Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bijzonder verloop SG  (gelezen 692 keer)

Offline jackodb

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Bijzonder verloop SG
« Gepost op: 25-05-2021 16:10 u »
Beste medebrouw(st)ers,

Sinds een paar dagen staat hier een brouwsel vrolijk te pruttelen.
4 kg pilsmout, 1 kg havervlokken, Nugget en Smaragd-hop.
Een recept wat ik al een paar keer heb gebruikt. Een blijvertje :)

Maar goed, na het vullen van de Brewtech 7, de gist (M29) en mijn iSpindel erin gedaan.
Alles eerst uiteraard zo steriel mogelijk gemaakt.

Nu had ik de temperatuur op gistverpakking niet goed gelezen en was te koud begonnen. Dus zo snel mogelijk gecorrigeerd naar 28C. Is vermoedelijk ook de reden dat het even duurde voordat er beweging in kwam.

De SG-waarden in de grafiek kloppen niet, omdat het kalibreren er nog niet van gekomen is.
In werkelijkheid is het begonnen op 1.045 bij zo'n 20C.

Maar zo'n verloop als dit heb ik nog niet eerder gezien. Iemand een idee hoe dit kan?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Bijzonder verloop SG
« Reactie #1 Gepost op: 25-05-2021 22:28 u »
Het is handig als je een toelichting geeft voor wat betreft de kleuren van de lijnen.
Ik neem aan dat de groene lijn de batterij is.
En de blauwe de temperatuur. Het verloop van die lijn is in overeenstemming met jouw beschrijving.
Dan zou de rode lijn het SG zijn. Het verloop daarvan is inderdaad totaal niet wat je verwacht.

Offline trebvuister

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 25-05-2021 23:22 u »
Ik weet niet of deze grafiek uit Brewfather komt, maar die wil graag de input van je ISpindel in Plato
Kalibreren is wel nodig, anders weer de ISpindel niet welke hoek met welke dichtheid correspondeert

Offline biking rebel

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 25-05-2021 23:56 u »

De SG-waarden in de grafiek kloppen niet, omdat het kalibreren er nog niet van gekomen is.

Ik zou hiermee beginnen.

Offline jackodb

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 26-05-2021 07:06 u »
Het is handig als je een toelichting geeft voor wat betreft de kleuren van de lijnen.

Mee eens, het kan er wat verwarrend uitzien. Maar aan de kleur van de getallen is de grootheid te herkennen.

Offline jackodb

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 26-05-2021 07:16 u »
Ik zou hiermee beginnen.

Deze iSpindel gaat zo al een stuk of 3 brouwsels mee. Met steeds het verwachte verloop.

Maar kalibreren moet zeker gebeuren. Over een week of 2 :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 26-05-2021 13:16 u »
Mee eens, het kan er wat verwarrend uitzien. Maar aan de kleur van de getallen is de grootheid te herkennen.

Omdat ik een beetje kleurenblind ben (zoals veel andere mannen) had ik dit nog niet gezien.

Het is zonder meer duidelijk dat de SG-waarden niet kloppen.Wat er precies aan de hand is voor mij niet duidelijk.

Tags: