride (CaCl2)...
Maischen - 2.7 g - Canning Salt (NaCl)
Maischen - 3 g - Epsom Salt (MgSO4)
Maischen - 0.81 g - Gypsum (CaSO4)
Maischen - 2.5 ml - Lactic Acid 80%
Spoelen - 3.34 ml - Lactic Acid 80%

10 min - Koken - 2.19 g - Yeast Nutrients

Gist
1 pkg - White Labs English Ale WLP002
Starter
Stap 1: 1 L (109 g DME / 134 g LME)
158 miljard gistcellen
8 miljoen cellen / ml

Maischprofiel
Most used
69.9 C - Temp. inmaischen
65 C - 90 min - Beta Amylase

Vergistingsprofiel
Usual
18 C - 4 dagen - Hoofdvergisting
20 C - 20 dagen - Hoofdvergisting

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #8 Gepost op: 05-06-2021 19:05 u »

@ All: Ik heb hetzelfde boek als Hay  ;D en wil ook eea uit dit boek gaan brouwen. Als gist heb ik de WLP002 English Ale in gedachte. Wie heeft er ervaring met deze gist? Zelfde verschijnselen als Teun omschrijft?

Hier een mooie analyse http://scottjanish.com/analyzing-wlp002-over-25-batches/

Met Nottingham heb ik het nooit gemerkt.
Windsor komt denk ik mede door de lage spec, ik kom uiteindelijk altijd op een hogere gistingsraad uit. Dat bij eigenlijk alle Engelse gisten.

Mijn favoriet, de WLP026 gaat eeuwig door en is een diastaticus. Een aantal bieren heeft na ruim een jaar nog geen rust gevonden.

Ingo

Offline PaultjePils

• Vol lid
« Reactie #9 Gepost op: 06-06-2021 10:48 u »
Ik heb ook soortgelijke ervaringen met Engelse gisten (windsor, nottingham, london ale III, ringwood ale, thames valley en west yorkshire). Ze vergisten ontzettend snel en dan zakt het ook snel. Resultaat helder bier met mogelijk nog vergistbare suikers. Ik hevel niet over en tap gist weg vanuit de cct. Met de bovengenoemde Engelse gisten krijg ik dan meer hergisting op de fles dan gepland. Heel vervelend want bitters en dark milds moeten juist niet te veel koolzuur hebben. Aangezien dat bieren zijn met laag begin SG verwacht je ook niet dat het gist niet volledig uitgist in de cct. Wellicht toch eens beginnen met de door seed7 genoemde yeast rousing.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 06-06-2021 12:35 u »
Verklaar eens nader?

Veel van de Engelse gisten worden/werden in open bakken vergist, waarbij de dimensie lengte/breedte/hoogte heel anders is dan een CCT. Ik kan me voorstellen dat in een kubusvormige, open vergisting ik deze problemen niet of minder heb.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 06-06-2021 12:37 u »
Ik vind het moedig van je maar ik heb het helemaal gehad met deze gisten.
Met dezelfde klachten die jij omschrijft en heb daarom mijn laatste ira gewoon vergist met de s04.
...

Je kent me, ben een eigenwijs iemand. Ik wil gewoon snappen hoe zoiets in elkaar steekt, daar kunnen we wel wat van leren met elkaar.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 06-06-2021 13:52 u »
Je kent me, ben een eigenwijs iemand. Ik wil gewoon snappen hoe zoiets in elkaar steekt, daar kunnen we wel wat van leren met elkaar.

Ja toen, toen hadden ze Winston nog nu hebben ze Boris dat is een heel ander verhaal!

Offline Johan_D

• Boven 10 berichten
  • *
  • Onnozelaar
« Reactie #13 Gepost op: 06-06-2021 16:45 u »
Lol

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #14 Gepost op: 06-06-2021 22:02 u »
@ Herman: Heb jij na overhevelen geen last meer van te veel koolzuur in de fles?
Ik heb al langere tijd niet meer met Windsor vergist, maar na hevelen en een beetje opwervelen van de gist heb ik geen problemen meer gehad met deze gist.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #15 Gepost op: 06-06-2021 22:49 u »
Ook misschien iets om over na te denken, zonder dat het meteen iets oplevert. Stel je brouwt bier en hebt een hoge rotatie. Je steekt je bier in vaten vlak nadat de gisting stil valt. Die vaten met vrijwel plat bier (continentale opinie) gaan naar de pub. Daar hebben ze een bijzonder mens. De "cellarman". Die vertroetelt de vaten, slaat ze aan, vervangt de harde stoppen in het vat voor zachte zodat ze wel of geen CO2 doorlaten en na een week of twee drie wordt het vat in perfecte staat leeg gepompt. Handmatig wel te verstaan.

Ik kan me voorstellen dat een "tweetraps-gist" in die situatie van voordeel is. Logistiek gezien voor de brouwerij, en kwalitatief gezien voor de pub.

Of het zo is en of selectie een rol speelt?

Ingo

Offline kubock

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 07-06-2021 07:28 u »
Interessant topic dit. Ik bottel alleen en merk dat ik de meeste flesfonteintjes heb met Engelse gisten, onder meer de S-04 en de Wyeast London Ale. Met andere gisten (zowel vloeibaar als korrel) heb ik dit probleem bijna niet.

Citaat
Ik heb ook soortgelijke ervaringen met Engelse gisten (windsor, nottingham, london ale III, ringwood ale, thames valley en west yorkshire). Ze vergisten ontzettend snel en dan zakt het ook snel.

Een gedachte waar ik mee heb gespeeld, is om tijdens de hoofdvergisting regelmatig even het gistvat te schudden. Hiermee zou je moeten voorkomen dat de boel te snel bezinkt. Wellicht een idee voor jou?

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 07-06-2021 08:55 u »
Ook misschien iets om over na te denken, zonder dat het meteen iets oplevert. Stel je brouwt bier en hebt een hoge rotatie. Je steekt je bier in vaten vlak nadat de gisting stil valt. Die vaten met vrijwel plat bier (continentale opinie) gaan naar de pub. Daar hebben ze een bijzonder mens. De "cellarman". Die vertroetelt de vaten, slaat ze aan, vervangt de harde stoppen in het vat voor zachte zodat ze wel of geen CO2 doorlaten en na een week of twee drie wordt het vat in perfecte staat leeg gepompt. Handmatig wel te verstaan.

Ik kan me voorstellen dat een "tweetraps-gist" in die situatie van voordeel is. Logistiek gezien voor de brouwerij, en kwalitatief gezien voor de pub.

Of het zo is en of selectie een rol speelt?

Ingo

Ik ben dan geen "keldermeneer" maar dit kan ik wel eens testen. Deze 'fratsen' van de gist kan  natuurlijk het resultaat zijn van generaties lang getraind worden op dit gedrag.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #18 Gepost op: 07-06-2021 13:59 u »

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 14-06-2021 11:30 u »
Afgelopen zaterdag 2 9,45 liter fustjes afgevuld, en 1x 18,9 liter. Durfde het niet aan om op fles af te vullen. SG was 1.011/1.010, 9 a 10 punten gezakt dus nog!

1 fustje met suiker afgevuld, andere zet ik onder druk. We gaan het beleven ;)

Offline Fractus

• Senior lid
  • Trotse eigenaar van een Arsegan Easybrew 30
« Reactie #20 Gepost op: 12-07-2021 12:13 u »
Ik heb toevallig zojuist eenzelfde ervaring gehad, en moest aan dit topic denken. Een American Red Ale gebrouwen op 5 mei, vergist met de BRY-97. Zou een Amerikaanse gist moeten zijn, niet een Engelse, maar ik zie precies hetzelfde gedrag als hier beschreven. Vergisting ging vlot en was na een dag of 10 wel klaar. Geen activiteit meer waargenomen en uiteindelijk na 2,5 week gebotteld, van 1.060 naar 1.015, en 4,5g suiker/L toegevoegd. Na 1 tot 2 weken al op druk, en zo'n week of 6 stabiel gebleven qua koolzuur. Een paar weken niet meer aangezeten, en van het weekend weer twee flessen opengetrokken. De hoeveelheid koolzuur lijkt wel verdubbeld, het is net een tripel, schuimt flink en is daardoor eigenlijk ondrinkbaar geworden. Het komt (nog) niet de fles uit maar ik betwijfel of dat zo blijft :(

Zal nog een flesje proberen binnenkort, en als die ook teveel koolzuur heeft elk flesje maar even van wat koolzuur ontdoen door de kroonkurk ietsje te lichten?  :weetniet:

In ieder geval dus ook met de BRY-97 deze ervaring, ik vermoed ook geen besmetting met een andere gist want het brouwsel daarvoor was een witbier met een nog lagere vergistingsgraad.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 12-07-2021 14:09 u »
Heb je toevallig nog het SG gemeten?

Ik heb afgelopen vrijdag de Irish Red Ale aangesloten op de tap; het is echt een topbier geworden!

Toch blij dat ik het wel heb afgevuld!

Offline Fractus

• Senior lid
« Reactie #22 Gepost op: 12-07-2021 15:47 u »
Nog niet, als blijkt dat er teveel koolzuur op alle flessen zit zal ik dat alsnog doen. Is er een handigheidje voor het ontgassen van het sample voor de meting? Ik heb ook een refractometer, misschien is dat wel makkelijker

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 12-07-2021 16:37 u »
Nog niet, als blijkt dat er teveel koolzuur op alle flessen zit zal ik dat alsnog doen. Is er een handigheidje voor het ontgassen van het sample voor de meting? Ik heb ook een refractometer, misschien is dat wel makkelijker

Paar keer heen en weer gieten in 2 glazen/maatbekers/etc.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #24 Gepost op: 12-07-2021 20:40 u »
Is er een handigheidje voor het ontgassen van het sample voor de meting?

Ultrasoon badje

Ingo

Offline Fractus

• Senior lid
« Reactie #25 Gepost op: 28-07-2021 15:02 u »
Heb je toevallig nog het SG gemeten?

Ik heb afgelopen vrijdag de Irish Red Ale aangesloten op de tap; het is echt een topbier geworden!

Toch blij dat ik het wel heb afgevuld!

Gisteren een meting gedaan met een refractometer, ging ervan uit dat deze geen last heeft van koolzuur in je bier. Ik vond een Brix-waarde van ongeveer 6,8, wat een SG van 1,007 zou geven! (was 1,015 bij bottelen). Ik wantrouw de resultaten wel een beetje, want ik zou verwachten met deze daling in SG nog meer koolzuur op de flessen te hebben. Er zit nu wel zoveel op dat het niet in te schenken is, maar heb nog geen gushers laat staan bierbommen. Ook nog maar een keertje met een SG-meter meten binnenkort...

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • FRED Brewery
« Reactie #26 Gepost op: 28-07-2021 17:49 u »
Hier ook dezelfde ervaring met de S-04: van 1069 naar 1017 in 4 weken. 75% vergistingsgraad. En stond echt al meer dan een week stil. Toen gebotteld...

5 maanden later vliegt het de fles uit en meet ik 1010, dus nog even 7 punten in de fles erbij gepakt...
(Vergistingsgraad van 84%)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #27 Gepost op: 28-07-2021 22:16 u »
Hier ook dezelfde ervaring met de S-04: van 1069 naar 1017 in 4 weken. 75% vergistingsgraad. En stond echt al meer dan een week stil. Toen gebotteld...

5 maanden later vliegt het de fles uit en meet ik 1010, dus nog even 7 punten in de fles erbij gepakt...
(Vergistingsgraad van 84%)

Klinkt een beetje als een infectie met een wilde gist.

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • FRED Brewery
« Reactie #28 Gepost op: 28-07-2021 23:01 u »
Klinkt een beetje als een infectie met een wilde gist.

En waarom zou dit een infectie zijn met een wilde gist zijn en de voorgaande verhalen in dit topic over traag doorgaande Britse gisten?

Offline Willem Broekema

• Vol lid
  • Bier is water dat af is.
« Reactie #29 Gepost op: 29-07-2021 12:21 u »
Beet je late reactie maar:..

??? Ultrasoon badje zou ik niet doen..

Tenminste..  :-[ Ik heb het wel eens gedaan met een Bokbier op mijn werk.
De rest van mijn werkzaamheden moest even wachten...  :huilen:
Er hoefden nog net geen nieuwe plafondplaten op 3 meter hoogte geplaatst te worden..  :proost:

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 29-07-2021 14:53 u »
En waarom zou dit een infectie zijn met een wilde gist zijn en de voorgaande verhalen in dit topic over traag doorgaande Britse gisten?

Inderdaad! Heb je berhaupt ooit infecties gehad?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #31 Gepost op: 29-07-2021 23:17 u »

Ik baseerde mij op eerdere informatie van Fermentis. Volgens oude informatie zou deze gist een vergistingsgraad hebben van 75%. Ik zie dat Fermentis de informatie heeft aangepast en dat ze nu uitgaan van 74 tot 82%. En dat past bij jouw ervaring...  (zonder infectie dus).

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • FRED Brewery
« Reactie #32 Gepost op: 31-07-2021 08:38 u »
Inderdaad! Heb je berhaupt ooit infecties gehad?

Uh... Dat denk ik niet  ??? maar hoe weet je dat zeker, toch?

De smaak van mij bieren is altijd goed, alleen bij dit voorbeeld (deze stout met de s04) en nog een ander bier (barley wine met s04), was het na een maand of 2 feest.

Online Snelbier

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 31-07-2021 09:11 u »
... Volgens oude informatie zou deze gist een vergistingsgraad hebben van 75%. Ik zie dat Fermentis de informatie heeft aangepast en dat ze nu uitgaan van 74 tot 82%...
Is nogal een 'spreiding'..  Was me nog niet opgevallen.. Bij deze gist is de spreiding groter dan bij andere Fermentis-gisten..
Ik neem aan (nu dus NAM aan) dat Fermentis dat test in 'standaardwort', congreswort of zo..
Het lijkt bijna of het voor hun k een flipperkast is wat de gist doet..
Geeft me toch een beter gevoel over mijn laatste S04-mislukkingen..
Blijft de vraag hoe we dit beestje moeten behandelen en temmen.
Proost,  Snelbier.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #34 Gepost op: 31-07-2021 18:19 u »
Blijft de vraag hoe we dit beestje moeten behandelen en temmen.

Op basis van methoden in het Engelse brouwen zou ik twee dingen proberen. Op het moment dat er een dun laagje schuim ontstaat (of na ca. 12 uur), beginnen met roeren en even kort beluchten. Blijven roeren tot uitgegist.

Ingo

Offline Eric v B

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 02-08-2021 12:28 u »
Blijven roeren tot uitgegist.

Ingo

Da's nogal een opgave.

Offline Fractus

• Senior lid
« Reactie #36 Gepost op: 02-08-2021 14:06 u »
Van de week alle kroonkurken een klein beetje gelift, zodat er flink wat koolzuur kon ontsnappen. Bijna alle kroonkurken waren daarna nog luchtdicht, helaas waren er een paar die heel zachtjes bleven pruttelen. Ach, die moeten we maar snel opdrinken dan! Ben benieuwd of het wat heeft geholpen, misschien moet ik het wel een paar keer herhalen. Volgende keer zet in mijn kroonkurkapparaat klaar, kan ik de doppen weer netjes terugduwen daarmee.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #37 Gepost op: 02-08-2021 15:54 u »
Da's nogal een opgave.

:)

je kunt een "solarpomje" in het jongbier laten zakken, of zoals Hans een roervlo gebruiken.

Ingo

Online Snelbier

• Super lid
« Reactie #38 Gepost op: 02-08-2021 17:02 u »
Vandaag de stoute schoenen aangetrokken, en IrishRed gebrouwen met S04-gist.  Gezien eerdere ervaringen cq miskleunen heet dit Rode Kater V-5..
   Voor de oplettende lezers: 4 eerdere batches door de plee gespoeld.  Van alles wat ik in 4 jaar heb weggespoeld is het merendeel S04-vergist.. :echtboos:
Maischen in Brewmonk perfect verlopen, incl rendement (BZR) van 68%, ben er blij mee..
S04 op wort gestrooid rond 13:00u, vat staat in clima op 17,5'C te wachten op activiteit.
Wat ik nu anders doe (nav tips van Seed7 en veel Googelen):
- Gistvat blijft open, deksel ligt los.
  Idee erachter: Voldoende zuurstof vooor gist n ik kan makkelijker roeren cq rousen..
- Temperatuur laag houden zou betere doorgisting geven??  Ik probeer het nu, eerdere batches zaten tegen warme kant (20'C hoofdgisting)..
- Als hevige vergisting mindert:  ROEREN in het vat, gist actief en opgelost houden..
   Zelfde systeem als UK-brouwers met rondpompen van gist in open kuipen.  Hebben ze daar geen oxidatie-spoken?  >:D
- Als vergisting is stilgevallen (ook als voorzien SG-end is bereikt): Overhevelen naar schoon vat.
  Mt een beetje extra suiker om bottelen (of gasken) te simuleren..
   Idee is dat als het doorgist na bottelen, dat het nu OOK moet gebeuren, maar gecontroleerd..
===================
Nog nooit zo'n lekker bier (IrishRed) gezien met zo'n moeilijk gist (S04).  MOET gewoon een keer lukken.
Proost, Snelbier

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #39 Gepost op: 02-08-2021 21:37 u »
:)

je kunt een "solarpomje" in het jongbier laten zakken, of zoals Hans een roervlo gebruiken.

Ingo

Hierdoor krijg je wel meer oxidatiesmaak in je bier. Veel traditionele Engelse bieren kenmerken zich door een lichte oxidatiesmaak...

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #40 Gepost op: 02-08-2021 22:36 u »
Hierdoor krijg je wel meer oxidatiesmaak in je bier. Veel traditionele Engelse bieren kenmerken zich door een lichte oxidatiesmaak...

Pompje en vlo zitten helemaal onder het oppervlak. Na de (laatste) beluchting kan het deksel dicht. Verder pas beluchten als de gist zichtbaar actief is, dan neemt die wat makkelijker zuurstof op en bouwt wat makkelijker oxidatieproducten om.

Ingo

Offline Eric v B

• Super lid
« Reactie #41 Gepost op: 18-08-2021 10:30 u »
Ervaring die ik wil delen:
Op 18 juli heb ik een East Coast Porter gebrouwen met WLP002 English Ale. Vergistingsgraad van 70% (volgens White Labs). Start SG 1.053.
Na 1,5 weken was deze uitvergist en was de eind SG 1.017 Vergistingsgraad 66,9%. Dit heeft een week geduurd. Gereed voor bottelen zou je zeggen.

Naar aanleiding van de verhalen in deze thread, heb ik de batch laten staan en het vergistingsvat een paar keer gezwenkt. Dat gaat nog net met 20 liter.
Gisteren de SG nog een keer gemeten. Deze is nu (na 32 dagen vergisten) 1.007. Een vergistingsgraad van 86,3%.

Ik heb nog niet gebotteld en kan nog niet alles zeggen over de smaak maar hij smaakt niet zuur dus een infectie lijkt me niet de oorzaak van de lage SG. Wellicht wel een verklaring/bevestiging dat er regelmatig gushers onstaan met Engelse gisten.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 18-08-2021 10:52 u »
Ook nog gewoon 10 SG punten gezakt!

Offline Fractus

• Senior lid
« Reactie #43 Gepost op: 18-08-2021 10:56 u »
Toch erg vreemd allemaal, hoe kun je nou zulke hoge vergistingsgraden halen terwijl de fabrikant een SVG van ~70% opgeeft? Ik had het zelf dus ook, van 75% SVG bij bottelen naar 88% SVG in de fles. Een gist kan toch niet opeens een hogere vergistingsgraad hebben gekregen? Het zijn ook geen bieren met een (grote) suikergift  :denken:

Offline Arthur B

• Vol lid
« Reactie #44 Gepost op: 18-08-2021 10:58 u »
Ervaring die ik wil delen:
Op 18 juli heb ik een East Coast Porter gebrouwen met WLP002 English Ale. Vergistingsgraad van 70% (volgens White Labs). Start SG 1.053.
Na 1,5 weken was deze uitvergist en was de eind SG 1.017 Vergistingsgraad 66,9%. Dit heeft een week geduurd. Gereed voor bottelen zou je zeggen.

Naar aanleiding van de verhalen in deze thread, heb ik de batch laten staan en het vergistingsvat een paar keer gezwenkt. Dat gaat nog net met 20 liter.
Gisteren de SG nog een keer gemeten. Deze is nu (na 32 dagen vergisten) 1.007. Een vergistingsgraad van 86,3%.

Interessant! Heb je op een constante temperatuur vergist?

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #45 Gepost op: 18-08-2021 11:19 u »
Toch erg vreemd allemaal, hoe kun je nou zulke hoge vergistingsgraden halen terwijl de fabrikant een SVG van ~70% opgeeft? Ik had het zelf dus ook, van 75% SVG bij bottelen naar 88% SVG in de fles. Een gist kan toch niet opeens een hogere vergistingsgraad hebben gekregen? Het zijn ook geen bieren met een (grote) suikergift  :denken:

Misschien ligt het wel aan onze mout?

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #46 Gepost op: 18-08-2021 16:24 u »
Toch erg vreemd allemaal, hoe kun je nou zulke hoge vergistingsgraden halen terwijl de fabrikant een SVG van ~70% opgeeft?

Ook de fabrikant moet het met de mouten doen die zij hebben. En met hun gestandaardiseerde schema's etc. Desondanks geven ze een marge op die best breed is. Leg daar onze marge eens overheen. Technisch, bepaal van hun en ons proces de 3s grenzen (onzekerheid) in het totale proces en leg die over elkaar heen. Als beide grenzen elkaar raken is er niemand "fout".

Ingo

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #47 Gepost op: 18-08-2021 22:07 u »
Misschien ligt het wel aan onze mout?

Zou kunnen. Deze wijze waarop het wort gebrouwen moet worden voor analyse doeleinden is strikt vastgelegd (de congreswortmethode). Aan welke eisen gesteld worden voor de mout die gebruikt wordt voor het bepalen van de vergistingsgraad van een gist weet ik niet.

Zie ook https://brewup.eu/ebc-analytica/malt/extract-of-malt-congress-mash/4.5.1

Offline RuudB

• Vol lid
  • Zoals het waterslot thuis blubt, blubt het nergens
« Reactie #48 Gepost op: 19-08-2021 15:00 u »
http://barclayperkins.blogspot.com/2021/06/fermenting-vessels-in-ww-ii.html

"The wort was roused at regular intervals to keep the yeast in suspension. The frequency of this rousing was determined by how flocculant the yeast was. The more flocculant it was, the more frequent the rousing."

Vanaf het moment dat ik mijn vergistingen met de S-04 (alleen !!!) tijdens de hoofdgisting dagelijks ben gaan roeren heb ik goed uitgegist bier en ben ik van de 2e opleving tijdens de hergisting af. Schijnbaar hebben Engelse gisten baat bij wat meer zuurstof en beweging tijdens de hoofdgisting. Black Sheep rouset nog steeds, naar ik aanneem zonder oxidatieproblemen:

Let op: onderstaande beelden kunnen als schokkend worden ervaren door mensen die heilig geloven in het oxidatiemonster  :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #49 Gepost op: 19-08-2021 16:27 u »
Black Sheep rouset nog steeds, naar ik aanneem zonder oxidatieproblemen:

Veel traditionele Engelse bieren zijn niet licht van kleur en hebben een oxidatiesmaakje...  ;)

Offline Eric v B

• Super lid
« Reactie #50 Gepost op: 20-08-2021 16:39 u »
Interessant! Heb je op een constante temperatuur vergist?
Eerste 4 dagen op 18 C de rest op 20  C.

Offline Arthur B

• Vol lid
« Reactie #51 Gepost op: 21-08-2021 12:50 u »
Eerste 4 dagen op 18 C de rest op 20  C.

Dank! Ik zal er ook eens mee aan de slag gaan. Een goeie bitter staat nog op mijn lijstje...

Online Snelbier

• Super lid
« Reactie #52 Gepost op: 30-09-2021 12:23 u »
En wr doorgisting na bottelen.. Irish Red 17 liter met S04 gist gebrouwen 02-08-2021.
Gestart op 18'C, na 5 dagen oplopend naar 20'C en daarop uitvergist.
Naar aanleiding van alle tips in dit draadje:
- Eerste 2 dagen deksel los op vat en regelmatig lucht ingeroerd, 'rousen' ? Natuurlijk met schone spatel..
- Vat dagelijks een paar x opschudden, gist in oplossing houden.
- Dag 5 geen waterslot-activiteit meer, SG=1015.  Verwacht/berekend SG-end=1012..
  Overgeheveld naar schoon vat, met 0,2g gistvoeding en 90g suiker om bottelen te 'simuleren'.
 Daarna vat weer regelmatig zwenken/schudden om gist opgelost te houden.
- Dag 9: waterslot doet weinig na hevelen.  SG=1014, 1pt gedaald.
- Dag 15: SG=1011.
- Dag 25: vat even open, inspectie.  Helder bier, geen bubbel op wort te zien.  SG=1011.
- Dag 29: Bottelen. SG=1011, nu 2 weken stabiel, gn tekenen van nagisting meer..
   Bottelvat, hevel en slangen eerder gereinigd met Puremel (caustic).  Flessen uit de hete vaatwasser, ook gebruikt voor andere bieren.
  Gebotteld met 5,8g/L suiker, opgelost in heet water. In bottelvat gedoseerd.
Na 2 weken na bottelen redelijk schuim in het bier, smaakt Irish..
3 weken na bottelen wat teveel schuim..  SG=1009 op ontgast monster.
4 weken na bottelen: SG=1008.  Smaak lijkt wat cider-achtigs te hebben, maar kan ook teveel CO2 zijn.
De boel is dus 3pt doorgegist na bottelen.  Vrees dat het nog verder doorschiet, maar het is nu al niet meer normaal te schenken ivm schuim.

- Na bottelen Irish is bottel-materiaal gespoeld met heet water en StarSan, en direct een Patersbier gebotteld.
  Patersbier tot nu toe gn problemen..  Infectie of wilde gist daarom onwaarschijnlijk?

Enige wat ik nog kan bedenken is dat ik te vroeg heb overgeheveld, en teveel gist kwijtgeraakt. Bier was veel helderder dan verwacht, na al dat schudden/rousen.
Maar hoe is het dan mogelijk dat S04 na bottelen wl weer doorgist.
Bier heeft nu een SVG van 85%.  Na aftrek van het beetje suiker komt gist op 84% svg. Onverklaarbaar hoog..
Proost, Snelbier

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #53 Gepost op: 30-09-2021 14:27 u »
Hmm, blijft bijzonder h? Ik heb nu 2x een bier gehad buiten het gebruik van Engelse gisten om die ook doorschieten. Belgisch blond (Lallemand Abbaye), Witbier (Lallemand Kln). Het blond bier is 3 SG punten doorgeschoten in 4 maand, maar op fust is deze nog verder gegaan lijkt het. Witbier in amper 3 weken 11 punten, lijkt mij een besmetting...

Enfin, we blijven bezig met die gistjes....

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #54 Gepost op: 30-09-2021 16:51 u »
Irish Red 17 liter met S04 gist

Hoeveel gist? Mijn laatste bouwsels (al wel weer een tijdje geleden) met een zakje per 10 liter probleemloos. Met rousen en roeren.

Ingo

Online Snelbier

• Super lid
« Reactie #55 Gepost op: 30-09-2021 16:59 u »
Hoeveel gist? Mijn laatste bouwsels (al wel weer een tijdje geleden) met een zakje per 10 liter probleemloos. Met rousen en roeren...
Zakje 11,5 gram op 17L wort, volgens maatstreepje. Kan 0,5L afwijken..
  Volgens mijn bekende gist-rekenaars ruim voldoende, maar misschien zit ik er ver naast?
Hoor graag hoe je er over denkt. Groet, Snelbier

Offline Fractus

• Senior lid
« Reactie #56 Gepost op: 30-09-2021 17:32 u »
Hoeveel gist? Mijn laatste bouwsels (al wel weer een tijdje geleden) met een zakje per 10 liter probleemloos. Met rousen en roeren.

Ingo

Had jij met rousen en roeren ook zo'n hoge vergistingsgraad? Een van de redenen voor mij om deze gisten te gebruiken is de lagere vergistingsgraad die hoort bij sommige Engelse stijlen, en als de gist dan doorschiet naar 80-85% SVG is het een heel ander bier geworden.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #57 Gepost op: 30-09-2021 17:36 u »
Zakje 11,5 gram op 17L wort, volgens maatstreepje. Kan 0,5L afwijken..
  Volgens mijn bekende gist-rekenaars ruim voldoende, maar misschien zit ik er ver naast?
Hoor graag hoe je er over denkt. Groet, Snelbier

Er worden door die rekenaars ook aannames gedaan. Hoeveel vitale cellen zitten er in een zakje bijvoorbeeld. Geen giststam is het zelfde. Als ze allemaal ander gisten waarom dan die 10 of 11 g en niet 3 g voor de een en 14 voor de ander bijvoorbeeld? (ik snap wel waarom, procestechnisch en zo). Moet je van Engelse gisten meer gebruiken dan van Belgische? Meer vragen, ik weet het :)

Dan wat, of sterker nog wie, bepaald wat goed, juist, verantwoord etc. is? Het is allemaal een balans tussen snel, vlot, volledig uitgegist en het verkregen smaakprofiel. Er zijn geen absolute waarheden, ook geen meetpunten of eikpunten. Meer gist levert een snellere gisting, want iets minder delingen, maar wel meer delingen in het begin. Delingen in het begin leveren meer smaak, maar bier met te veel gist wordt minder smaakvol. Waar begint "meer" en waar begint "te veel"? Bah, al weer een vraag.

Kortom, ik heb geen antwoord. En zonder er een wetenschappelijke studie van te maken vind(mening) ik het verschil in smaak tussen 5 en 10 g gist/l te klein om niet naar een vlottere gisting te streven (en dan ook nog eens zonder de giststam te noemen ;) )

William heeft wel eens een theorie geopperd waarom er relatief veel beginnende brouwers bij wedstrijden in de prijzen vallen. Hun brouwmiddelen zijn schoner. Hebben een kleinere diversiteit aan gisten gezien. Dus een kleinere kans op contaminatie. Misschien heeft TDP wel gelijk, maar we zien de contaminatie alleen maar omdat die Engelse gisten niet zo diep horen te gaan. In een Saison valt dat niet op. (en daarbij durf ik ook nog wel te zeggen dat die contaminatie niet eens bij ons vandaan hoeft te komen)

Ingo

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #58 Gepost op: 30-09-2021 17:38 u »
Had jij met rousen en roeren ook zo'n hoge vergistingsgraad?

Ja. Regelmatig boven de 80% bij het gebruik van Windsor. Maar, mijn rotatie is hoog want ik brouw maar 10 liter dus langere termijn resultaten zie ik niet.

Ingo

Online Snelbier

• Super lid
« Reactie #59 Gepost op: 30-09-2021 17:47 u »
Brexit was voor mij bijna definitief, maar ik geef S04 nog 1 (n) kans nav eerdere reacties..
Zelfde recept brouwen, zelfde vergistingswijze, maar met bijna dubbele hoeveelheid gist.
Wanhoopsdaad, bijna september-experiment..
Dank voor het meedenken.  Snelbier

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #60 Gepost op: 30-09-2021 18:16 u »
Wanhoopsdaad

Wanhoop niet! Doe je naam eer aan. Brouw minder, drink sneller ;)

Ingo

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #61 Gepost op: 30-09-2021 21:54 u »
Ik vind dit zo raar. Ik ben na mijn slechte ervaringen met Engelse gisten juist de S-04 gaan gebruiken omdat ik daar in het verleden nooit geen problemen mee had gehad.
Heb er ook een irish red mee gebrouwen en die is van 1054 naar 1010 gegaan in 3 weken.
Niks schudden en zo.
In maart gebotteld en laatst nog een flesje gedronken en was perfect.

Online Snelbier

• Super lid
« Reactie #62 Gepost op: 30-09-2021 23:48 u »
Ik vind dit zo raar . Ik ben na mijn slechte ervaringen met Engelse gisten juist de S-04 gaan gebruiken omdat ik daar in het verleden nooit geen problemen mee had gehad.
Heb er ook een irish red mee gebrouwen en die is van 1054 naar 1010 gegaan in 3 weken.
Niks schudden en zo.
In maart gebotteld en laatst nog een flesje gedronken en was perfect.
Mijn laatste 4 brouwsels met S04 juist allemaal fout, en als enige.  Andere bieren met ander gist bleven goed.
Irish Red nu 3x fout,  tussendoor een Stout met zelfde probleem. Snap er niets van.
Gist S04 van verschillende data, dus lijkt me gn gevalletje 'foute gist'..
Palemout ook gebruikt in andere bieren, geen probleem.
Laatste doorgister met S04 vergistte in vat redelijk, na 2 weken van 1054 naar 1011 en 2 weken stabiel tot bottelen.
  Toch na enkele weken weer doorgegist, even kijken hoe ver het nu doorgaat.
Volgende week weer Irish brouwen, met meer gist.  Meer opties zie ik niet.
Proost, Snelbier

Offline Fractus

• Senior lid
« Reactie #63 Gepost op: 01-10-2021 09:23 u »
Was dat allemaal S04 die je tegelijk hebt gekocht? Misschien dat er een foute batch tussen heeft gezeten

Online Snelbier

• Super lid
« Reactie #64 Gepost op: 01-10-2021 10:35 u »
Was dat allemaal S04 die je tegelijk hebt gekocht? Misschien dat er een foute batch tussen heeft gezeten
Nee, minimaal 2 verschillende batches. Eerste 'foute' brouwsel S04 gekocht 2019-2020.
Laatste S04 was productie-datum januari-2021.  Keek daar eigenlijk nooit naar, nu wel ivm alle mislukkingen..
Groet,  Snelbier

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #65 Gepost op: 01-10-2021 20:56 u »
Bij mij was het dus de eerste keer na jaren dat ik deze gist weer gebruikte .
Misschien heb ik geluk gehad  :weetniet:
Maar heb het boekje real ales gekocht en wil binnenkort meer Engelse biertjes gaan brouwen en ook deze gist vaker gaan gebruiken.
We gaan het zien.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #66 Gepost op: 01-10-2021 23:48 u »
Er worden door die rekenaars ook aannames gedaan. Hoeveel vitale cellen zitten er in een zakje bijvoorbeeld. Geen giststam is het zelfde. Als ze allemaal ander gisten waarom dan die 10 of 11 g en niet 3 g voor de een en 14 voor de ander bijvoorbeeld? (ik snap wel waarom, procestechnisch en zo). Moet je van Engelse gisten meer gebruiken dan van Belgische? Meer vragen, ik weet het :)

Naast de hoeveelheid gist speelt ook de vergistingstemperatuur een rol. Warmer vergisten kan er voor zorgen dat je bier beter uitgist.

Offline Johan_vL

• Super lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #67 Gepost op: 03-10-2021 21:53 u »
Nooit dit probleem ervaren, gebruikte gisten S-04, london III 1318 en irish ale 1084, dus nooit Winsor gebruikt. Maar ga het wel onthouden, indien hij stopt zwenken, temp. omhoog lijken geen kwaad te kunnen.

Beluchten of roeren en lucht inslaan is toch wel een drempel, maar als je hem in een fust stopt en gaat rousen en dan snel drinken met vrienden  samenvol kan het misschien minder kwaad....

Offline NC92

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #68 Gepost op: 07-10-2021 16:59 u »
Kan hier misschien ook wel een persoonlijke ervaring aan toe voegen:

Tijdje terug een Engelse porter gebrouwen met een vriend, 15L met begin OG van 1.050
Zakje Lallemand English ESB over het wort uitgestrooid, en vergist op 21-22C, was na een dag van start gegaan en binnen 1,5 week was het waterslot gestopt met bubbelen. SG op dat moment was 1.020, nog wel wat hoog in mijn opinie, maar ik ken de gist niet en het was wel stabiel. Voor de zekerheid nog even het vat geschud om meer gist te suspenderen en twee weken laten staan. Weet niet of het schudden geholpen heeft, maar SG bij het bottelen was nog flink gedaald tot 1.009. Dat vond ik nog best een flink verschil, ook al was er geen waterslot-activiteit meer te bekennen.

Staat nu bijna twee weken te vergisten op fles (5 g/l), en ben heel benieuwd om dit weekend er ntje uit te proberen. 

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #69 Gepost op: 07-10-2021 21:52 u »
Weet niet of het schudden geholpen heeft, maar SG bij het bottelen was nog flink gedaald tot 1.009. Dat vond ik nog best een flink verschil, ook al was er geen waterslot-activiteit meer te bekennen.

Wat voor soort gistvat heb je? Als het waterslot niet gewerkt heeft dan duidt dat namelijk op een gistvat dat niet goed afsluit. Dat kan voor een stevige oxidatiesmaak zorgen.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #70 Gepost op: 11-10-2021 09:50 u »
Omdat ik toch begon te twijfelen over mijn aanname dat het aan de Engelse gisten lag, heb ik afgelopen week alles van achter naar voor nagelopen. Temeer ook omdat ik nu ook andere bieren had die verder doorgingen, zowel op vat als op fles.

- Nieuw bottelpijpje; zou het niet alleen in moeten zitten, aangezien het ook op fust verder doorschoot, maar zekerheidshalve vervangen
 - Slangen in de de Enzybrew10 gelegd, gespoeld en uitgekookt. Aangezien ik de slangen voor zowel afvullen op fles als op fust gebruik, zou dit een reden kunnen zijn
 - Tevens heb ik de CCT volledig uit elkaar gehaald, en alles volledig gereinigd
  • Koelspiraal er helemaal uit, zat een soort van witte, kalkachtige waas op. Laten weken in Enzybrew10, helemaal schoon geboend.
  • Monsterkraantje; Deze eraf gedraaid en geweekt in Enzybrew10, helemaal schoon geboend met een klein borsteltje (Weet iemand of deze kraantjes gedemonteerd kunnen worden?
  • Voor de rest de hele CCT blinkend schoon geboend. Om dit te doen heb ik ook de isolatiemantel eraf gehaald, en tot mijn schrik kwam ik toen het volgende tegen

Het monsterkraantje lekte dus iets, waardoor ik waarschijnlijk een wilde gist/schimmel te pakken had. Dit zou verklaren waardoor mijn bieren allemaal wat verder door gisten. Mantel goed schoongemaakt, CCT daar extra aandacht gegeven, nieuw O ringetje erop, en hopelijk hebben we hiermee het probleem getackeld!

We gaan het beleven met het bockbier wat nu in de CCT zit...

Offline Erny

• Vol lid
  • Zoals het tapje thuis tapt, tapt het nergens
« Reactie #71 Gepost op: 11-10-2021 18:25 u »
Ik hoop dat jij het euvel hebt gevonden. Lijkt mij verschrikkelijk zo'n ervaring. Succes.

Offline WJW

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #72 Gepost op: 11-10-2021 19:52 u »
Als dit inderdaad het probleem is, dan is het een goed leermoment voor ons allemaal. Dank voor het delen.

Offline NC92

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #73 Gepost op: 12-10-2021 17:19 u »
Wat voor soort gistvat heb je? Als het waterslot niet gewerkt heeft dan duidt dat namelijk op een gistvat dat niet goed afsluit. Dat kan voor een stevige oxidatiesmaak zorgen.

Zo een standaard plastic gistingsvat van Speidel (30 L). Waterslot was niet het probleem; bubbelde daarvoor wel lekker en zat ook nog goed vast aan het einde, we hebben geen oxidatiesmaak kunnen bevinden aan het bier. Denk dat het gewoon nog een hele langzame vergisting was van de laatste suikers.

Offline NC92

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #74 Gepost op: 12-10-2021 17:23 u »
Het monsterkraantje lekte dus iets, waardoor ik waarschijnlijk een wilde gist/schimmel te pakken had. Dit zou verklaren waardoor mijn bieren allemaal wat verder door gisten. Mantel goed schoongemaakt, CCT daar extra aandacht gegeven, nieuw O ringetje erop, en hopelijk hebben we hiermee het probleem getackeld!

Ben benieuwd of dit het probleem was! Lekkende kraantjes is echt mijn nachtmerrie in bierbrouwen; maar ik zou zeggen dat een langzaam ontsnappen van bier niet wilde gisten/schimmels in de tank zou moeten kunnen introduceren. ??? Dus laat vooral weten wat de conclusie is ;)

Offline hans100w

• Senior lid
  • BrouwTV
    • BrouwTV
« Reactie #75 Gepost op: 12-10-2021 21:16 u »

Als je de CCT koelt bij de lagering kan het wellicht ook zijn dat de schimmel ontstaat door condens van het monsterkraantje.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #76 Gepost op: 12-10-2021 23:07 u »
Als je de CCT koelt bij de lagering kan het wellicht ook zijn dat de schimmel ontstaat door condens van het monsterkraantje.

Ik koel niet bij lagering, het bier zit 2 a 3 weken in de CCT, meestal op dezelfde temperatuur, of een graadje hoger als de aanvangstemperatuur.

Ben benieuwd of dit het probleem was! Lekkende kraantjes is echt mijn nachtmerrie in bierbrouwen; maar ik zou zeggen dat een langzaam ontsnappen van bier niet wilde gisten/schimmels in de tank zou moeten kunnen introduceren. ??? Dus laat vooral weten wat de conclusie is ;)

Wanneer het naar buiten kan, kan het ook naar binnen, lijkt me!

Tags: