Hobbybrouwen > Brouwproces

Zomerbrouwstop?

(1/4) > >>

jooprules:
Hallo,

Ik hoor en lees dat veel brouwers een zomerstop houden. Hoe komt dat? Heeft dat met buiten brouwen, beestjes en zo te maken? Ik brouw altijd buiten en zou wel nog even door willen gaan, maar ik twijfel dus of dat handig/verstandig is. Hoe doen jullie dat?

Groeten van een buitenbrouwer

joenedu:
Ik brouw gewoon in elk seizoen hoor. In de zomer is het juist lekkerder brouwen in de overkapping. Spul onder de kap, stoeltje in de zon ernaast.

Roelof:
De meeste brouwers zijn bang voor infectie, vooral fruitvliegjes zijn boosdoeners.
Maar als je een beetje voorzichtig bent en het wort snel terug koelt is er weinig gevaar.
En een vergistingskast is in de zomer ook handig. 

Willem Broekema:
Ik heb in principe geen zomerstop.
Er zijn echter 2 dingen die een pauze in brouwen kunnen veroorzaken:

* Het is langere tijd erg warm weer, waardoor het leidingwater gebruikt als koelwater, mijn wort niet voldoende meer zou koelen, of ik zoveel nodig heb dat ik mijn zwembad er mee zou kunnen vullen.. Bovendien is het in mij brouwschuur dan toch te warm, en doe ik liever andere dingen.
* Mijn zomervakantie zou net vallen binnen de periode dat ik zou moeten overhevelen of bottelen. Dan stel ik de brouwdag liever uit tot ik weer thuis ben van vakantie.Dit jaar zal ik een ondergister brouwen. Deze plan ik zo in, dat ik 'm net overhevel voor de nagisting vlak voor mijn vakantie. Als ik terug kom, kan ik hem (bijna) bottelen is dan het idee. :-\

Heuvinger brouwerij:

--- Citaat van: Roelof op 27-05-2021  14:15 u ---De meeste brouwers zijn bang voor infectie, vooral fruitvliegjes zijn boosdoeners.

--- Einde van citaat ---
Fruitvliegjes vind ik ik het meest irritant bij het bottelen.
Ik probeer toch het gehele jaar door te brouwen.
Dan maar open staande flessen afdekken met keukenpapier.
Ik maisch in de keuken, doch ik kook mijn wort buiten en daar koel ik het ook.
Ik heb ooit eens mijn wort gekookt met mijn VidaXL waterkoker onder de afzuigkap in de keuken.
Mijn lief vond dat geen sukses, vanwege het afdruipende kondens, schijnbaar kon de afzuigkap de hoeveelheid waterdamp niet verwerken.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie