Hobbybrouwen > Algemene vragen hobbybrouwen

Rijpingstijden bier

<< < (2/2)

Jacques:

--- Citaat van: Juindorper op 01-06-2021  21:07 u ---Mijn ervaring is dat donkere bieren met veel alcohol 3-4 maanden na bottelen beter gaan smaken.
Terwijl blonde bieren na die tijd wat minder fris gaan smaken.

--- Einde van citaat ---

Ook mijn ervaring is dat echt donkere bieren zoals een stout zachter en ronder van smaak worden als deze wat ouder zijn. Dit geldt ook voor zure bieren.

Een pils en IPA kun je het beste zo vers mogelijk drinken. De smaak komt dan het beste tot zijn recht.

Jan iets Grunn:
Juindorper en Jacquea: bedankt voor juliie opmerkingen   Ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat pils een heel lange rijpingstijd nodig had. Ik ben heel blij met wat ik van jullie hoor!

Jacques:

--- Citaat van: Jan iets Grunn op 01-06-2021  22:28 u ---Juindorper en Jacques: bedankt voor jullie opmerkingen   Ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat pils een heel lange rijpingstijd nodig had. Ik ben heel blij met wat ik van jullie hoor!

--- Einde van citaat ---

Lange (koude) rijpingstijden zijn verkooppraatjes... Zoals Ingo ook al aangeeft gebeurt dat nergens meer.
Veel commerciŽle brouwerijen hanteren korte rijpingstijden waarbij afwisselend koud en warm gelagerd wordt. Op die manier worden veel ongewenste gistingsnevenproducten opgeruimd en vlokken eiwitten uit. Overigens filteren de meeste commerciŽle brouwerijen hun bieren waardoor ze helder bier kunnen bottelen zonder lange lagertijden.

seed7:

--- Citaat van: Juindorper op 01-06-2021  21:07 u ---beter gaan smaken

--- Einde van citaat ---

Niet lullig bedoeld maar, definieer "beter". En zeg nu niet dat je het lekkerder vindt.

Ingo

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie