Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: IPA Recept  (gelezen 1078 keer)

Offline Timmeh4

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
IPA Recept
« Gepost op: 02-06-2021 17:46 u »
Ik zit nu een Hazy Stacey van Jopen te drinken en vind het wel een lekker biertje met dit weer, het is een New England Pale Ale.
Is er iemand die een soort gelijk recept heeft om te kunnen brouwen, aangezien ik nog geen IPA heb gebrouwen en een NEIPA wat zuurstofinslag gevoelig is lijkt het me beter om eerst een normale IPA te brouwen die lekker fruitig is (Blurred Lines van jopen, Juicy IPA is ook lekker).

Dus wie heeft er voor mij een lekkere fruitige IPA recept?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Clapton

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
Re: IPA Recept
« Reactie #1 Gepost op: 02-06-2021 18:54 u »
https://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/492893/julius-tree-house-brewing-approximation-braumeister-20l

Deze heb ik onlangs gebrouwen, was heel fruitig, maar ik had snel last van oxidatie. Er zit ook heel weinig hop in de kook.

https://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/486827/focal-banger-the-alchemist-approximation-braumeister-20l

Deze heb ik recenter gebrouwen en zowel het deel dat ik in de uKeg deed als het deel dat op fles ging, was heel smakelijk en fruitig.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 02-06-2021 22:56 u »
Ik zit nu een Hazy Stacey van Jopen te drinken en vind het wel een lekker biertje met dit weer, het is een New England Pale Ale.
Is er iemand die een soort gelijk recept heeft om te kunnen brouwen, aangezien ik nog geen IPA heb gebrouwen en een NEIPA wat zuurstofinslag gevoelig is lijkt het me beter om eerst een normale IPA te brouwen die lekker fruitig is (Blurred Lines van jopen, Juicy IPA is ook lekker).

Heb je al gekeken in het board "Bewezen recepten"?

Offline Kramer

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 03-06-2021 10:09 u »

Blurred Lines is ook een NEIPA. Waarom ze de Hazy Stacey een New England Pale Ale noemen is mij niet helemaal duidelijk, de I in IPA staat allang niet meer voor India maar vooral voor veel hop. En dat zit er wel in. Ach ja, stylen.....

Als je nog nooit een IPA hebt gebrouwen kan je het beste met een simpel recept beginnen. Die zijn overal online te vinden. Hier op het forum bijvoorbeeld: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,29674.0.html. Ik zou dan niet gelijk zoveel Citra doen, dat is lekker maar op dit moment veel te duur. Ik gebruik nu zelf Summit als bitterhop (veel en goedkoop te krijgen), soms wat magnum erbij. Cascade is lekker en traditioneel als dry-hop bij IPA maar iets als Motueka geeft ook dat fruitige. Kijk eens op bijvoorbeeld hopslist voor wat ideeŽn.

Offline Timmeh4

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 03-06-2021 17:40 u »
https://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/486827/focal-banger-the-alchemist-approximation-braumeister-20l

Deze heb ik recenter gebrouwen en zowel het deel dat ik in de uKeg deed als het deel dat op fles ging, was heel smakelijk en fruitig.

Deze heb ik opgeslagen om later eens te gaan brouwen aangezien ik die 2 hopsoorten niet heb liggen, zal ze bij de volgende bestelling erbij doen :)

Offline Timmeh4

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 03-06-2021 17:57 u »
Blurred Lines is ook een NEIPA. Waarom ze de Hazy Stacey een New England Pale Ale noemen is mij niet helemaal duidelijk, de I in IPA staat allang niet meer voor India maar vooral voor veel hop. En dat zit er wel in. Ach ja, stylen.....

Als je nog nooit een IPA hebt gebrouwen kan je het beste met een simpel recept beginnen. Die zijn overal online te vinden. Hier op het forum bijvoorbeeld: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,29674.0.html. Ik zou dan niet gelijk zoveel Citra doen, dat is lekker maar op dit moment veel te duur. Ik gebruik nu zelf Summit als bitterhop (veel en goedkoop te krijgen), soms wat magnum erbij. Cascade is lekker en traditioneel als dry-hop bij IPA maar iets als Motueka geeft ook dat fruitige. Kijk eens op bijvoorbeeld hopslist voor wat ideeŽn.

Ik kwam de volgende website tegen op internet, https://homebrewanswers.com/single-hop-ipa-recipe/ en dit lijkt me wel een goede basis om mee te beginnen, ik denk alleen dat ik de dry hop ga vervangen voor een whirlpool toevoeging om zo het gistvat niet meer open te hoeven maken.

Ik heb de volgende hopsoorten nog liggen in voldoende voorraad: Chinook, Endeavour (volgens de website een mindere keus), Opal, Sterling en Triskel. En voor de bitterhop wilde ik Magnum gaan toevoegen.

Als ik in het lijstje van jou style guide kijk vind ik hier ook geen Citra hop in terug? Wel even mijn hoppen opgezocht en dan lijkt mij een chinook of sterling wel iets om te gaan proberen.

Offline Kramer

• Junior lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 04-06-2021 21:45 u »
Ik kwam de volgende website tegen op internet, https://homebrewanswers.com/single-hop-ipa-recipe/ en dit lijkt me wel een goede basis om mee te beginnen, ik denk alleen dat ik de dry hop ga vervangen voor een whirlpool toevoeging om zo het gistvat niet meer open te hoeven maken.

Dat kan uiteraard prima. Mocht je dit doen omdat je bang bent voor infecties kan ik dat begrijpen, alleen is dat niet nodig. De lagere pH, de alcohol en de eigenschappen van de hop zorgen ervoor dat je dit veilig kan doen, ik zou alleen eventuele zakjes voor dry-hop reinigen. Maar zoals gezegd, als je voorkeur uitgaat naar Whirlpool kan je dat ook doen (met een net iets ander effect).

Als ik in het lijstje van jou style guide kijk vind ik hier ook geen Citra hop in terug? Wel even mijn hoppen opgezocht en dan lijkt mij een chinook of sterling wel iets om te gaan proberen.

Klopt, andersom weer wel, bij Citra staat IPA wel als style. Sowieso moet je al die styleguides vooral gebruiken om ideeŽn op te doen en zeker niet zien als dingen die niet kunnen. Chinook zie je veel in commerciŽle IPAs, daar kan je bijna niet fout mee gaan. Magnum als bitterhop vind ik zelf ook erg lekker en heb ik in meerder IPAs gebruikt.

Offline Timmeh4

• Junior lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 05-06-2021 19:41 u »
Dat kan uiteraard prima. Mocht je dit doen omdat je bang bent voor infecties kan ik dat begrijpen, alleen is dat niet nodig. De lagere pH, de alcohol en de eigenschappen van de hop zorgen ervoor dat je dit veilig kan doen, ik zou alleen eventuele zakjes voor dry-hop reinigen. Maar zoals gezegd, als je voorkeur uitgaat naar Whirlpool kan je dat ook doen (met een net iets ander effect).

Niet zo zeer voor infecties, wel vaker een dry hop gedaan met de hop zo in het gistvat maar vindt het via de whirlpool persoonlijk fijner om te doen.

Ik zit er wel over te denken om het wort na de maisch te splitsen in 2 delen en dan apart te koken met beide een andere aroma hop. Een met Chinook en de ander met ?
Welk uit mijn lijstje zou je adviseren?

Offline Kramer

• Junior lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 05-06-2021 20:18 u »
Dat is altijd leuk om te doen, leer je de hop goed kennen. De Opal hop heb ik zelf niet gebruikt dus daar kan ik niks over zeggen. Triskel heeft wel wat weg van Chinook dus ik denk dat de Sterling dan een duidelijker verschil geeft.

Offline Timmeh4

• Junior lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 08-06-2021 06:07 u »
Dat is altijd leuk om te doen, leer je de hop goed kennen. De Opal hop heb ik zelf niet gebruikt dus daar kan ik niks over zeggen. Triskel heeft wel wat weg van Chinook dus ik denk dat de Sterling dan een duidelijker verschil geeft.
Top, dan ga ik een versie met chinook en een met Sterling brouwen. Nu nog eens kijken wanneer ik weer tijd heb om te kunnen brouwen.

Tags: