Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Slapeloze nachten!  (gelezen 8945 keer)

Offline Flubrewer

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Slapeloze nachten!
« Reactie #25 Gepost op: 29-05-2021 11:03 u »
Nee gekheid! Wel spanning :-)
A.s. zondag voor het eerst brouwen met de automatische ketel (Klarstein 30 liter)
Nu denk ik dat ik alles wel goed voorbereid heb, maar wat zijn nou echt typische "beginnersfouten" met een automatische ketel?

Ketel, gistingsvat, ingredinten, koelspiraal, gist, schrootmolen, schoonmaakmiddelen, roerstok...
Volgens mij ben ik dan al een heel eind op weg :-)

Gistingskoelkast wil ik morgen aanzetten om deze goed op temperatuur te hebben.

Ben erg benieuwd naar je ervaringen. Morgen gaat hier de Brew Monk 30 voor de eerste keer aan, was het vandaag van plan, maar dat lukt niet door gewijzigde planningen in het gezin.

Ga zo maar eens met het bazooka filter richting de kliko denk ik  ;)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Willem Broekema

• Vol lid
  • Land: nl
  • Bier is water dat af is.
« Reactie #26 Gepost op: 29-05-2021 11:57 u »
Wat een vraag over handige tips teweeg brengt.. ;D

Een heel schat aan ervaringen, werkwijzen van andere brouwers: een soort mini brouw-wiki! Leuk om te zien.

En ja, de tip over het Bazooka filter heb ik ten dele opgevolgd. Ik heb de ingewikkelde maar o zo goed beschreven procedure van Jan de Graaf niet opgevolgd. Ik heb de simpele procedure:
Haal met links of rechts de bazooka filter uit de EasyBrew. Trek met de andere hand de brouw lade open, en leg het bazooka filter in de lade. Sluit de lade met n hand naar keuze. Wacht totdat je het zat brengt, en volg alsnog de procedure van Jan de Graaf..

Offline Heuvinger brouwerij

• Super lid
  • Avangard malz, CML yeast, Hoppecruyt hop
« Reactie #27 Gepost op: 29-05-2021 20:30 u »
En ja, de tip over het Bazooka filter heb ik ten dele opgevolgd.
Ik schroef toch iedere keer het bazooka filter in mijn Klarstein Hopfengott 30, ondanks dat de MP15-r pomp niet zo gevoelig is als een 12 V solarpompje, wens ik toch vloeistof te verpompen zonder vaste bestandsdelen.
Het scheelt dat ik alleen maar maisch in die Hopfengott 30!
Inmiddels heb ik al ruim 60x gebrouwen met die Hopfengott 30.
Dat gaat echt perfect met die bazooka filter.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #28 Gepost op: 29-05-2021 21:02 u »
Dat gaat echt perfect met die bazooka filter.
Het probleem zit 'm in de kookfase, niet zo zeer in het maischen. Bij het koken wordt de trub gevormd en dat verstopt uiteindelijk het bazookafilter. Daar kun je donder op zeggen en dan moet je op de n of andere manier dat ding weer vrij krijgen om je wort in het vergistingsvat te krijgen. Bij het maischen zal het moutbed-filter de boel wel redelijk schoon houden, maar het is natuurlijk wel een cumulatief verhaal; alles wat het filter kan verstoppen hoopt zich op bij iedere stap.

Jij doet maischen/koken in twee stappen, elk in verschillende ketels. Dat zal vast flink schelen. Dan kun je wellicht wel het bazookafilter gebruiken.

In een alles-in-een-ketel moet je een bazookafilter echt niet doen. Het mag natuurlijk wel, maar er zijn zat mensen die linksom of rechtsom ervaren hebben dat het ondingen zijn en de boel aardig kunnen vernachelen. Mijn advies is: weggooien. Dat hoef je niet te doen, zie Willems suggestie..

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 29-05-2021 23:49 u »
Jij doet maischen/koken in twee stappen, elk in verschillende ketels. Dat zal vast flink schelen.
Inderdaad, niet alleen vervuiling van de bodem van de pan, doch ook in tijd.
Als ik zie hoeveel grijs spul na het maischen op de bodem plakt.
Dat wil ik niet verhitten tot kooktemperatuur, dat wordt vast zwart.
Ik zou zelfs tijdens het koken een nieuw brouwsel kunnen maischen.
Ik werk eigenlijk met een 3 pans systeem, gewoon geweldig!

Offline jazon1963

• Vol lid
  • Hydrateren kun je leren..!!
« Reactie #30 Gepost op: 30-05-2021 09:12 u »
Na al deze tips veel succes met brouwen...!!!

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #31 Gepost op: 30-05-2021 10:52 u »
Het probleem zit 'm in de kookfase, niet zo zeer in het maischen. Bij het koken wordt de trub gevormd en dat verstopt uiteindelijk het bazookafilter. Daar kun je donder op zeggen en dan moet je op de n of andere manier dat ding weer vrij krijgen om je wort in het vergistingsvat te krijgen. Bij het maischen zal het moutbed-filter de boel wel redelijk schoon houden, maar het is natuurlijk wel een cumulatief verhaal; alles wat het filter kan verstoppen hoopt zich op bij iedere stap.

Jij doet maischen/koken in twee stappen, elk in verschillende ketels. Dat zal vast flink schelen. Dan kun je wellicht wel het bazookafilter gebruiken.

In een alles-in-een-ketel moet je een bazookafilter echt niet doen. Het mag natuurlijk wel, maar er zijn zat mensen die linksom of rechtsom ervaren hebben dat het ondingen zijn en de boel aardig kunnen vernachelen. Mijn advies is: weggooien. Dat hoef je niet te doen, zie Willems suggestie..
Dat probleem van verstoppen van eender welke filter die ik gebruiit heb had ik vroeger ook en heb nu een werkmethode ontwikkeld om kraakhelder wort te krijgen na het koken.
Al enkele jaren is het wort na het koken zoals op de foto zonder kunst en vliegwerk, gewoon heel simpel overhevelen vanaf de bodem met een droesemkapje op de rechte hevelbuis.
Bovendien kan ik nu oogsten tot de laatste druppel wort, Heb ik na het koken nog 43L wort dan gaat er 43L wort naar het gistvat.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #32 Gepost op: 30-05-2021 10:58 u »

A.s. zondag voor het eerst brouwen met de automatische ketel (Klarstein 30 liter)
Ben wel benieuwd hoe het gaat.

Offline Ischiev

• Boven 10 berichten
  • *
  • Happy go lucky
« Reactie #33 Gepost op: 30-05-2021 14:45 u »
Ik ben ook nieuwsgierig,
En ik doe met je mee vandaag. Met dezelfde ketel denk ik.
Net 5.3 kg mout gemaischt, ik zie dan dat de maischtemperatuur "bij benadering" wordt vastgehouden. Drie graden te warm of te koel lijkt normaal bij deze ketel.
Nu staat het moutfilter op de ketel. Eerste hop (spider, busje van gaas) hangt in de ketel.
Het vinden van de juiste temperatuur vind ik lastig. Vandaag staat de ketel op 101 C, en gebeurt er weinig, geen borrelende kook maar een rustig zacht ruisen. Of niets.
Een andere keer bleef het verwarmingselement aan staan en ging het er wild aan toe met dezelfde instelling.
Hoe gaat het bij jou?

Offline Ischiev

• Boven 10 berichten
  • *
  • Happy go lucky
« Reactie #34 Gepost op: 30-05-2021 14:46 u »
https://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/4b7945ab214f45e6673b9824929b02b7.jpeg

Dit is de ketel in mijn schuur.
Eerste keer dat ik een foto gebruik, kijken of dit lukt  :)

Offline HarryL

• Senior lid
  • To Bier or not to Bier!
« Reactie #35 Gepost op: 30-05-2021 21:25 u »
Nou! De eerste brouwsessie is volgens mij een succes geworden!
Mede dankzij de tips die hier gedeeld zijn.
Ben goed voorbereid begonnen.

Al met al is het een tripel geworden (moutpakket).
20 liter.
Na het koken hadden we 20 liter over met een begin SG van 1.062.
Volgens de verpakking zou dit 1.070 moeten zijn, dus volgens mij niet heel slecht.

In het begin was ik toch wat gespannen, want... "Wat als..."
Maar het is 100% meegevallen!

Alles netjes genoteerd, nu wachten tot het uitgegist is.
En dan bottelen en nog een aantal weekjes wachten.

Ik zal morgen een paar foto's plaatsen.

Offline HarryL

• Senior lid
« Reactie #36 Gepost op: 30-05-2021 21:28 u »
Ik ben ook nieuwsgierig,
En ik doe met je mee vandaag. Met dezelfde ketel denk ik.
Net 5.3kg mout gemaischt, ik zie dan dat de maischtemperatuur "bij benadering" wordt vastgehouden. Drie graden te warm of te koel lijkt normaal bij deze ketel.
Nu staat het moutfilter op de ketel. Eerste hop(spider, busje van gaas) hangt in de ketel.
Het vinden van de juiste temperatuur vind ik lastig. Vandaag staat de ketel op 101gr, en gebeurt er weinig, geen borrelende kook maar een rustig zacht ruisen. Of niets.
Een andere keer bleef het verwarmingselement aan staan en ging het er wild aan toe met dezelfde instelling.
Hoe gaat het bij jou?

De 3 graden verschil, dat heeft mij ketel ook, maar denk dat dat niet een probleem is.
Voor wat betreft het koken, ik had hem op 1500 Watt op 102 graden gezet, hiermee bleef hij netjes aan de kook, maar bleef hangen op 101 graden.
Dus zelf de tijd maar bijgehouden qua koken en hop toevoegen.
Ik heb niet gezien dat de kook weg was, waren altijd wel goede bubbels aanwezig.

• Super lid
« Reactie #37 Gepost op: 31-05-2021 00:18 u »
Je zou de ketel kunnen isoleren met radiatorfolie tijdens het koken.
https://www.gamma.nl/assortiment/gamma-radiatorfolie-250x50cm-1-25m2/p/B628372

Offline HarryL

• Senior lid
« Reactie #38 Gepost op: 31-05-2021 09:04 u »
Je zou de ketel kunnen isoleren met radiatorfolie tijdens het koken.
https://www.gamma.nl/assortiment/gamma-radiatorfolie-250x50cm-1-25m2/p/B628372

Da's een goeie!
Volgens mij heb ik nog wel radiatorfolie liggen zelfs!

Offline JanDeGraaff

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 31-05-2021 09:25 u »
Da's een goeie!
Volgens mij heb ik nog wel radiatorfolie liggen zelfs!
Niet vergeten te verwijderen als je gaat koelen.
Had ik ook een keer; ik mijzelf maar afvragen waarom het koelen toch zo lang duurde tot ik erachter kwam dat de isolatiemantel er nog omzat...

Offline HarryL

• Senior lid
« Reactie #40 Gepost op: 31-05-2021 09:29 u »
Niet vergeten te verwijderen als je gaat koelen.
Had ik ook een keer; ik mijzelf maar afvragen waarom het koelen toch zo lang duurde tot ik erachter kwam dat de isolatiemantel er nog omzat...

Bij de volgende sessie ga ik dat eens proberen, met mantel en hem niet vergeten bij het koelen hahaha!!

Heb net nog even gespiekt bij de klimaatkast, het bier is rustig aan het gisten.
Zit best een groot waterslot op.
1 bubbel per 6 seconden :-)
Geen idee of dat nog omhoog gaat, het is een bovengist, Brewferm Top gist.

Offline Ischiev

• Boven 10 berichten
  • *
  • Happy go lucky
« Reactie #41 Gepost op: 31-05-2021 19:31 u »
Ik zal het ook proberen met radiatorfolie :pan: , ik ben wel nieuwsgierig of de temperatuur bij het maischen dan niet nog verder naar boven doorschiet.

Gisteren heb ik ook een tripel gebrouwen. Ik heb uiteindelijk 20 liter in mijn vergistingsvat, met een verrassend hoog SG, 1078. Ik heb daar nog geen suiker aan toegevoegd.
Ik heb het recept van een Westmalle gevolgd.
Je wordt gewaarschuwd voor de gist, die moet nogal als een malle, onder hoge temperatuur zijn werk doen.
Ik heb het wort dus met schort en veiligheidsbril in de vergistingston bij de gist gegoten, klaar om weg te springen bij een gistaanval....
Nu, na 24uur staat alles rustig te vergisten, met een halve centimeter schuim en elke paar seconden een plopje...
Misschien heb ik -uit voorzorg- de temperatuur wel wat te voorzichtig op 22 C gezet.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 31-05-2021 19:56 u »
Ik zal het ook proberen met radiatorfolie
Ik heb een matje van Decathlon van 5,99 gebruikt. Werkt prima en is goed te verwerken met een Stanleymes. Radiatorfolie zal ook goed werken, alleen was dat voor mijn gevoel wat te dun. Deze schuimmat heeft een warmte-reflecterende laag en dan ook nog isolerend schuim. Het maakt uiteindelijk waarschijnlijk niet bijzonder veel uit, maar ik vond het beter voelen... of zo.. ;)

Offline joenedu

• Super lid
  • In hops we trust
« Reactie #43 Gepost op: 31-05-2021 20:54 u »
Ik heb een matje van Decathlon van 5,99 gebruikt.
Ik heb dat matje ook ooit gekocht, ik bestel binnenkort weer een nieuwe. Dat werkt echt perfect, ook veiliger met kinderen die af en toe komen kijken hoe het gaat met bierbrouwen.

Offline D.R.K.

• Senior lid
  • Als de kat van huis is brouwen we bier
« Reactie #44 Gepost op: 31-05-2021 21:31 u »
Ik koel ook nog wel eens met de mantel er omheen en vaak bij opruimen kom ik er achter dat hij er nog op zat.
Of het echt heel veel langzamer gaat weet ik niet, mijn voordeel zit hem vooral in de bescherming van de handen. De kraantjes zitten bij mijn ketel nog wel eens strak er tegen aan waardoor de knokkels ook vaak de ketel raken.
En alleen daarom al een top ding :)

Offline HarryL

• Senior lid
« Reactie #45 Gepost op: 01-06-2021 07:58 u »
Ik heb een matje van Decathlon van 5,99 gebruikt. Werkt prima en is goed te verwerken met een Stanleymes. Radiatorfolie zal ook goed werken, alleen was dat voor mijn gevoel wat te dun. Deze schuimmat heeft een warmte-reflecterende laag en dan ook nog isolerend schuim. Het maakt uiteindelijk waarschijnlijk niet bijzonder veel uit, maar ik vond het beter voelen... of zo.. ;)

Had ik eerder moeten weten, dan had ik er vorige week 1 meegenomen :-)

Offline biking rebel

• Senior lid
« Reactie #46 Gepost op: 01-06-2021 09:40 u »

Je wordt gewaarschuwd voor de gist, die moet nogal als een malle, onder hoge temperatuur zijn werk doen.
Ik heb het wort dus met schort en veiligheidsbril in de vergistingston bij de gist gegoten, klaar om weg te springen bij een gistaanval....
Nu, na 24uur staat alles rustig te vergisten, met een halve centimeter schuim en elke paar seconden een plopje...
Misschien heb ik -uit voorzorg- de temperatuur wel wat te voorzichtig op 22 C gezet.

Ik ben benieuwd waar je die wijsheid vandaan hebt. Bij 22 graden zul je veel esters krijgen en is dus al een vrij hoge temperatuur voor de Wyeast 3787 in het begin (gist kan tot 25 graden). Kan gewenst zijn natuurlijk. Hoofdvergisting op 19 graden geeft voor mij betere resultaten qua smaak. Voor de navergisting is 22 graden wel weer goed.

Wat betreft de dikte van de schuimlaag, die ga je waarschijnlijk nog wel krijgen. Lang verhaal kort, ik zou de temperatuur zeker niet verhogen, eerder verlagen.

Offline Ischiev

• Boven 10 berichten
  • *
  • Happy go lucky
« Reactie #47 Gepost op: 01-06-2021 21:55 u »
Mmm, de wijsheid om op 22 C te vergisten... ik weet het niet meer goed.
Op dit forum heb ik gezocht naar het Westmalle kloonrecept. En ook naar tips over Wyeast 3787 gist.
Bij het grote lange kloon verhaal meen ik gelezen te hebben dat de beste resultaten met hoge vergistingstemperaturen bereikt worden. >25 C.
Ook heb ik gelezen over het wilde vergisten met deze gist. Bij mij gaat het nog steeds kalm er aan toe. Ook al heb ik een tweede portie Wyeast toegevoegd.
Ik heb gisteren de temperatuur verlaagd, maar ik koel met peltier elementen. Werkt goed, ware het niet dat de elementen (en de ventilatoren) snel bevriezen.
De elementen werken goed, de warmte opname is niet goed, die moet groter en beter geventileerd worden.

Rustig aan gaat het vast ook wel goed.
Het wordt vast bier, heb ik op dit forum gelezen  :proost:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #48 Gepost op: 02-06-2021 22:19 u »
Mmm, de wijsheid om op 22 C te vergisten... ik weet het niet meer goed.

De temperatuur van de vergisting heeft grote invloed op de smaak van je bier (en ook op je schuimhoudbaarheid).
De Wyeast 3787 gist (Westmalle) geeft veel esters en hogere alcoholen bij 22 C. Veel forumleden hebben ervaren dat een vergisting bij zo'n 18 19 C er voor zorgt dat het mout- en hoparoma meer naar voren komt. Het is aan jou op welke temperatuur je vergist. Het mooie van zelfbierbrouwen is dat je bier kunt brouwen naar je eigen smaak.

Offline Ischiev

• Boven 10 berichten
  • *
  • Happy go lucky
« Reactie #49 Gepost op: 03-06-2021 23:22 u »
Hoi Jacques,
Daar moet jij mij even helpen hoor, de middelbare school is lang terug.
Esters was iets met koolwaterstoffen en zuren dacht ik. Ik begrijp dat die geuren opleveren, en dus smaken. Ik hoor/zie vaak "banaan" langs komen.
Wat zijn "hogere alcoholen"?
Daar gaat ook een belletje rinkelen, methanol, ethanol...
Verbindingen met C-O en H dacht ik...
Geeft dat ook een verschil in smaak, of geeft het een ander gevolg, een langere alcohol keten?
Klopt het dat Westmalle veel van die esters heeft?

Gr, Ischiev

Tags: beginner