Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Tap aanpassen naar stikstof (nitro)  (gelezen 524 keer)

Offline Gerard van De Tulp

• Boven 10 berichten
  • *
  • bij twijfel............meer hop toevoegen (altijd)
Tap aanpassen naar stikstof (nitro)
« Gepost op: 02-06-2021 15:09 u »
Ik heb een tapinstallatie met 2 kranen, één daarvan wil ik gaan gebruiken om met stikstof te gaan tappen (nitro).

Inmiddels heb ik begrepen dat in een speciale kraan nodig heb en ook een andere regelaar.  Die zijn vrij gemakkelijk verkrijgbaar.
Het lijkt er op dat dit in de buitenlanden gebruikelijker is dan bij ons in NL.
Maar nu de stikstof.  Ik begrijp dat er getapt wordt met een menggas van ongeveer 25% koolzuur en 75% stikstof. Ik kan alleen nergens een leverancier voor dit beergas vinden.

Weet iemand waar ik dat vandaan kan halen?

Heeft iemand uit dit forum een nitro tap thuis? Wat voor specifieke zaken moet ik rekening mee houden, alle tips zijn welkom.

Dank jullie wel.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Land: nl
  • Syntax error!
Re: Tap aanpassen naar stikstof (nitro)
« Reactie #1 Gepost op: 02-06-2021 15:20 u »

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #2 Gepost op: 02-06-2021 18:25 u »
Weet iemand waar ik dat vandaan kan halen?

Vraag bij je lokale gasleverancier eens naar voedingsmiddelengas of voedingsgas en wat de samenstelling is. Kans is groot dat het is wat je zoekt.

Info

Offline Trapkast

• Vol lid
  • Tripel Trappel Tripel Trapkast....
« Reactie #3 Gepost op: 04-06-2021 13:19 u »
Speciale regelaar is niet per definitie nodig voor menggas.
Het menggas (70% N2, 30% CO2) wat wij gebruiken voor onze stouts etc gaat gewoon via een 'normale' CO2-reduceer naar de fusten.

Tags: