Hobbybrouwen > Brouwproces

Nog te redden?

(1/6) > >>

Miss Beertje:
Beste mensen

Net begonnen. Boek van Adrie Otte helemaal opgegeten. Mijn brouwsel van een maand geleden heeft helemaal nooit gegist (zie foto) en gaat het toilet in. Heb ik in elk geval eens geschroot, gemaischt gekookt en gekoeld. Maar er staat ook een pils in wording die wel is gaan gisten, het waterslot was een paar dagen lekker aan het bubbelen, maar het stagneert nu. Ik hoop dat ik er nog wat aan kan doen als het mis is.

Brouwdag was woensdag 19 mei. BIAB. 3,2 pilsenmout geschroot (1.0 mm), 60 g Hallertauhopbloemen in twee fases, 2 zakjes gist MJ 84. 19 liter water. Bij 62 graden zak mout erin gelegd. Naar 66 graden, gemaischt, geroerd. Toen naar 78 graden. Tijdens brouwzak uitknijpen is de temp gezakt naar ca 56 graden. Volume voor koken 17 liter. Klein uurtje gekookt. Na koelen (platenkoeler) en overhevelen naar gistvat (veel gemorst, zenuwachtig of ik alles wel goed deed) gaf sgmeter 1.035 aan. Volume gistvat 13,5 liter. In kelder gezet (10/11 graden). Gisting kwam na een dag ongeveer op gang. Sinds gisteren is het waterslot stil.

Ik hoop dat ik hier nog iets van kan maken..

(het lukt niet om de foto te uploaden)

D.R.K.:
Als je waterslot stil wordt na een tijdje kan het zijn dat je vergisting klaar is.
Beste wat je kan doen is gewoon een sample nemen en het SG meten dan kan je zien of dat ook het geval is.

Nergens om druk over te maken.

Miss Beertje:

--- Citaat van: D.R.K. op 24-05-2021  19:48 u ---Als je waterslot stil wordt na een tijdje kan het zijn dat je vergisting klaar is.
Beste wat je kan doen is gewoon een sample nemen en het SG meten dan kan je zien of dat ook het geval is.

Nergens om druk over te maken.

--- Einde van citaat ---

Dank je!
Ga ik doen.

Miss Beertje:
Recept:
Begin SG1,032
Eind SG1,004
(het recept is omgezet naar een groter volume door software door een forumlid)

Het begin was hier 1,035
Hij staat nu op 1,010
Ik weet nu even niet wat ik moet doen. Overhevelen naar een gistvat en dan wat warmer zetten? Hoe lang zou dat moeten? En daarna een coldcrash voor bottelen met 7 gram suiker per liter?

Sowieso dankjewel voor het reageren  :biersmile:

Derp:

--- Citaat van: Miss Beertje op 24-05-2021  20:52 u ---Recept:
Begin SG1,032
Eind SG1,004
(het recept is omgezet naar een groter volume door software door een forumlid)

Het begin was hier 1,035
Hij staat nu op 1,010
Ik weet nu even niet wat ik moet doen. Overhevelen naar een gistvat en dan wat warmer zetten? Hoe lang zou dat moeten? En daarna een coldcrash voor bottelen met 7 gram suiker per liter?

Sowieso dankjewel voor het reageren  :biersmile:

--- Einde van citaat ---
Het zit nu dus 5 dagen in het vat en lijkt al een eind op weg als ik je goed begrijp, maar omdat ie nu minder bubbelt maak je je zorgen dat ie niets meer doet?

Voor deze gist is 10-11 graden goed volgens de fabrikant maar wel aan de lage kant van het bereik. Ik zou me nog geen zorgen maken na 5 dagen maar als ie over nog 5 dagen nog steeds hetzelfde SG heeft kun je overwegen om het vat naar een kamer te verplaatsen van rond de 15 graden (schuur of garage misschien?)

Maar nogmaals.. ik zou me nog geen zorgen maken.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie