Hobbybrouwen > Apparatuur

Extech pH110 niet te kalibreren

(1/3) > >>

MrJeJo:
Ik heb vandaag een nieuwe Extech pH110 pH meter ontvangen, echter lukt het me niet om deze te kalibreren. Ik heb twee buffervloeistoffen (7 en 4), maar de meter wijkt in beide gevallen meer dan 1 pH af, waardoor de meter aanneemt dat er iets mis is en de kalibratie wordt beŽindigd. Echter wijkt de meter ook zoveel af in gedestilleerd water, dus ik vermoed dat er eerder iets mis is met de meter dan met de vloeistoffen. Iemand een idee hoe ik de meter alsnog gekalibreerd krijg?

PP:

--- Citaat van: MrJeJo op 01-06-2021  16:35 u ---Ik heb vandaag een nieuwe Extech pH110 pH meter ontvangen, echter lukt het me niet om deze te kalibreren. Ik heb twee buffervloeistoffen (7 en 4), maar de meter wijkt in beide gevallen meer dan 1 pH af, waardoor de meter aanneemt dat er iets mis is en de kalibratie wordt beŽindigd. Echter wijkt de meter ook zoveel af in gedestilleerd water, dus ik vermoed dat er eerder iets mis is met de meter dan met de vloeistoffen. Iemand een idee hoe ik de meter alsnog gekalibreerd krijg?

--- Einde van citaat ---

Met pH 7 kalibratie wordt het 0-punt vastgelegd, hoeveel mV geeft de meter aan? Volgens handleiding niet te meten. Daarna met pH 4 ijken en pH 10 voor de helling. Is de referentie geopend?
Een pH meting aan gedestilleerd water heeft weinig zin; pH kan alle kanten opgaan.

MrJeJo:
Deze meter geeft geen mV aan, enkel de pH waarde en temperatuur. Het is een nieuwe meter. Als ik deze in de pH 7.00 buffervloeistof stop, dan geeft hij een pH van 5,8 aan. De kalibratie faalt daarom, omdat er niet meer dan 1 pH verschil mag zijn. Bij de buffervloeistof van 4.01 geeft hij ook een te lage waarde aan.

Jacques:

--- Citaat van: MrJeJo op 01-06-2021  16:35 u ---Ik heb vandaag een nieuwe Extech pH110 pH meter ontvangen, echter lukt het me niet om deze te kalibreren. Ik heb twee buffervloeistoffen (7 en 4), maar de meter wijkt in beide gevallen meer dan 1 pH af, waardoor de meter aanneemt dat er iets mis is en de kalibratie wordt beŽindigd. Echter wijkt de meter ook zoveel af in gedestilleerd water, dus ik vermoed dat er eerder iets mis is met de meter dan met de vloeistoffen. Iemand een idee hoe ik de meter alsnog gekalibreerd krijg?

--- Einde van citaat ---

Weet je zeker dat je ijkvloeistoffen juist zijn?
Heb je de oplossing zelf gemaakt of gaat het om gekochte oplossingen?

MrJeJo:
Het zijn nieuw gekochte oplossingen. Voor de zekerheid heb ik nogmaals een set vloeistoffen besteld bij een andere leverancier, maar ik verwacht dat de vloeistoffen gewoon prima in orde zijn. Deze vloeistoffen ook gecontroleerd met een oudere Hanna pH meter, en dat was gewoon in orde.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie