Slapeloze nachten!

Gestart door HarryL, 28-05-2021 10:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HarryL

Nee gekheid! Wel spanning :-)
A.s. zondag voor het eerst brouwen met de automatische ketel (Klarstein 30 liter)
Nu denk ik dat ik alles wel goed voorbereid heb, maar wat zijn nou echt typische "beginnersfouten" met een automatische ketel?

Ketel, gistingsvat, ingrediƫnten, koelspiraal, gist, schrootmolen, schoonmaakmiddelen, roerstok...
Volgens mij ben ik dan al een heel eind op weg :-)

Gistingskoelkast wil ik morgen aanzetten om deze goed op temperatuur te hebben.

Roelof

Verslapen  ;D en te fijn schroten. Succes.  :biersmile:

HarryL

Citaat van: Roelof op 28-05-2021  10:33 uVerslapen  ;D en te fijn schroten. Succes.  :biersmile:

Da's wel een goeie inderdaad, te fijn schroten :-)

biking rebel

Citaat van: HarryL op 28-05-2021  10:16 uNee gekheid! Wel spanning :-)
A.s. zondag voor het eerst brouwen met de automatische ketel (Klarstein 30 liter)
Nu denk ik dat ik alles wel goed voorbereid heb, maar wat zijn nou echt typische "beginnersfouten" met een automatische ketel?

Ketel, gistingsvat, ingrediƫnten, koelspiraal, gist, schrootmolen, schoonmaakmiddelen, roerstok...
Volgens mij ben ik dan al een heel eind op weg :-)

Gistingskoelkast wil ik morgen aanzetten om deze goed op temperatuur te hebben.

Bij een nieuwe installatie is het makkelijker om te beginnen met een niet te zwaar bier en niet te dik maischbeslag.

JessyH

Citaat van: HarryL op 28-05-2021  10:16 umaar wat zijn nou echt typische "beginnersfouten"

De kraan van het gistvat open laten staan bij het overhevelen :nut: en ongeduld >:D

HarryL

Citaat van: biking rebel op 28-05-2021  10:43 uBij een nieuwe installatie is het makkelijker om te beginnen met een niet te zwaar bier en niet te dik maischbeslag.

Okee :-)
We hebben deze op de planning staan https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/brouwpakketten/Brewferm-moutpakketten/d/moutpakket-Brewferm-weizen-vr-20-ltr
Lijkt mij niet dat deze te zwaar is om mee te beginnen toch?

HarryL

Citaat van: JessyH op 28-05-2021  10:48 uDe kraan van het gistvat open laten staan bij het overhevelen :nut: en ongeduld >:D

Oeh, da's wel naar inderdaad!

PiWi

  • Spoelwater vergeten op te warmen
    Gistvat en dergelijke vergeten te ontsmetten
    Niet goed afwegen
    In paniek raken als iets niet lukt (afwijking in sg bijvoorbeeld)
    Te gehaast werken
    Niet goed weten hoe je ketel werkt (als het de eerste keer is dat je ermee werkt)
    Aansluiting / slangen niet gecontroleerd op lekkage

Heuvinger brouwerij

Met te weinig maischwater en vol vermogen a 2500 W is vaak het recept voor een verbrande bodem.
Ik maisch met 1800 W.
In mijn Klarstein start ik met 22 L maischwater, dan er tot 8 kg mout nog bij in.
Meestal gebruik ik iets van 6 tot 7 kg mout, dan wordt het bier zwaar genoeg, een OG van 1060 is mijn streven.

Willem Broekema

Waar je op moet letten bij je nieuwe brouwketel:
  • bodemfilter juist plaatsen, zodat de mout de plaat er onder er niet uitdrukt :'(  (ik plaats het bodemfilter een soort van bol in de moutpijp).
  • kraantje van de wortpijp dicht laten.. zodat je eigenlijk geen wort rond pomt..
  • kraantje van de uitloop van de ketel nog open..
  • na het storten van de mout het "stofkapje" niet van de overloop pijp halen
  • pomp niet te hard zetten, waardoor al je wort in en op je mout ligt (en geen vloeistof onder de moutpijp: aanbranden!)
  • Onderin de ketel heb je een flink aantal liters "dood" volume..
Er is al veel geschreven op dit forum over de automatische brouwketels als de Arsegan Easybrew, maar om de 15 minuten ook je maisch eens doorroeren verhoogt je rendement. En niet te fijn schroten om niet te veel "rommel" onderin je ketel te krijgen dat aanbrandt. Lees dat topic maar eens door (ben je wellicht net klaar met lezen als je zondag gaat brouwen >:D )
Het verdient de aanbeveling om bijvoorbeeld zaterdags eens een Maisch ronde te doen met alleen water, zodat je het bedieningsmenu vooraf een beetje leert kennen. :brouwen:


HarryL

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 28-05-2021  11:07 uMet te weinig maischwater en vol vermogen a 2500 W is vaak het recept voor een verbrande bodem.
Ik maisch met 1800 W.
In mijn Klarstein start ik met 22 L maischwater, dan er tot 8 kg mout nog bij in.
Meestal gebruik ik iets van 6 tot 7 kg mout, dan wordt het bier zwaar genoeg, een OG van 1060 is mijn streven.

Ik kan kiezen voor 1500 en 3000 Watt... Las al dat het beste is om de ketel op temp. te brengen met 3000 en dan het maischen op 1500 watt doen om verbranding te voorkomen inderdaad.

HarryL

Citaat van: Willem Broekema op 28-05-2021  11:09 uWaar je op moet letten bij je nieuwe brouwketel:
  • bodemfilter juist plaatsen, zodat de mout de plaat er onder er niet uitdrukt :'(  (ik plaats het bodemfilter een soort van bol in de moutpijp).
  • kraantje van de wortpijp dicht laten.. zodat je eigenlijk geen wort rond pomt..
  • kraantje van de uitloop van de ketel nog open..
  • na het storten van de mout het "stofkapje" niet van de overloop pijp halen
  • pomp niet te hard zetten, waardoor al je wort in en op je mout ligt (en geen vloeistof onder de moutpijp: aanbranden!)
  • Onderin de ketel heb je een flink aantal liters "dood" volume..
Er is al veel geschreven op dit forum over de automatische brouwketels als de Arsegan Easybrew, maar om de 15 minuten ook je maisch eens doorroeren verhoogt je rendement. En niet te fijn schroten om niet te veel "rommel" onderin je ketel te krijgen dat aanbrand. Lees dat topic maar eens door (ben je wellicht net klaar met lezen als je zondag gaat brouwen >:D )
Het verdient de aanbeveling om bijvoorbeeld zaterdags eens een Maisch ronde te doen met alleen water, zodat je het bedieningsmenu vooraf een beetje leert kennen. :brouwen:

Dit is een mooie lijst!
Een heel goed idee om eens een maischronde te doen inderdaad! Dan leer je het wel kennen.
De handleiding van de Klarstein is wel heel beknopt inderdaad.

bravebunny

Mijn ervaringen / tips:
- Een keer "droog" (raar woord in deze context) oefenen met alleen water in je ketel is erg verstandig, zeker als je stappen wilt gaan inprogrammeren in je controller en je wilt oefenen met "maar wat alsi k hem even op pauze wil zetten?
- Maischen met een beslagdikte van 3,8 ltr/kg werkt in het begin het makkelijkst en minst stressvol
- De tweede keer dat ik ging brouwen, kreeg ik bij het spoelen bezoek van de buurman. Ik een beetje met hem kletsen, alleen had ik vergeten dat ik de moutpijp op het eerste nokje had leunen bij het spoelen... met als gevolg... dat de ketel overstroomde. Tip: bij het spoelen goed in de gaten houden wanneer je hem van het eerste nokje op het tweede nokje moet tillen!
- Inderdaad, lekker grof schroten! Het gaat er echt om dat de kafjes van de korrel zijn zeg maar... Je gaat geen appeltaartdeeg maken maar bier!
- Ik doe dit zelfs gedurende het eerste half uur... regelmatig even roeren om de doorstroom te bevorderen
- Pomp bij 't maischen knijpen naar het straaltje van een 95-jarige! Anders heb je kans dat je wort niet snel genoeg door je beslag loopt met inderdaad kans op droogkoken.
- Het bazookafilter niet gebruiken! Dat leverde bij mij alleen maar ergernissen met verstoppingen op.

- Na het koken en afkoelen van je wort, even een goeie whirlpool roeren, de ketel met behulpvan een balkje een beetje achterover zetten en de boel even een kwartier laten bekomen. Vervolgens kun je via de aftapkraan schoon wort je gistvat laten inkletteren. Wanneer de bodem in zicht komt, houd je de thrub in de gaten terwijl je het balkje voorzichtig verwijdert en de ketel zelfs een beetje voorover helt voor de allerlaatste heldere restjes. Op deze manier houd ik zelf maar iets van een dikke liter thrub over in de ketel.

Veel succes en plezier toegewenst!

Heuvinger brouwerij

Citaat van: HarryL op 28-05-2021  11:16 uIk kan kiezen voor 1500 en 3000 watt...
Ik begrijp dat je een  Klarstein Maischfest maischketel hebt, dus een zonder pomp.
Dat betekent goed roeren!

HarryL

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 28-05-2021  11:47 uIk begrijp dat je een  Klarstein Maischfest maischketel hebt, dus een zonder pomp.
Dat betekent goed roeren!

Dat is correct :-) Wil er nog wel een pomp op hebben, was hiervoor al bij ome Ali aan het kijken :-)
Begreep dat die op het kraantje kan en op die manier wel kan rondpompen :-)

Heuvinger brouwerij

Kijk anders hier even https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,42316.msg637873.html#msg637873
Daar heb ik beschreven hoe ik aan mijn ketel een pomp heb toegevoegd.

HarryL

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 28-05-2021  12:19 uKijk anders hier even https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,42316.msg637873.html#msg637873
Daar heb ik beschreven hoe ik aan mijn ketel een pomp heb toegevoegd.

Oh! Super! Dank je! Daar kan ik wel wat mee!

D.R.K.

Dicht geslibde afloop van je vat waardoor je het niet in je gistvat krijgt.

Whirlpool en hopzakjes werken daarvoor goed om het te voorkomen.

En hou een logboek bij wat je doet en wat je meet

HarryL

Citaat van: D.R.K. op 28-05-2021  13:23 uDicht geslibde afloop van je vat waardoor je het niet in je gistvat krijgt.

Whirlpool en hopzakjes werken daarvoor goed om het te voorkomen.

En hou een logboek bij wat je doet en wat je meet

Hop zakje wordt inderdaad gebruikt.
Een logboek, wilde ik ook gaan bijhouden. Twijfel alleen nog om dit digitaal te doen of gewoon op papier.

hans_nwk

Citaat van: HarryL op 28-05-2021  10:16 uGistingskoelkast wil ik morgen aanzetten om deze goed op temperatuur te hebben.
Hier zie ik het nut niet van in.
Aanzetten als je gevulde vat erin gaat is vroeg genoeg.

Jan de Graaff

Citaat van: HarryL op 28-05-2021  13:49 uTwijfel alleen nog om dit digitaal te doen of gewoon op papier.
Op papier, met potlood.
Dat hoef je nooit te ontgrendelen en zelfs met vieze/natte handen kun je nog schrijven.. Potlood vlekt het minst en kan ook op vies papier uit de voeten.
Het moet allemaal niet te ingewikkeld worden. Even snel een krabbeltje en weer door.

Mocht je inderdaad een bazookafilter hebben dan zoals gezegd deze in de rechterhand tussen duim en wijsvinger nemen, met de linkerhand het deksel van de kliko openen, dan de duim en wijsvinger van de rechterhand van elkaar afbewegen, de zwaartekracht het bazookafilter richting bodem van de kliko laten trekken, bij het horen van een doffe 'kloenk' de kliko sluiten met de linkerhand, voldaan weglopen en tot slot nooit meer aan het bazookfilter denken...

Grootst mogelijke ondingen die je problemen geven (lees: vollopen en verstoppen) op momenten dat je er niks mee kan (lees: als er 20 liter wort boven staat en je er dus niet bij kan).

Andere tip: Zorg voor wat oude thee- of handdoeken in de buurt. Altijd handig, al was het alleen maar om je handen te drogen.

Hopfenfox

Citaat van: HarryL op 28-05-2021  13:13 uOh! Super! Dank je! Daar kan ik wel wat mee!

Heb dezelfde aanpassing gedaan, althans de MP15 met de koppelingen. Ik heb ze aangesloten met siliconenslangen en niet zoals Heuvinger met de metalen pijp. Maar de pomp werkt fantastisch. De bijgeleverde pomp bij de Hopfengott is een lachtertje.

D.R.K.

Citaat van: HarryL op 28-05-2021  13:49 uHop zakje wordt inderdaad gebruikt.
Een logboek, wilde ik ook gaan bijhouden. Twijfel alleen nog om dit digitaal te doen of gewoon op papier.

Ik print zelf altijd de log uit van brouw hulp en schrijf daar alle info op die ik kwijt wil, lekker als kladje. Dan later verwerk ik het digitaal in mijn logboek

HarryL

Citaat van: JanDeGraaff op 28-05-2021  14:04 uOp papier, met potlood.
Dat hoef je nooit te ontgrendelen en zelfs met vieze/natte handen kun je nog schrijven.. Potlood vlekt het minst en kan ook op vies papier uit de voeten.
Het moet allemaal niet te ingewikkeld worden. Even snel een krabbeltje en weer door.

Mocht je inderdaad een bazookafilter hebben dan zoals gezegd deze in de rechterhand tussen duim en wijsvinger nemen, met de linkerhand het deksel van de kliko openen, dan de duim en wijsvinger van de rechterhand van elkaar afbewegen, de zwaartekracht het bazookafilter richting bodem van de kliko laten trekken, bij het horen van een doffe 'kloenk' de kliko sluiten met de linkerhand, voldaan weglopen en tot slot nooit meer aan het bazookfilter denken...

Grootst mogelijke ondingen die je problemen geven (lees: vollopen en verstoppen) op momenten dat je er niks mee kan (lees: als er 20 liter wort boven staat en je er dus niet bij kan).

Andere tip: Zorg voor wat oude thee- of handdoeken in de buurt. Altijd handig, al was het alleen maar om je handen te drogen.

Check!

Nee een bazookafilter heb ik niet :-) Wel getwijfeld om te kopen, maar dat doe ik niet.

Doeken komt goed :-)

CeesM

De meesten hebben bij de eerste keer een aangebrande bodem en een laag rendement. Geregeld roeren is dan aan te bevelen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.