Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Glucoamylase enzym  (gelezen 1090 keer)

Offline Remcosmienk

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Glucoamylase enzym
« Gepost op: 24-05-2021 15:33 u »
Ik ga een brut ipa brouwen en wil een glucoamylase enzym gebruiken om hem zo droog mogelijk te krijgen.
Heeft iemand tips of een werkwijze?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline PP

• Senior lid
  • Land: nl
Re: Glucoamylase enzym
« Reactie #1 Gepost op: 24-05-2021 21:51 u »
Ik tik in op www en ik vind onderstaande.
Reactie: wordt m.n. toegepast bij whisky maisch en bij andere sterke dranken.
In reacties op internet lees ik dat een "suikerbrokstukken-vrij" bier niet te z.... is.

Doe er je voordeel mee, groet, Paul

Glucoamylase is a fungal-derived enzyme which breaks down dextrins into simple sugars.
Application
For use in mashing of starch-based substrates, such as raw grains and potato, for fermentation of alcohol to make distilled spirits. Can also be used for maximising yield when mashing malted grains using natural, diastatic enzyme activity.

Information

Net Weight: 12 g (0.4 US oz)

Temperature: Standard Temperatures

Sufficient for: Up To 10 kg (22.0 lbs) Liquefied Starch For Fermentation Volumes Up To 25 L (6.6 US Gal)

Enzyme Systematic Name: Glucan 1,4-Alpha-Glucosidase

Enzyme Activity (u/g): > 100,000

Temperature Tolerance: 30-65C - Optimum 50-60C (86-149F - Optimum 122-140F)

pH Tolerance: 2.8-5.0 (Optimum 4.0-4.5)

GMO Status: GMO free

Shelf Life: 24 Months

Storage: Store in a cool, dry place away from direct sunlight.

Place of Origin: Made in the UK from imported and local ingredients.

Danger: May cause allergy or asthma symptoms or breathing difficulties if inhaled.

Instructions

Add enzyme to liquefied starch slurry or malted grain mash once below 65C (149F). Stir well, cover (or hold at 50-60C (122-140F)) and allow to stand for 1 hour before cooling for fermentation. Alternatively, add to mash/wort along with yeast and ferment at optimum 30-35C (86-95F) ambient air temperature (ensuring within tolerance for yeast) for simultaneous saccharification and fermentation.

Ingredients

Glucoamylase enzyme.

Offline Splinter

• Junior lid
  • **
  • Land: gr
« Reactie #2 Gepost op: 01-06-2021 11:04 u »
Het is mij aangeraden door een Franse (prof) brouwer, die het inderdaad ook gebruikte voor brut IPA. Hij was er heel enthousiast over. Ik heb ook een brut IPA op de planning staan met glucoamylase maar ik ben er nog niet aan toegekomen.
Het zakje wat ik al had liggen heb ik wel gebruikt bij een stout waarvan de gisting was vastgelopen. Dat werkte heel goed en die is echt kurkdroog geworden. Smaken verschillen natuurlijk, ik ben wel blij met het resultaat, maar ik kan me voorstellen dat anderen misschien een wat zachter of zoeter bier willen.

Hij zei mij om een gedeelte toe te voegen tijdens het maischen, en een gedeelte na de hoofdgisting. Hoeveelheden weet ik even niet meer, maar mijn brouwwinkel gaf me een zakje dat precies voor 25 liter was.

Offline MaartenM

• Super lid
  • l, l og mer l!
« Reactie #3 Gepost op: 01-06-2021 22:31 u »
Ik begreep van een Noors forum dat je het ook kan gebruiken om light bier te brouwen. Er wordt dan vaak sukrin gold toegevoegd om iets van body terug te krijgen.

Offline Kramer

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 06-06-2021 20:57 u »
Ik tik in op www en ik vind onderstaande.
Reactie: wordt m.n. toegepast bij whisky maisch en bij andere sterke dranken.
In reacties op internet lees ik dat een "suikerbrokstukken-vrij" bier niet te z.... is.

Nooit van champagne gehoord? Vinden sommigen niet te zuipen en anderen zweren erbij. Daarnaast zijn er genoeg commercile Brut-IPA op de markt waar mensen enthousiast van worden. Weinig zinnig om op internet te gaan zoeken of dat lekker is, dan kan je ook zoeken op 'is dubbel bier lekker'.

Je kan dit enzym toevoegen tijdens het afkoelen na het koken. Sommige raden aan om dan de temperatuur nog even stabiel te houden rond de 55 graden. Het enzym werkt dan beter, alleen staat je bier zo lang te fermenteren dat ik me sterk afvraag of dit nodig is.

Overigens kan ik bij Nederlandse brouwshops dit enzym niet vinden, maar dit is wat je zoekt: https://www.homebrewing.org/FermFast-Glucoamylase-Enzyme_p_6324.html

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • To beer or not to beer...
    • FRED Brewery
« Reactie #5 Gepost op: 07-06-2021 21:05 u »
Ik heb een heerlijke Brut IPA gebrouwen met enzymen.

Dit is de tekst die ik in mijn recept vind:
Wanneer SG = +/- 1020-1024:  dan  then add the amyloglucosidase enzyme directly to the fermentor and allow the temperature to rise slowly to 72F (22C) by the end of fermentation to ensure full attenuation

https://beerandbrewing.com/verboten-brewing-and-barrel-project-somebody-to-love-brut-ipa-recipe

Ik heb 2 gram op een batch  van 23 liter gebruikt. Begin / Eind SG: 1054 / 0.996

Tags: