Hobbybrouwen > Apparatuur

Extech pH110 niet te kalibreren

<< < (3/3)

MrJeJo:
Ok, nou, het is me gelukt denk ik... Voor iedereen die dit probleem ook heeft met deze meter, zo heb ik het opgelost:

Gebruik eerst de pH 7.01 vloeistof. Als de initiŽle afwijking meer dan 1 pH is, dan gaat kalibreren niet lukken, in mijn geval gaf de meter 5,82 aan. Ik heb dus de 7,01 vloeistof iets basischer gemaakt met baking soda (natriumbicarbonaat). Vervolgens gaf de meter 6,3 aan en dit was binnen de marge van 1 pH, hiermee heb ik de meter gekalibreerd op 7.01, wat uiteraard niet klopt. Vervolgens een frisse hoeveelheid 7.01 ijkvloeistof gepakt en nu kwam de meter wťl in het bereik om op de 7,01 te kalibreren. Nu was het 0-punt in orde, maar knipperde 'renew' op het display. Vervolgens met de 4,01 vloeistof hetzelfde trucje moeten doen in twee stappen. Maar nu wel kunnen kalibreren op 7,01 en 4,01 en de 'renew' melding verdween ook nadat 4,01 correct was ingesteld... Wat een gedoe. Als ze die marge van 1 pH nou eens niet zouden gebruiken was dit een stuk makkelijker gegaan.

pappa-m:
Met mijn PH100 heb ik dit ook wel eens gehad. Ik heb toen de dop en spons uitgespoeld, droog gemaakt en nieuwe pH 4 oplossing erin gedaan. Na een nacht was de meting veel stabieler en kon ik hem weer kalibreren.
Hij was enkele maanden niet gebruikt en ik vermoed dat de spons te droog was geworden, of de bewaaroplossing was uitgeput (als dat kan).

jerovan:
Toen ik mijn Extech 110 in huis kreeg had ik hetzelfde probleem, bleek dat de elektrode niet gevuld was. Heb de referentie elektrode los gedraaid (met bijgeleverd tooltje) en bijgevuld. Daarna was het probleem opgelost.
Vlgs  de leverancier komt het vaker voor als de pH meters te lang op de plank liggen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie