Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wanneer ben je begonnen met het brouwen van eigen brouwsels?  (gelezen 3421 keer)

Offline Wijbrouwers

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Wij Brouwers
    • Wij Brouwers
Re: Wanneer ben je begonnen met het brouwen van eigen brouwsels?
« Reactie #25 Gepost op: 12-07-2021 09:17 u »
Van kinds af aan hadden wij (twee broers) de droom om van onze achternaam onze hobby te maken (Brouwer).
In 2017 kocht ik (de oudste) samen met mijn vrouw een huis met een bescheiden tuin (1200 m2) met daarop een schuur van 8 bij 4. Dat was het moment dat we onze droom werkelijkheid konden maken.
Eind 2017 begonnen we met een brouwcursus bij Brouwerij de Kemphaan in Almere. Daar hebben we onze eerste twee brouwsels gemaakt. De eerste was met moutextract en de twee volmout.
Op voorwaarde dat mijn vrouw een klein stukje van de schuur wilde gebruiken voor tuingereedschap hebben mijn broertje en ik ongeveer 3/4 van de schuur verbouwd tot brouwlokaal. Volledig haccp voor als we ons goed genoeg vinden om "commercieel" te gaan brouwen. Geen ambitie om groot te worden maar wel legaal mogen verkopen zou al genoeg zijn.
Alle brouwsels na de cursus waren "eigen" recepten. Zoeken op internet naar een recept (bewezen of niet) en brouwen maar. De ene keer met extract, de  andere keer volmout.

Leuk detail, de brouwsels tijdens de cursus waren 10 liter per keer. Dat zijn de enige twee brouwsels onder de 30 liter die we ooit gebrouwen hebben. Normaal zijn onze brouwsels tussen de 30 en 85 liter.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline HarryL

• Senior lid
  • To Bier or not to Bier!
« Reactie #26 Gepost op: 12-07-2021 09:46 u »
Een jaar of 4 geleden begonnen met een pakket van Brouwbroeders. Hier 3 soorten van gebrouwen.
Toen heeft het brouwen een paar jaar stil gestaan omdat ik het gesmeer met de pannen net zo prettig vond.

Onlangs een brouwketel gekocht en de eerste batch tripel is klaar.
Vanaf nu weer lekker brouwen, ik denk dat dit eens per 2 maand gaat worden.

Offline Theo Mol

• Junior lid
  • **
  • breng meer brouwerij in je leven
« Reactie #27 Gepost op: 12-07-2021 10:26 u »
Rond 1990 kwamen we thuis van een vakantie in Engeland met een blikbrouwpakket in de rugzak. Zo konden we thuis ook het bitter drinken dat we hadden leren kennen. Bij Rob van Gelder in Amsterdam waren kroonkurken en zo te koop, en omdat het maar een halte of zes met de tram naar mijn werk was kocht ik daar af en toe een nieuw blik en nieuwe spullen.
Na een paar jaar ben ik, met het boek van Jan van Schaik, gaan brouwen met moutextract en uiteindelijk met mout. Dat was boeiend maar het werd ook heel druk met werk en familie, en het Brouwerijloze Tijdperk brak aan.
Sinds een kleine twee jaar ben ik weer aan het brouwen, een keer met blik en een keer met extract om te beproeven of het nog steeds leuk was om te doen, en daarna met mout en een brewmonk. Het meeste bier dat ik nu drink is zelfgebrouwen.
Wat me heel goed bevalt is zelf recepten en variaties bedenken. Erg leuk en leerzaam om de verschillen te proeven.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #28 Gepost op: 12-07-2021 11:42 u »
Ik ben in 2013 begonnen met brouwen, direct volmout. Het recept was een weizen, op basis van verschillende recepten op dit forum 'samengesteld'. Denk dat ik ondertussen zo'n 100x gebrouwen heb.

Recepten schrijven vind ik misschien wel het mooiste van deze hobby. Ik probeer de recepten relatief simpel te houden. Maximaal 3 mouten, 2 of 3 hoppen en 1 gist. Sommigen zien dit als een beperking, mij inspireert het om goed na te denken over een recept. Mijn huidige "handtekening" hangt dan ook in de brouwerij, eentje waar ik graag naar leef.

Offline Arjen1969

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #29 Gepost op: 12-07-2021 14:29 u »
In 2009 begonnen met blikbrouwen, maar na een jaar wilde ik zelf smaken toevoegen/maken, en dat gaat niet met blik. Vanaf 2010 dus volmout, grote pan gekocht van 30 liter, schrootmolen etc. Inmiddels in bezit van een brewmonk 30, walsenmolen, gistings(koel)kast, spiraalkoeler en sinds kort ook een set om commerciële gisten op te kweken (roerder, erlenmeyer incl. waterslot). Het groeit gestaag, hoe meer je brouwt des te beter wil je het proces kunnen controleren (althans bij mij het geval).

Offline Bvk1983

• Senior lid
« Reactie #30 Gepost op: 12-07-2021 14:48 u »
In 2015 1x een blik gebrouwen, daarna 5 jaar niets. Vorig jaar een pakket van Brouwbroeders geprobeerd als eerste volmout brouwsel. Ondanks weinig succes toch daarna direct doorgegaan naar eigen recept. Eerste eigen recept was ook niet heel succesvol maar vanaf het 2e eigen recept (en 3e volmout brouwsel) gaat het prima.

Offline oneman

• Vol lid
  • if bottle.empty(): new(Bottle) else bottle.drink()
« Reactie #31 Gepost op: 12-07-2021 18:51 u »
Ik ben ergens begin jaren negentig begonnen met bierbrouwen. Ik herinner mij vaag een blikbrouwsel of twee als start. Daarna met het boek van Jan van Schaik (uit de bieb en gekopieerd) een of twee pogingen met moutextract (plakzooi) en daarna over op mout. Mijn eerste bieren met mout waren met een weckketel, een emmer, een slaapzak, een elektrische koffiemolen en een keukenzeef. Geen idee hoe ik het voor elkaar kreeg maar het leverde onder andere lekker witbier en bockbier op. Ik maakte in die tijd ook cider met appelsap van de supermarkt zodra dat in de aanbieding was.

Daarna wat spullen aangeschaft om een en ander wat makkelijker te maken, als was er destijds niet veel te koop en was het veelal (naar huidige maatstaven) erg duur. Veel van die spullen heb ik nu nog. Na enkele jaren kwam de klad erin en deed ik jaren lang niks. Dan weer een jaar brouwen en weer enkele jaren niks.

Zo is het eigenlijk lang gegaan. Pas sinds een jaar of twee, drie ben ik redelijk consequent aan het brouwen. Nog steeds zo eenvoudig mogelijk.

oneman

Offline joenedu

• Super lid
  • In hops we trust
« Reactie #32 Gepost op: 12-07-2021 19:27 u »
Bijna 6 jaar geleden voor mijn verjaardag van vrienden zo'n starterspakket gekregen met de bekende blikken en zo. Na een aantal blikken heb ik een investeerder gevonden (mijn vader! ;D) en konden we onze eigen ketel aanschaffen. We hebben gekozen voor een brouwautomaat, maar we gebruiken de automatische functie niet. Gewoon handmatig temperatuur en vermogen aanpassen van onze Bulldog Brewer. Recepten heb ik van vrienden en ook van dit forum, nadat we 2 keer een IPA hadden gebrouwen met zo'n kant-en-klaar moutpakket. Daarna was het snel klaar en kochten we groot in, om zelf recepten samen te stellen.
Na meer dan 70 brouwsels werkt de ketel nog steeds prima en worden de bieren steeds lekkerder door allerhande aanpassingen (takel, gistingskast etc).

Offline Leon058

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #33 Gepost op: 13-07-2021 10:51 u »
Hey, leuk topic.

Ik ben gestart met de hobby zo rond eind 2013, was toen halverwege de twintig. Ik ben voedingsmiddelentechnoloog van opleiding en wij hebben ons bezig gehouden met o.a. moutanalyses en het rekenen aan het brouwproces. Ook paar hl bier gebrouwen in een proeffabriek en dat heeft toch wel mijn interesse aangewakkerd. Ook de immense variatie aan bierstijlen die er zijn droeg hieraan bij.

Hobby begon met inlezen en apparatuur verzamelen, dat was eerst nog een grote soeppan voor maischen/koken, een koperen hevelfilter (zelfbouw), koelspiraal (zelfbouw) en plastic gistvat (een Carboy). Het iconische glazen dobbertje natuurlijk en een analoge thermometer. Een hevel en een handmodel kroonkurkapparaat (begin ik nooit weer aan). Geen temperatuurcontrole van de vergisting.

Direct begonnen met moutbrouwen, leek me leuker en goed te doen. Mout/brouwpakketen nooit aan begonnen, weet niet waarom eigenlijk... Extract heb ik wel maar gebruik ik alleen voor giststarters of correctie van begin SG als ik het heel precies wil. Al ben ik nu wel benieuwd naar die "bliksmaak" die er schijnt te zijn met blikken... Misschien toch maar eens eentje brouwen. Allereerste biertje was een blond van zo'n 6,5% alcohol (die van mijn profielfoto). Was maar 1 soort mout en wat willekeurige hop die ik had uitgezocht bij Van der Kooy in Jubbega. Was wel een groot succes, goed romig schuim, volle smaak (ongetwijfeld een esterbom maar goed, je eerste creatie smaakt al snel goed). Ik liet me eerst erg leiden door recepten in boeken en van dit forum (heb heel wat boeken over bier) maar later kwam ik erachter dat het niet snel "fout" gaat. Eigen creaties waren bijvoorbeeld een rookbier met 50% rookmout, een IPA en soort light variant van een Westmalle Tripel waar ook tarwe in zat. Bieren met cacao, sinaasappelschillen en koriander zijn ook al gebrouwen. Gewoon proberen, zo snel gaat dat niet fout. Jaartje later had ik een koelkast met STC-1000, dus gecontroleerde vergisting.

Nu door ruimtegebrek een Grainfather, een bijbehorende koeler en nog steeds een extra koelkast voor bier/hop/gist/giststarters noem maar op. Ik gebruik vloeibare gist, korrelgist en opkweek door elkaar heen en heb niet echt een voorkeur voor bepaald type, vind ze allemaal topresultaat afleveren. Ik kweek nu ook hop op het balkon. Vergisting wordt gelogd met een Brewbrain Float.
Dure walsenmolen gekocht met de redenatie dat die heel lang meegaat en consistent resultaat geeft. Ik ben nog altijd op zoek naar gadgets, zo heb ik nu een valse bodem van een Robobrew voor in de Grainfather en een hopspider. Leuskte van de hobby vind ik het begrijpen en sturen van het proces en de invloed van recept en procesparameters op het eindproduct. Daarom heb ik ook een pH meter, digitale thermometer voor spoelwater en een drukmeter voor op flessen.

Advies is om elk brouwsel te registreren al dan niet in brouwsoftware (ik gebruik BrouwHulp) want in mijn beginjaren deed ik dat amper. Heb er nu spijt van!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #34 Gepost op: 13-07-2021 17:09 u »
Advies is om elk brouwsel te registreren al dan niet in brouwsoftware (ik gebruik BrouwHulp) want in mijn beginjaren deed ik dat amper. Heb er nu spijt van!

Er is op zich niets mis met BrouwHulp, maar ik gebruik tegenwoordig Brewfather. Het grote voordeel daarvan is dat het met bestanden in de cloud werk en dat je het op je PC, tablet, chromebook en mobiel kunt gebruiken.

Een ander groot voordeel is dat het een hele goede logfunctie heeft en dat als je een iSpindel of Brewbrain Float hebt de gegevens van de vergisting automatisch in kan laden. Nadeel is wel dat er voor moet betalen. Maar daar staat tegenover dat het softwarepakket steeds verder ontwikkeld wordt.

Offline Johan_vL

• Senior lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #35 Gepost op: 16-07-2021 11:39 u »
10 oktober 1980 is de dag dat ik begonnen ben met het volmoutbrouwen.

Aanleiding was het lezen van het boek Big book of brewing van Dave Line. In dit boek wordt uitgelegd hoe je bier kunt brouwen zonder moutextract. Samen met een maat ben ik overstoken met de ferry naar Engeland en daar de benodigde brouwapparatuur gekocht. Er was destijds weinig te koop hier op het Europese vasteland voor hobbybrouwers.

Wow, nice met de ferry naar Engeland om spullen te kopen, klinkt als een mooi avontuur in 1980 :-)

Voor mij geldt hetzelfde als Ray en dan ook zonder punt 2 :-) Inmiddels 80 brouwsels verder en nog lang niet uitgebrouwen....

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #36 Gepost op: 17-07-2021 16:15 u »
Ik ben begonnen met het brouwen van eigen bier rondom 1970. Ik dronk toen geen alcoholische dranken. Ik sportte veel en ik kon mijn dorst niet lessen met water of frisdrank. Na een training pakte ik een pils en nog een en…eureka !! Bewust van het feit dat alcohol geen vriend is van de spieren zocht ik de positieve kanten van het product BIER. Het gist is na de koninginnengelei de beste voedingsmiddel. Ik zocht naar bier met een gistdepot en begon met het klonen  en verder…

Offline Heuvinger brouwerij

• Super lid
  • Avangard malz, CML yeast, Hoppecruyt hop
« Reactie #37 Gepost op: 17-07-2021 22:44 u »
Ach, ergens begin 90tiger jaren.
Ik hield wel van speciaal bier, doch met 4 a 5 flesjes was weer een tientje verder.
Tijdens een open dag van https://biergildegroningen.nl/ ontdekte ik dat ik het ook zelf zou kunnen brouwen.
Dus in Groningen begonnen met pannen en emmers.
Enige jaren later toen we een huis kochten in Assen, ben ik begonnen met brouwen in gammelen.
Van het Biergilde in Groningen heb ik afscheid genomen, was iets te ver op de fiets.
Ik vind het bezoek aan een gilde-avond of aan een brouwerij niet zo'n slim idee als met eigen gemotoriseerd vervoer bent.
Er zijn van die weken dat ik 2x brouw.

Het grote voordeel daarvan is dat het met bestanden in de cloud werk en dat je het op je PC, tablet, chromebook en mobiel kunt gebruiken.
Je kunt bij BrouwHulp ook je databank locatie op een netwerkschijf of een server zetten, zodat je met alle computer is een netwerk erbij kunt.
Dat had ik dus ook.
Bleek die netwerkschijf WD My Book Live gecomprimenteerd te zijn, maw dus niet meer veilig.
Nu staat alles weer lokaal.
Cloud is niet de zaligmakende oplossing, denk ik!

Offline NoLimits

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwer
« Reactie #38 Gepost op: 18-07-2021 11:36 u »
Januari 2019 voor het eerst met een 5 liter graan pakket.
Hier nog 2 keer een navulling voor besteld.
De 4de keer brouwen was de cursus in Almere.
5 en 6 een 20 liter graan pakket uit Almere.
En van 7 eigen brouwsels, inmiddels op 34 keer brouwen.

Arjan

Tags: