Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hoge vergistingsgraad Wyeast 1968  (gelezen 808 keer)

Offline arambrouwer

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Met bier wordt dorst lekker | Ad Satietam
Hoge vergistingsgraad Wyeast 1968
« Gepost op: 01-06-2021 21:17 u »
Hallo medebrouwers

Onder het motto "als je niet naar Engeland kan, haal ik Engeland maar hierheen" heb ik anderhalve week terug mijn eerste ESB gebrouwen en vergist met Wyeast 1968. De vergisting van +/- 10L wort kwam aanvankelijk wat langzaam op gang (smack pack waarschijnlijk te laat geactiveerd), maar uiteindelijk was er voldoende activiteit.

De gist bleek zelfs zo gulzig dat de Brew Float sinds vandaag een SG aangeeft van 0.998. Voor de zekerheid heb ik het ook nagemeten met een hydrometer en die geeft 1.006 aan wat nog steeds een zeer hoge vergistingsgraad (~90%) impliceert voor deze gist. De temperatuur heb ik tijdens de vergisting redelijk constant kunnen houden (begonnen met 19 graden en langzaam laten oplopen tot 20-21 graden). Verder heb ik alleen mouten gebruikt (met maischschema 65 graden) en geen verdere suikers toegevoegd.

Twee vragen:
1) Iemand eenzelfde ervaring met een dergelijke hoge vergistingsgraad van de Wyeast 1968 en waar zou het eventueel aan kunnen liggen?
2) De brew float die ik nu twee keer heb gebruikt lijkt een beduidend lager SG aan te geven dan mijn hydrometer (die ik gebruik op kamertemperatuur). Iemand hier eenzelfde ervaring mee? Of moet ik de brew float wellicht nog ijken voor gebruik, dat heb ik niet gedaan.

Dank alvast voor eventuele reacties.

Gr Aram

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Hoge vergistingsgraad Wyeast 1968
« Reactie #1 Gepost op: 01-06-2021 22:30 u »
De Wyeast #1968 is een sterk flocculerende gist en heeft normaal gesproken een vrij lage vergistingsgraad (rond de 70%). Een vergistingsgraad van 90% is zeer opmerkelijk. Het zou kunnen dat je een infectie te pakken hebt. Heb je wat van je bier geproefd?

Dat een Brewbrain Float of een ispindel een afwijkende waarde voor het eind SG aangeeft is heel gebruikelijk. Aanhangende gist en koolzuurbelletjes zijn hiervoor verantwoordelijk. De grote waarde van bedoelde meetinstrumenten is dat je het verloop van de vergisting kunt volgen. Na de vergisting met je het eind SG met een refractometer (uitkomst wel corrigeren) of hydrometer.

Offline arambrouwer

• *
« Reactie #2 Gepost op: 01-06-2021 23:24 u »
Bedankt Jacques

De hoge vergistingsgraad is inderdaad opmerkelijk ja. De geur lijkt wat banaanachtig, esterig en smaak toch nog wat zoet, zacht, beetje sinasachtig met kleine bitter op de afdronk. Weet niet of dit op een infectie kan duiden; het is de eerste keer dat ik dit type bier brouw dus heb helaas geen directe referentie. Overal is de geur / smaak momenteel niet vervelend, vies of heel erg afwijkend (bijvoorbeeld ten opzichte van andere biertypes die ik gebrouwen heb).

Duidelijk voor wat betreft het gebruik van de brew float - blijf ik mijn oude vertrouwde hydrometer gebruiken voor mijn officiŽle metingen.

Offline MrJeJo

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 01-06-2021 23:35 u »
Duidelijk voor wat betreft het gebruik van de brew float - blijf ik mijn oude vertrouwde hydrometer gebruiken voor mijn officiŽle metingen.

Ik gebruik sinds kort ook een Float. Aan het begin van de vergisting was de afwijking 3 punten, na enkele dagen, ruim in de hoofdvergisting, gaf hij zelfs 0,984 aan. Terwijl het jongbier 1,006 was. Dus voor betrouwbare metingen vooral niet uitgaan van de Float, die geeft alleen het verloop van de vergisting mooi weer.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 01-06-2021 23:46 u »
De hoge vergistingsgraad is inderdaad opmerkelijk ja. De geur lijkt wat banaanachtig, esterig en smaak toch nog wat zoet, zacht, beetje sinasachtig met kleine bitter op de afdronk. Weet niet of dit op een infectie kan duiden; het is de eerste keer dat ik dit type bier brouw dus heb helaas geen directe referentie. Overal is de geur / smaak momenteel niet vervelend, vies of heel erg afwijkend (bijvoorbeeld ten opzichte van andere biertypes die ik gebrouwen heb).

Jouw smaakomschrijving duidt niet op een infectie met melkzuurbacteriŽn. Mogelijk is sprake van een infectie met een andere (wilde) gist. Heb je toevallig voor je vorige brouwsel een var diastaticus gist (zoals bijvoorbeeld een saison gist) gebruikt?

Offline arambrouwer

• *
« Reactie #5 Gepost op: 02-06-2021 11:31 u »
Heb wel met meerdere korrelgisten gebrouwen dit jaar waarbij vooral de M31 een hoge vergistingsgraad heeft; deze heb ik echter niet in de gistemmer gebruikt waarin de huidige ESB batch zit. Mogelijk wel de M44 of M47 gist maar van deze gisten is de vergistingsgraad ook niet zo hoog. De plastic gistemmer en deksel (inclusief waterslot en kraan) reinig ik overigens altijd met Puro Oxi.

Misschien nog een technische vraag: mocht er een wilde (of oude) gist in de batch zitten, betekent dan dat die gist gegeven de gemeten vergistingsgraad dominant is ten opzichte van de Wyeast 1968 en dat laatstgenoemde geen (of een mindere) bijdrage levert aan deze batch?

Offline Kramer

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #6 Gepost op: 02-06-2021 23:36 u »
Heb wel met meerdere korrelgisten gebrouwen dit jaar waarbij vooral de M31 een hoge vergistingsgraad heeft; deze heb ik echter niet in de gistemmer gebruikt waarin de huidige ESB batch zit. Mogelijk wel de M44 of M47 gist maar van deze gisten is de vergistingsgraad ook niet zo hoog. De plastic gistemmer en deksel (inclusief waterslot en kraan) reinig ik overigens altijd met Puro Oxi.

Misschien nog een technische vraag: mocht er een wilde (of oude) gist in de batch zitten, betekent dan dat die gist gegeven de gemeten vergistingsgraad dominant is ten opzichte van de Wyeast 1968 en dat laatstgenoemde geen (of een mindere) bijdrage levert aan deze batch?

Reinig je het gistvat alleen met Puro Oxi? Persoonlijk vind ik dat te weinig. Alle Oxi middelen zijn bedoeld voor lichte vervuiling en een vat waar een volledig bier in vergist is, is geen lichte vervuiling. ;)

Toch denk ik eerder aan een meetafwijking. Heb je het start SG wel gemeten met je hydrometer of alleen met de float?

Anderhalve week vind ik wel heel snel voor een wilde/oude gist om te 'winnen' van een geŽnte gist.

Offline arambrouwer

• *
« Reactie #7 Gepost op: 03-06-2021 20:41 u »
Reinig je het gistvat alleen met Puro Oxi? Persoonlijk vind ik dat te weinig. Alle Oxi middelen zijn bedoeld voor lichte vervuiling en een vat waar een volledig bier in vergist is, is geen lichte vervuiling. ;)

Dank voor de tip. Gebruik Puro Oxi eigenlijk al jaren voor het reinigen zonder noemenswaardige problemen (tot nu toe tenminste ;-)). Zal Puremel of StarSan eens proberen als alternatief bij mijn volgende brouwsel.

Offline arambrouwer

• *
« Reactie #8 Gepost op: 03-06-2021 20:48 u »
Toch denk ik eerder aan een meetafwijking. Heb je het start SG wel gemeten met je hydrometer of alleen met de float?

Start SG voor vergisting was 1.055 (doel 1.058) en was ook gemeten met de hydrometer. Zojuist nog een keer nagemeten - voor de zekerheid ook met een oude hydrometer die ik nog had liggen - en SG is wat verder gedaald zelfs tot 1.004 nu. Smaak en geur lijken nog steeds niet te duiden op een infectie. De gebruikte gist is trouwens daadwerkelijk de Wyeast 1968, ook nog even geverifieerd.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 03-06-2021 22:41 u »
Dank voor de tip. Gebruik Puro Oxi eigenlijk al jaren voor het reinigen zonder noemenswaardige problemen (tot nu toe tenminste ;-)). Zal Puremel of StarSan eens proberen als alternatief bij mijn volgende brouwsel.

Om alle risico's op infecties te voorkomen maak je direct na gebruik je gistvat schoon met een oxi-product. Bewaar je gistvat droog. Zet hem op zijn kop op een rekje of zo zodat het vocht in het vat kan verdampen. Doordat het gistvat op zijn kop staat kan er ook niets in vallen. Als je zeker weet dat het gistvat droog is kun je vat weer omdraaien en de deksel erop zetten.

Een kwartiertje voordat je het gistvat opnieuw gebruikt desinfecteer je het vat met Star San. Dit kan door de binnenkant in te spuiten met een Star San oplossing. Giet de overtollige Star San weg door het vat even op zijn kop te houden. Zonder na te spoelen kun je vervolgens het vat gebruiken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 03-06-2021 22:45 u »
Anderhalve week vind ik wel heel snel voor een wilde/oude gist om te 'winnen' van een geŽnte gist.

Dat ligt aan de kinetiek van de wilde gist/oude gist. Als deze sneller op gang komt dan de geŽnte gist kan deze gist het "winnen". Maar omdat er veel meer nieuwe gist geŽnt wordt moet die gist wel over een "winnersmentaliteit" beschikken.

Tags: