Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Slapeloze nachten!  (gelezen 6785 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Slapeloze nachten!
« Reactie #50 Gepost op: 03-06-2021 23:50 u »
Hoi Jacques,
Daar moet jij mij even helpen hoor, de middelbare school is lang terug.
Esters was iets met koolwaterstoffen en zuren dacht ik. Ik begrijp dat die geuren opleveren, en dus smaken. Ik hoor/zie vaak "banaan" langs komen.
Wat zijn "hogere alcoholen"?
Daar gaat ook een belletje rinkelen, methanol, ethanol...
Verbindingen met C-O en H dacht ik...
Geeft dat ook een verschil in smaak, of geeft het een ander gevolg, een langere alcohol keten?
Klopt het dat Westmalle veel van die esters heeft?

Gr, Ischiev

Esters zijn stoffen die bestaan uit verbindingen tussen zuren en alcoholen. Beide worden aangemaakt door de vergisting. Esters hebben allerlei fruitige smaken zoals banaan maar ook appel- en peersmaken komen veel voor in bier.
Zie ook https://beerandbrewing.com/dictionary/opNc6MR56y/

Tijdens de vergisting worden meerder alcoholen gevormd door de gist. Gelukkig wordt er zo goed als geen methylalcohol gevormd bij de vergisting van wort. Hogere alcoholen zijn alcoholen met meer koolstofketens. Ze worden meer gevormd bij hogere vergistingstemperaturen. Ze geven je bier een vollere smaak maar zijn ook schuimnegatief.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline HarryL

• Vol lid
  • To Bier or not to Bier!
« Reactie #51 Gepost op: 14-06-2021 08:40 u »
Gisteren gemeten, ik kwam op een SG van 1011 uit.
Ik ga morgen nog een keer meten en dan wilde ik gaan bottelen.
Nu heb ik 2 vragen
* Is 2x meten genoeg om te kijken of het volledig uitgegist is? Heeft 2 week gestaan en lijkt geen activiteit meer te zijn (gecontroleerde gisting op 20 graden).
* Is het handig om het eerst koud te zetten om alles te laten bezinken?

Offline Willem Broekema

• Junior lid
  • **
  • Bier is water dat af is.
« Reactie #52 Gepost op: 14-06-2021 12:20 u »
Voordat ik bottel check ik altijd:
  • Is de temperatuur correct geweest tijdens de vergisting? (Ofwel is de kans groot dat de vergisting echt wel voldoende ver kan zijn..)
  • Is de FG wel in de buurt van wat ik verwacht? Zo niet, dan moet ik kijken waarom de vergisting niet verder is, en actie hierop nemen.
  • Is deze dan eind SG gedurende 3 dagen gelijk gebleven? Dan bottel ik.
Bij een Tripel doe ik zelf eigenlijk nooit een koude stap. Maar gaat er bottelsuiker bij, bottel ik en gaan de flessen op 22-25C de gistkast in voor een of twee  weekjes.

Offline HarryL

• Vol lid
« Reactie #53 Gepost op: 14-06-2021 13:35 u »
Voordat ik bottel check ik altijd:
  • Is de temperatuur correct geweest tijdens de vergisting? (Ofwel is de kans groot dat de vergisting echt wel voldoende ver kan zijn..)
  • Is de eind SG wel in de buurt van wat ik verwacht? Zo niet, dan moet ik kijken waarom de vergisting niet verder is, en actie hierop nemen.
  • Is deze dan eind SG gedurende 3 dagen gelijk gebleven? Dan bottel ik.
Bij een Tripel doe ik zelf eigenlijk nooit een koude stap. Maar gaat er bottelsuiker bij, bottel ik en gaan de flessen op 22-25C de gistkast in voor een of twee  weekjes.

* De eind SG is 1011, is ongeveer waar ik vanuit ben gegaan.
* Temperatuur lijkt correct te zijn geweest, is met een gekalibreerde STC-1000 geweest.
* Dan ga ik woensdag weer kijken, dan is het 3 dagen geleden.

Er moet inderdaad nog bottelsuiker bij. 7 gram de liter.
Goede tip om het in de gistkast te zetten. Dan heb je inderdaad een stabiele temperatuur.

Offline HarryL

• Vol lid
« Reactie #54 Gepost op: 21-06-2021 08:57 u »
Inmiddels zo'n liter of 16 gebotteld.
Nu 2 week wachten en dan gaan we proeven.
Op de foto de opbrengst, de 4 kleine flesjes zijn "proefflesjes".
Misschien dat we daar komende week al 1 van aanbreken om te proeven.

Offline Derp

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #55 Gepost op: 21-06-2021 09:04 u »
Geinig idee van de proefflesjes. Nu kan je de ontwikkeling meekrijgen zonder hele flesjes op te offeren.

Offline HarryL

• Vol lid
« Reactie #56 Gepost op: 21-06-2021 09:20 u »
Geinig idee van de proefflesjes. Nu kan je de ontwikkeling meekrijgen zonder hele flesjes op te offeren.

Exact :)
En de flesjes had ik nog over...
Onlangs ook een liter of 3 gefermenteerde chilisaus gemaakt.
Dus kwam goed uit haha!!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #57 Gepost op: 21-06-2021 21:49 u »

Inderdaad een leuk idee. De vraag die bij mij opkwam is of de flesjes een stevige koolzuurdruk kunnen weerstaan.

Offline HarryL

• Vol lid
« Reactie #58 Gepost op: 22-06-2021 08:49 u »
Inderdaad een leuk idee. De vraag die bij mij opkwam is of de flesjes een stevige koolzuurdruk kunnen weerstaan.

Dat durf ik niet te zeggen, maar de bedoeling is dat er elke week 1 geproefd wordt en dan pas de grote flessen.
Zouden ze in die periode zoveel druk kunnen opbouwen?

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et htt noch emmer joot jejange.
« Reactie #59 Gepost op: 22-06-2021 12:30 u »
Zouden ze in die periode zoveel druk kunnen opbouwen?

Ja dat kan. Soms al binnen een paar dagen!

Offline HarryL

• Vol lid
« Reactie #60 Gepost op: 22-06-2021 12:42 u »
Ja dat kan. Soms al binnen een paar dagen!

Dan ga ik het in de gaten houden :-)
Bedankt voor de tip/waarschuwing :-)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #61 Gepost op: 22-06-2021 16:56 u »
Dan ga ik het in de gaten houden :-)
Bedankt voor de tip/waarschuwing :-)

Je kunt een doek om de flesjes wikkelen om rondvliegende scherven te voorkomen...

Offline HarryL

• Vol lid
« Reactie #62 Gepost op: 22-06-2021 17:06 u »
Je kunt een doek om de flesjes wikkelen om rondvliegende scherven te voorkomen...

Ga ik vanavond even doen :-)
Wel zo veilig.

Offline HarryL

• Vol lid
« Reactie #63 Gepost op: 23-06-2021 22:21 u »
Inmiddels de proefflesjes onder een doek. Zag wel dat na 3 dagen het bier zo goed als helder is. Mooi om te zien. Wel een laagje bezinksel op de bodem. Dit is normaal, dat weet ik, maar toch de vraag... hoe kan ik dat eventueel voorkomen? Overhevelen in een ander vat, daar een tijdje in en dan bottelen? Of komt dat niet ten goede van hergisting op de fles met het bottelsuiker?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #64 Gepost op: 23-06-2021 22:35 u »
Inmiddels de proefflesjes onder een doek. Zag wel dat na 3 dagen het bier zo goed als helder is. Mooi om te zien. Wel een laagje bezinksel op de bodem. Dit is normaal, dat weet ik, maar toch de vraag... hoe kan ik dat eventueel voorkomen? Overhevelen in een ander vat, daar een tijdje in en dan bottelen? Of komt dat niet ten goede van hergisting op de fles met het bottelsuiker?

Door de hergisting op de fles is er altijd een toename van gistcellen in de fles.
De kunst is het bezinksel zo gering mogelijk te laten zijn. Dat doe je door het bier wat langer te laten staan waardoor er meer eiwit en gistcellen uitzakken. Om te zorgen voor een vlotte hergisting moet je dan wel een hele kleine hoeveelheid bottelgist toevoegen.

Het is een beetje zoeken naar het juiste compromis. Lang wachten met bottelen kan zorgen voor meer autolyse waardoor je bier een vleesachtig, gistachtig, zwavelachtig of verbrand rubberachtige smaak kan krijgen. Ook kan autolyse zorgen voor een mindere schuimhoudbaarheid.
Heel snel bottelen na beindiging van de nagisting kan leiden tot te veel koolzuur (omdat het bier toch niet helemaal uitgegist was) en ook voor veel gist in de fles waardoor je autolyse krijgt na het bottelen.

Hoe snel je kunt gaan bottelen ligt aan de temperatuur waarop het bier staat na de nagisting (onder nagisting versta ik het einde van de hoofdgisting (merkbare vergisting). Als je het bier op een hogere temperatuur laat staan kun je veel eerder bottelen dan wanneer je het bier koud zet. Weliswaar helpt het koudzetten bij het helder worden van je bier maar de laatste suikers worden hierdoor veel langzamer omgezet waardoor je wel eens te veel koolzuur in je bier kunt krijgen.

Al met al kun je 's nachts flink tobben over de vraag of je nu wel of niet kunt gaan bottelen...  ;)
Een goede richtlijn is het SG van je bier in de gaten te houden. Als deze 5 dagen stabiel is bij een hogere temperatuur dan die van de hoofdgisting kun je het bier nog een paar dagen koud zetten om het bier te laten klaren.

Offline HarryL

• Vol lid
« Reactie #65 Gepost op: 24-06-2021 08:05 u »
Dank je voor je uitgebreide uitleg.
Hier kan ik wel wat mee.
Dan ga ik mooi testen met de volgende batch, die ga ik, na 5 dagen stabiel SG, eens koud zetten.
Is een graad of 10 dan goed of is het dan echt rond de 4 graden bijvoorbeeld?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #66 Gepost op: 24-06-2021 22:01 u »
Dank je voor je uitgebreide uitleg.
Hier kan ik wel wat mee.
Dan ga ik mooi testen met de volgende batch, die ga ik, na 5 dagen stabiel SG, eens koud zetten.
Is een graad of 10 dan goed of is het dan echt rond de 4 graden bijvoorbeeld?

10 C is in principe goed. Kouder kan ook. Na 3 4 dagen is het meeste uitgezakt. Het kan zijn dat je bier een lichte troebeling heeft. Dat is geen probleem na het bottelen wordt het bier na een tijdje helder.
Voor een vlotte hergisting zet je het bier warm weg, bij voorkeur tussen de 23 en 25 C. Bij gebruik van bottelgist heeft je bier na 1 2 weken voldoende koolzuur en is je bier helder. Overigens zijn er bierstijlen zoals witbier, weizen en NEIPA waarbij het bier een hele tijd troebel zijn. Dat hoort bij de bierstijl.

Offline HarryL

• Vol lid
« Reactie #67 Gepost op: 25-06-2021 12:24 u »
Gisteren het eerste proefflesje open gemaakt, deze stond sinds de eerste SG meting.
Deze is 1,5 week oud.

Smaak is goed, wat moutig nog. Maar dit moet zich nog verder ontwikkelen :-)
Tot nu toe blij met het resultaat.

Offline Satch Brewing

• Junior lid
  • **
  • Stay in touch with the Dutch
« Reactie #68 Gepost op: 28-06-2021 21:32 u »
Mooi koolzuurtje er al op ...  :proost:

Offline HarryL

• Vol lid
« Reactie #69 Gepost op: 29-06-2021 10:26 u »
Mooi koolzuurtje er al op ...  :proost:

Zondag is de vuurdoop, dan is ie 2 week oud.
Heeft dan 2 week op zo'n 22 graden staan rijpen.
We zijn heel benieuwd of het goed gelukt is of dat we een "spuiter" gaan krijgen of juist helemaal niks (alhoewel het proefflesje anders doet vermoeden dan dat er niks gaat gebeuren).

Offline Derp

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #70 Gepost op: 29-06-2021 10:41 u »
Vooral elke week nog blijven proeven, heb regelmatig gehad dat ik een soort van "meh" teleurgesteld was na 2 weken maar dat ie na 4-5 weken een stuk lekkerder werd.

Maar het is juist ook leuk om de ontwikkeling door de weken heen mee te krijgen, dus inderdaad lekker na 2 weken proeven. Dagje van tevoren koud zetten zodat de koolzuur makkelijker kan oplossen is aan te raden.

Offline HarryL

• Vol lid
« Reactie #71 Gepost op: 29-06-2021 10:47 u »
Vooral elke week nog blijven proeven, heb regelmatig gehad dat ik een soort van "meh" teleurgesteld was na 2 weken maar dat ie na 4-5 weken een stuk lekkerder werd.

Maar het is juist ook leuk om de ontwikkeling door de weken heen mee te krijgen, dus inderdaad lekker na 2 weken proeven. Dagje van tevoren koud zetten zodat de koolzuur makkelijker kan oplossen is aan te raden.

Exact waarom ik nog 4 proefflesjes heb, komende 4 week daarmee proeven en dan eens een grote fles opentrekken, als het dan  "tegenvalt" hoef je niet gelijk een halve liter weg te werken.

Offline HarryL

• Vol lid
« Reactie #72 Gepost op: 01-07-2021 10:35 u »
Alle proefflesjes zijn nog heel haha!!
Na 11 dagen op 22,5 C wordt het niet veel helderder meer dan dit denk ik.
A.s. zondag staat er een proefmoment op de planning :-)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #73 Gepost op: 01-07-2021 16:57 u »
Alle proefflesjes zijn nog heel haha!!
Na 11 dagen op 22,5 C wordt het niet veel helderder meer dan dit denk ik.
A.s. zondag staat er een proefmoment op de planning :-)

Ziet er goed uit. Overigens kan er door het vrijkomen van koolzuur het depot gaan opwervelen waardoor het bier minder helder is.

Offline HarryL

• Vol lid
« Reactie #74 Gepost op: 01-07-2021 18:00 u »
Ziet er goed uit. Overigens kan er door het vrijkomen van koolzuur het depot gaan opwervelen waardoor het bier minder helder is.

Dat vermoeden had ik al :-)
Maar voor een tripel vind ik dat ook niet erg.
Vind het wel wat hebben bij een tripel.

Tags: beginner