Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brew Monk rvs vergistingvat 30 liter  (gelezen 881 keer)

Offline Freggel

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Brew Monk rvs vergistingvat 30 liter
« Gepost op: 24-05-2021 13:23 u »
Nu voor het eerst een rvs vat van 30 liter in gebruik waar 20 liter tripel op staat te vergisten.  Op zich wel makkelijk schoon te maken deze vaten en handig in gebruik. Ik vraag me alleen af of ik ook naar het bottelvat kan via het tapkraantje wat erin zit, dit omdat ik die kraan ook gebruik om tussentijds af te tappen voor het meten van de vergisting, dus lijkt mij ook gevoelig voor infecties dan?

Even benieuwd naar jullie mening en gebruik van dit soort vaten.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Derp

• Senior lid
Re: Brewmonk rvs vergistingvat 30 liter
« Reactie #1 Gepost op: 24-05-2021 13:49 u »
Nu voor het eerst een rvs vat van 30 liter in gebruik waar 20 liter tripel op staat te vergisten.  Op zich wel makkelijk schoon te maken deze vaten en handig in gebruik. Ik vraag me alleen af of ik ook naar het bottelvat kan via het tapkraantje wat erin zit, dit omdat ik die kraan ook gebruik om tussentijds af te tappen voor het meten van de vergisting, dus lijkt mij ook gevoelig voor infecties dan?

Heb zelf de SS brew bucket en dat gaat prima. Wat ik wel doe is even een paar spuitjes starsan (met een plantenspuitje die er standaard naast staat) in het kraantje na elk monstername.

Offline trebvuister

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 24-05-2021 14:34 u »
Heb zelf de SS brew bucket en dat gaat prima. Wat ik wel doe is even een paar spuitjes starsan (met een plantenspuitje die er standaard naast staat) in het kraantje na elk monstername.
Bottel je uit gistvat of eerst naar bottelemmer?

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #3 Gepost op: 24-05-2021 16:48 u »
Ik vraag me eigenlijk het nut af van tussentijds meten?
Ik volg het waterslot. Na ruim 2 weken normaliter wil ik bottelen. Ik meet uiteraard voor het bottelen en weet dat stilstaand waterslot niet alles zegt. Nu gebruik ik iSpindel en zie weinig of geen verschil in vergistingsproces TOV voorheen. Ook nu meet ik alleen voor het bottelen. Ik heb altijd uitgegist bier gebotteld en nog nooit gushers gehad.
Dus ik vraag me af hoe zinvol de tussentijdse metingen zijn. Ik hou het zo basic mogelijk.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Brew Monk rvs vergistingvat 30 liter
« Reactie #4 Gepost op: 24-05-2021 22:20 u »

Geen probleem. Wel raad ik je aan om het tuitje van de kraan na elke monstername even te spoelen met 70% bio-ethanol. Een spuitfles is daarbij handig.

Offline Freggel

• Junior lid
  • **
Re: Brew Monk rvs vergistingvat 30 liter
« Reactie #5 Gepost op: 25-05-2021 09:36 u »
Geen probleem. Wel raad ik je aan om het tuitje van de kraan na elke monstername even te spoelen met 70% bio-ethanol. Een spuitfles is daarbij handig.

Thanks dit spuitfles en bio ethanol ga ik maar eens zoeken, ik vroeg me al af hoe ik moest ontsmetten. Het lijkt me namelijk ideaal om straks vanuit dit kraantje over te hevelen naar mijn bottelvat waar ik de suiker in heb. Als dit lastig is heb ik ook wel een hevel liggen, maar dat is mogelijk toch weer een extra besmetting bron :)

Tags: