Hobbybrouwen > Algemene vragen hobbybrouwen

Dalende temperatuur tijdens vergisting (kveik)

<< < (2/2)

Jacques:

--- Citaat van: Johan_vL op 31-05-2021  18:25 u ---Hornindal is een topper en bij 37 graden krijg je mango/perzik is mijn ervaring. Warmer kan ook nog, maar kouder zou ik niet doen als je op zoek bent naar de potentie van Hornindal. Smaakafwijkingen is een vreemde vraag bij `hornindal, ik zou zeggen de smaakafwijking is wat je wil.

--- Einde van citaat ---

Veel hoger dan 37 C kun je beter niet doen. De meeste biergisten sterven af boven de 40 41 C. Kveik gisten zijn over het algemeen volgens http://www.milkthefunk.com/wiki/Kveik toleranter voor een hele hoge vergistingstemperatuur, maar ook deze gisten sterven af bij 43 45 C.
Je moet er namelijk rekening mee houden dat de temperatuur in je gistvat kan oplopen door de warmte-ontwikkeling...   

hansHalberstadt:

--- Citaat van: Jacques op 31-05-2021  22:20 u ---maar ook deze gisten sterven af bij 43 45 C.

--- Einde van citaat ---
Dat is de natuurlijke grens immers. Daarboven gaan eiwitten denatureren en die heb je toch wel nodig om in een cel alles onder controle te houden.

Chris71:
Ik heb Hornindal vergist op 38C en er een prachtig bier aan overgehouden. Gewoon terugkoelen tot onder de 40C, gist enten en goed inpakken. Binnen een paar dagen een mooi bier met een hele interessante smaakontwikkeling gedurende een half jaar.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie