Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Loggen hergisting fles met TPMS  (gelezen 2810 keer)

Offline Woeka

• Vol lid
  • Land: nl
  • ... whatever
Loggen hergisting fles met TPMS
« Gepost op: 23-05-2021 00:29 u »
In een ander topic een mooie oplossing gezien door Andreas Spiess voor het meten van de drukopbouw in een fles na het bottelen. De eerste schreden zijn gezet. Het een en ander binnengekregen om de drukopbouw in de flessen na het bottelen te kunnen loggen.

Andreas Spiess heeft er een aantal YouTube filmpjes overgemaakt en het een en ander aan info op het net gezet, zie https://www.sensorsiot.org/install-rtl_433-for-a-sdr-rtl-dongle-on-a-raspberry-pi/.

De TPMS sensoren van Jansite type TY-02-W moeten werken volgens de lijst van RTL-433. Ik heb deze besteld. Ze waren lekker vlot binnen.

In de advertentie staat dat de accu circa 1 jaar meegaat. In tegenstelling tot de sensoren die Andreas heeft gebruikt zijn deze goed open te maken en de batterij is makkelijk te vervangen.

Eerst de sensoren getest. Op de autobanden van de auto deden ze het allemaal goed. Netjes op druk allemaal. En toen bedenken hoe dat binnen op de werkplek voor elkaar te krijgen. Eerst een binnenband van een kruiwagen geprobeerd ... dat lukte maar matig, 0,3 tot 0,1 bar. Andreas Spiess had een plantenspuit gebruikt maar die heb ik niet liggen maar de sensor werkt dus ook als hij in een drukvat ligt. Er is dus geen ventilatieopening nodig om de druk te kunnen meten. De hals van een normale pet fles is te smal voor de sensor, maar een petling die ook gebruikt worden voor een iSpindel is lekker stevig en heeft een brede hals, dat past heel mooi. In de dop een fietsventiel gemonteerd en door het rubber ruim af te knippen kan dit gebruikt worden als afdichting op de rand van de petling wanneer de dop erop wordt gedraaid.

Na de rtl-sdr dongle te hebben aangesloten op de rasberry pi die ik standaard gebruik voor craftbeer pi 3 door met de software kant van het geheel.

De installatie verliep niet geheel foutloos. Ik heb uiteindelijk de installatiehandleiding van RTL-433 gecombineerd met de instructies van Andreas.

Eerst de RTL-sdr:

cd ~
sudo apt-get install git git-core cmake libusb-1.0-0-dev
build-essential
git clone git://git.osmocom.org/rtl-sdr.git
cd rtl-sdr/ && mkdir build && cd build/
cmake ../ -DINSTALL_UDEV_RULES=ON
sudo make
sudo make install
sudo ldconfig
cd ~
sudo cp ./rtl-sdr/rtl-sdr.rules /etc/udev/rules.d/
sudo reboot
# create file no-rtl.conf

sudo nano /etc/modprobe.d/no-rtl.conf
# add these three lines

blacklist dvb_usb_rtl28xxu
blacklist rtl2832
blacklist rtl2830

sudo reboot
lsusb
rtl_test -t

De rtl_test ging bij mij de mist in omdat ik niet onder de "pi" user de boel installeerde. Als sudo lukte het wel. Ik had de gebruiker waaronder ik rtl-srd installeerde nog niet toegevoegd aan de dailout groep. Oftewel ik had geen rechten om de dongle uit te lezen.

Opgelost met:
sudo adduser GEBRUIKER dialout
Daarna rtl_433

sudo apt-get install libtool libusb-1.0-0-dev librtlsdr-dev rtl-sdr build-essential autoconf cmake pkg-config
rtl-sdr doxygen
git clone https://github.com/merbanan/rtl_433.git
cd rtl_433/ && mkdir build &&
cd build && cmake ../ &&
make
sudo make install

Hierna kwamen na:
rtl_433 -R 123
De eerste metingen binnen.

Dit was het eerste deel, nu de boel nog in de database zien te krijgen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Loggen hergisting fles met TPMS
« Reactie #1 Gepost op: 23-05-2021 23:08 u »
Ziet er heel indrukwekkend uit. Mooi dit soort technologische ontwikkelingen. Ik zie mijzelf dit niet zelf in elkaar knutselen maar als het kant-en-klaar te koop is heb ik voor dit soort meters zeker belangstelling.

Offline Woeka

• Vol lid
  • ... whatever
« Reactie #2 Gepost op: 24-05-2021 00:08 u »
Dat was redelijk recht toe recht aan

rtl_433 -G 4 -F "influx://localhost:8086/write?db=<db>&p=<password>&u=<user>"
De grafiek een beetje opmaken:

Nu nog de sensor op een bierfles zien te krijgen.

Offline Rinus

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 24-05-2021 10:24 u »
Ziet er heel indrukwekkend uit. Mooi dit soort technologische ontwikkelingen. Ik zie mijzelf dit niet zelf in elkaar knutselen maar als het kant-en-klaar te koop is heb ik voor dit soort meters zeker belangstelling.
Het moeilijkste gedeelte is de logging van de data om daarmee een mooie grafiek te kunnen maken, ik ben daar ook niet handig in dus gebruik ik hem "as is".
Ik volg de druk dus gewoon door op het originele display regelmatig te kijken (eigenlijk dus hetzelfde als een "analoge" meter).
Voor 2 tientjes heb koop je zo'n TPMS setje, heb je dus 4 sensoren!
De batterijen gaan inderdaad ~1.5 jaar mee is mijn ervaring, ik heb ze laatst ook moeten vervangen.

Offline Woeka

• Vol lid
  • ... whatever
« Reactie #4 Gepost op: 27-05-2021 22:00 u »
Ik heb de ventielen binnen gekregen voor tubeless autobanden. Die passen inderdaad erg mooi in een BNR fles.

Helaas nog niet iets goeds om ze vast te zetten maar met tape kwam ik een eindje. Met de fietspomp kon ik hem met gemak tot zo'n 2 bar krijgen.

Offline thepsych

• Vol lid
  • bierbrouwen: al mijn hobbies komen hier bijeen.
« Reactie #5 Gepost op: 27-05-2021 22:43 u »
interessante ontwikkelingen. Dat IOT. Een vriend heeft een simpel systeem gemaakt van twee plaatjes, 3d geprint, met daartussen het flesje dat met draadstangen en vleugelmoeren vastgezet wordt met een tubeless ventiel ertussen.Werkt prima.  Verder heb ik ook die dopjes besteld maar dan met bluetooth en de iphone app.
Daarmee lees je de app wel mee uit maar krijg je inderdaad geen verloop te zien. Voor het hergisten vind ik dat eigenlijk niet van belang.
Op een andere plek heb je nog antwoordt gegeven op mijn vraag voor een bestand van de manchette en hat van Anreas Spiess ontwerp alleen mij lukt het niet om een bestand te downloaden, zie alleen maar een bestand dat ik kan bekijken. Los daarvan openen twee links zich niet goed meer, althans bij mij niet.
Heb jij bestanden

Offline Woeka

• Vol lid
  • ... whatever
« Reactie #6 Gepost op: 04-06-2021 17:16 u »
Nee, helaas heb ik ook de bestanden niet.

Offline thepsych

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 05-06-2021 09:16 u »
Ik heb uit China ook 4 sensoren gekregen , die werken op bluetooth. Ik dacht dat is wel chique. Een vriend heeft een ding gemaakt om het ventiel vast te zetten op het flesje, zal later wel een foto erbij zetten. Met bluetooth leek handig maar het nadeel is dat de sensor allen maar bij een temperatuurverandering of drukverandering een signaal afgeeft. En als je telefoon niet in de buurt is mis je het signaal. Dus beter is een sensor met bijpassend metertje!! Ik ga kijken of ik nog een oude telefoon met bluetooth 4.0 kan vinden om erbij te leggen.
Maar het is wel leuk om zo de hergisting te volgen...

Offline Roelof

• Super lid
  • Brouwerij Duvelsver.
    • Wortketel
« Reactie #8 Gepost op: 05-06-2021 10:26 u »
Nee, helaas heb ik ook de bestanden niet.

Ik heb ze wel. Heb ze zelf nooit geprint, want het 3d printen ligt hier op zijn gat. Vraag me niet hoe ik eraan kom, want dat weet ik niet meer. Helaas kan ik geen STL files posten.  Maar jullie weten vast wel een manier zodat jullie ze ook krijgen.

Offline Woeka

• Vol lid
  • ... whatever
« Reactie #9 Gepost op: 05-06-2021 10:35 u »

Ik heb ze wel. Heb ze zelf nooit geprint, want het 3d printen ligt hier op zijn gat. Vraag me niet hoe ik eraan kom, want dat weet ik niet meer. Helaas kan ik geen STL files posten.  Maar jullie weten vast wel een manier zodat jullie ze ook krijgen.

Oh dat is fijn. Uploaden op https://wetransfer.com/ (ff "nee bedankt" klikken op eerste pagina) en dan hier de link even delen of via een PM.

Offline Roelof

• Super lid
  • Brouwerij Duvelsver.
    • Wortketel
« Reactie #10 Gepost op: 05-06-2021 10:55 u »
Oh dat is fijn. Uploaden op https://wetransfer.com/ (ff "nee bedankt" klikken op eerste pagina) en dan hier de link even delen of via een PM.
Je hebt een PM. En thepsych ook. Hoop dat het lukt

Offline Woeka

• Vol lid
  • ... whatever
« Reactie #11 Gepost op: 05-06-2021 11:02 u »
Gelukt, dank.

Offline Alexander_H

• Vol lid
  • Brouwen is leren
« Reactie #12 Gepost op: 08-06-2021 09:16 u »
ik zou de .stl files ook graag hebben als ze nog op wetransfer staan :)

Offline Roelof

• Super lid
  • Brouwerij Duvelsver.
    • Wortketel
« Reactie #13 Gepost op: 08-06-2021 09:55 u »
ik zou de .stl files ook graag hebben als ze nog op wetransfer staan :)
Je hebt een PM.  ;)

Online Bram86

• Vol lid
« Reactie #14 Gepost op: 08-06-2021 10:23 u »
Ik ben ook wel geinteresseerd :)

Offline Roelof

• Super lid
  • Brouwerij Duvelsver.
    • Wortketel
« Reactie #15 Gepost op: 08-06-2021 11:19 u »
Ik ben ook wel geinteresseerd :)

PM.  ;) ;)

Offline thepsych

• Vol lid
« Reactie #16 Gepost op: 08-06-2021 18:05 u »
Je hebt een PM. En thepsych ook. Hoop dat het lukt

Ik heb de files ook binnen, maar ik heb gelezen dat ze niet helemaal passen op Nederlandse flesjes. Ik weet niet of dat klopt. Ik heb geprobeerd na het downloaden van Fusion 360 de files in te laden. Dat lukt. Ook lukt het me om een foto van een flessenhals achter een doorzichtige versie van een van de files te krijgen. En dan denk ik dat het niet helemaal past. Het lukt me echter niet om veranderingen aan de flessendiameter oid te veranderen aan de .stl file. Vermoedelijk doe ik iets niet goed of is het bestand niet aanpasbaar, zeg maar locked. Ik heb daar geen aanwijzingen voor dus ik denk dat ik iets niet goed doe. Iemand tips?

Offline thepsych

• Vol lid
« Reactie #17 Gepost op: 08-06-2021 18:15 u »
Dit is het apparaat dat een vriend gemaakt heeft met een 3D printer. Het werkt oké.
Maar ik wil graag de geliktere versie van Andreas Spiess proberen te regelen/maken.

Ziet er wat gedrongen uit maar is een gewoon flesje...

Offline Woeka

• Vol lid
  • ... whatever
« Reactie #18 Gepost op: 08-06-2021 19:47 u »

Ik heb de files ook binnen, maar ik heb gelezen dat ze niet helemaal passen op Nederlandse flesjes. Ik weet niet of dat klopt. Ik heb geprobeerd na het downloaden van Fusion 360 de files in te laden. Dat lukt. Ook lukt het me om een foto van een flessenhals achter een doorzichtige versie van een van de files te krijgen. En dan denk ik dat het niet helemaal past. Het lukt me echter niet om veranderingen aan de flessendiameter oid te veranderen aan de .stl file. Vermoedelijk doe ik iets niet goed of is het bestand niet aanpasbaar, zeg maar locked. Ik heb daar geen aanwijzingen voor dus ik denk dat ik iets niet goed doe. Iemand tips?

Aanpassen van de stl is inderdaad lastig, ik heb hier hetzelfde gedaan ... en dan zit er toch wel een aardig verschil tussen de 33cl van Andreas Spiess en de 30cl BNR.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #19 Gepost op: 08-06-2021 21:47 u »
Ziet er wat gedrongen uit maar is een gewoon flesje...

Afbeelding aangepast.

Offline thepsych

• Vol lid
« Reactie #20 Gepost op: 08-06-2021 21:48 u »
Ik weet niet of ik het goed zie maar ik denk te zien in jou bewerkte versie dat nu het hele bovenkantje van de fles, met twee randen in de twee  plastic vormhelften wordt meegenomen. Maar lastig te beoordelen. En ik krijg de indruk dat in de files van Spiess alleen de onderste rand van het flesje gebruikt wordt om te klemmen en de vorm niet de bovenste rand, waar normaal gesproken de kroonkurk omheen gaat, omsluit. Is in principe ook voldoende denk ik. De onderste rand wordt ook gebruikt in de laser gesneden optie elders in het forum. Overigens ook een mooie optie.
Met welk programma heb je geprobeerd de .stl files te bewerken?

Offline thepsych

• Vol lid
« Reactie #21 Gepost op: 08-06-2021 21:51 u »
Afbeelding aangepast.

Jacques, is er iets waar ik op moet letten bij het gebruik van een foto om die "gedrongenheid" te voorkomen? Zodat jij niet telkens moet ingrijpen.
Overigens compliment hoe jij dit forum bestiert!! Het lijkt wel of je niets ontgaat!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #22 Gepost op: 08-06-2021 22:14 u »
Jacques, is er iets waar ik op moet letten bij het gebruik van een foto om die "gedrongenheid" te voorkomen? Zodat jij niet telkens moet ingrijpen.
Overigens compliment hoe jij dit forum bestiert!! Het lijkt wel of je niets ontgaat!

Dank je voor het compliment.

Hoe het komt weet ik niet maar het gebeurt regelmatig dat de breedte van een afbeelding verwisseld wordt met de lengte. Dit gebeurt vooral bij afbeeldingen die genomen zijn in een "portret" oriëntatie. De oplossing is de px-waarde om te zetten.

Offline thepsych

• Vol lid
« Reactie #23 Gepost op: 11-06-2021 23:48 u »
Ik wil hier toch even melden dat die sensosren niet tegen bier kunnen. Mijn sensoren werken met bluetooth maar kan natuurlijk niet de hele dag mijn telefoon in de buurt laten liggen. Maar de sensoren geven allen een signaal af bij een druk of temperatuurverandering. Dus heb ik soms even de sensor eraf en weer eraan gedraaid. Maar daardoor wordt de druk in het flesje lager en gaat het bier borrelen. En ja dan gaat het schuim het ventiel in en komt in de sensor wat een vierkant blokje van 2 bij 2 mm is met een minuscuul gaatje. En dan stopt het met werken. Uit elkaar gehaald, drie schroefjes onder de batterij, maar niet meer aan de gang gekregen. Dus niet schudden of losdraaien want dan is ie dood. Ga nu een oude telefoon zoeken met bluetooth 4.0 om er naast te leggen. Nog eens nadenken hoe ik minder vocht in dat ventiel ga krijgen in de toekomst.

Overigens heeft een vriend de 33 cl versie van Andreas Spiees gemaakt en lijkt te passen op een Affligem tripel flesje en een regulier 33 cl flesje. Staat nu op druk, kijken of de druk er morgen nog op staat.

Offline Rinus

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 12-06-2021 10:19 u »
Ik wil hier toch even melden dat die sensosren niet tegen bier kunnen. Mijn sensoren werken met bluetooth maar kan natuurlijk niet de hele dag mijn telefoon in de buurt laten liggen. Maar de sensoren geven allen een signaal af bij een druk of temperatuurverandering. Dus heb ik soms even de sensor eraf en weer eraan gedraaid. Maar daardoor wordt de druk in het flesje lager en gaat het bier borrelen. En ja dan gaat het schuim het ventiel in en komt in de sensor wat een vierkant blokje van 2 bij 2 mm is met een minuscuul gaatje. En dan stopt het met werken. Uit elkaar gehaald, drie schroefjes onder de batterij, maar niet meer aan de gang gekregen. Dus niet schudden of losdraaien want dan is ie dood. Ga nu een oude telefoon zoeken met bluetooth 4.0 om er naast te leggen. Nog eens nadenken hoe ik minder vocht in dat ventiel ga krijgen in de toekomst.

Overigens heeft een vriend de 33 cl versie van Andreas Spiees gemaakt en lijkt te passen op een Affligem tripel flesje en een regulier 33 cl flesje. Staat nu op druk, kijken of de druk er morgen nog op staat.
Ik gebruik de sensoren ook al "jaren" de sensor zal er waarschijnlijk niet tegen kunnen, maar ik schud de flesjes toch gewoon en blaas de sensor na gebruik altijd droog met perslucht (voorzichtig niet te veel druk).
Voordat ik het autoventiel in de fles plaats test ik de sensor altijd met een luchtdruk pistool op het ventiel (met daarop de sensor). Alle sensoren werken nog steeds!
Echter... ik had een aantal maanden geleden de ene na de andere die het niet meer deed, oorzaak; batterijen leeg.
Na het vervangen; nog steeds dood... Zodoende kwam ik er achter dat je ze weer moet "aanmelden" op de display unit.

Ik heb overigens ook interesse in de aangepaste Vichy fles tekening.

Offline thepsych

• Vol lid
« Reactie #25 Gepost op: 12-06-2021 17:04 u »
inmiddels heet een vriend van me toch de files van Spiess geprint van de 33cl fles. Heeft zover ik weet niets aangepast. Maar de 33 cl past op deze flesjes. Ik weet niet hoe ze heten maar ze passen wel. Althans na een nacht lucht in een flesje pompen blijft ie gelijk. En ik vind het wel een mooie , gelikte versie.
Overigens denk ik inderdaad dat schudden geen probleem is maar losdraaien als er al redelijk wat druk is, bij mij 2.7 bar, en dan weer erop draaien geeft schuim in de fles en die kruipt dan te hoog in het ventiel.
Dus als je de files hebt dan kun je aan het printen.

Offline Roelof

• Super lid
  • Brouwerij Duvelsver.
    • Wortketel
« Reactie #26 Gepost op: 12-06-2021 17:56 u »
inmiddels heet een vriend van me toch de files van Spiess geprint van de 33cl fles. Heeft zover ik weet niets aangepast. Maar de 33 cl past op deze flesjes. Ik weet niet hoe ze heten maar ze passen wel. Althans na een nacht lucht in een flesje pompen blijft ie gelijk. En ik vind het wel een mooie , gelikte versie.
Overigens denk ik inderdaad dat schudden geen probleem is maar losdraaien als er al redelijk wat druk is, bij mij 2.7 bar, en dan weer erop draaien geeft schuim in de fles en die kruipt dan te hoog in het ventiel.

Ziet er goed uit. Ik zal mijn printer ook maar eens van stal halen.

Offline Rinus

• Super lid
« Reactie #27 Gepost op: 13-06-2021 09:56 u »
Klopt, zo gebruik ik ze ook, dit is de Longneck wordt bijna altijd gebruikt door kleinere brouwerijen.
Ik gebruik de versie met helder glas (net zoals corona/desperado) dan kan ik goed zien wat er gebeurd (uiteraard donker wegzetten).
De versie van Andreas past daar wel op, echter is de vorm toch compleet anders. Op een BNR "past" hij ook.
Ik gebruik voor het bottelen altijd Vichy of Steinie en dan een enkele Longneck alleen voor de drukmeter.

Offline Woeka

• Vol lid
  • ... whatever
« Reactie #28 Gepost op: 14-06-2021 01:06 u »
Speciaal voor de BNR fles. Aangezien ik niet precies kan achterhalen wat de maat is van de schroefdop van Andreas Spiess heb ik een passende manchet met dop getekend. Helaas kan ik hem hier nog niet printen en dus ook niet testen. Iemand anders die dat zou kunnen doen en eventuele opmerkingen door kan geven?

Offline Woeka

• Vol lid
  • ... whatever
« Reactie #29 Gepost op: 14-06-2021 20:43 u »

Hierbij de Vichy, Steinie en BNR. Op basis van de afmetingen op deze site en dit bestand.

STL (tot 21 juni)

Helaas nog niet kunnen printen om te testen.

Offline Rinus

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 15-06-2021 09:10 u »
Grote dank!  :groots:

Nu nog iemand zoeken die ze wil printen.

Offline thepsych

• Vol lid
« Reactie #31 Gepost op: 15-06-2021 23:31 u »

Hierbij de Vichy, Steinie en BNR. Op basis van de afmetingen op deze site en dit bestand.

STL (tot 21 juni) (@Jacques zou je de upload kunnen aanpassen zodat ook stl bestanden geupload kunnen worden?)

Helaas nog niet kunnen printen om te testen.

Goh, hartstikke mooi. Heb nu een versie maar ben blij met de andere versies die ook wel meer van de flessenhals lijken te  omsluiten. Zal eens kijken of mijn vriend er nog eens een kan printen.
Heb je files zelf gemaakt of die van Spiess aangepast? Je bent blijkbaar vaardig met dit soort cat programma's? Wel mooi van die maten op die site!

Offline Woeka

• Vol lid
  • ... whatever
« Reactie #32 Gepost op: 16-06-2021 08:24 u »
Goh, hartstikke mooi. Heb nu een versie maar ben blij met de andere versies die ook wel meer van de flessenhals lijken te  omsluiten. Zal eens kijken of mijn vriend er nog eens een kan printen.
Heb je files zelf gemaakt of die van Spiess aangepast? Je bent blijkbaar vaardig met dit soort cat programma's? Wel mooi van die maten op die site!

Ik ben erg benieuwd heb hier zelf nog niet de mogelijkheid te testen. Uiteindelijk ben ik zelf aan de slag gegaan. De stl's van Spiess geladen en wat metingen genomen.  Aanpassen van de oorspronkelijke stl's is helaas niet mogelijk dus moest zelf aan de slag. Nu ik de slag te pakken heb is een nieuwe fles in een half uurtje gefixt. Meer met CAD programma's gewerkt maar wel de eerste keer met Fusion360. Meestal heeft er altijd wel iemand een YouTube gemaakt met een bewerking die je wilt doen.

Offline Puck

• Senior lid
« Reactie #33 Gepost op: 16-06-2021 17:06 u »
Op dit moment ben ik de BNR bestanden aan het printen Woeka, heb niet veel ervaring met printen en mijn printer is niet de meest nauwkeurige maar ik ben benieuwd of het lukt. Ondertussen de Bluetooth versie gekocht van de TPMS sensors en ventielen. Hopelijk kan ik het een en ander reverse engineeren zodat er een bluetooth koppeling kan komen met een server (ook geen ervaring mee maar wel leuk). 

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #34 Gepost op: 16-06-2021 21:50 u »
STL (tot 21 juni) (@Jacques zou je de upload kunnen aanpassen zodat ook stl bestanden geupload kunnen worden?)

stl bestanden tot 2 MB kunnen vanaf vanavond gehecht worden aan een bericht.

Offline Roelof

• Super lid
  • Brouwerij Duvelsver.
    • Wortketel
« Reactie #35 Gepost op: 16-06-2021 21:54 u »
Goed bezig Jacques.  :groots: Dank namens alle 3 D printers. ;)

Offline Woeka

• Vol lid
  • ... whatever
« Reactie #36 Gepost op: 16-06-2021 22:05 u »
Op dit moment ben ik de BNR bestanden aan het printen Woeka, heb niet veel ervaring met printen en mijn printer is niet de meest nauwkeurige maar ik ben benieuwd of het lukt. Ondertussen de Bluetooth versie gekocht van de TPMS sensors en ventielen. Hopelijk kan ik het een en ander reverse engineeren zodat er een bluetooth koppeling kan komen met een server (ook geen ervaring mee maar wel leuk).

Top, ik ben benieuwd. Je hebt in ieder geval iets nodig wat continue aan het luisteren is aangezien de sensoren enkel een signaal geven bij een verandering.

Thx.

Offline Rinus

• Super lid
« Reactie #37 Gepost op: 16-06-2021 23:24 u »
Top, ik ben benieuwd. Je hebt igg iets nodig wat continue aan het luisteren is aangezien de sensoren enkel een signaal geven bij een verandering.

Wellicht is het ook mogelijk om de "data stream" van het originele display af te tappen en dat via een ESP8266 te versturen? Zou ik eens een keer een van mijn displays moeten openmaken.

Offline Alexander_H

• Vol lid
  • Brouwen is leren
« Reactie #38 Gepost op: 17-06-2021 07:57 u »
https://www.letscontrolit.com/wiki/index.php/Analog_Pressure_sensor

Ik heb het gebouwd, maar ik krijg geen luchtdichte afsluiting geprint, misschien een verloop zoeken van autoventiel naar draad of zo  ???

Offline Puck

• Senior lid
« Reactie #39 Gepost op: 18-06-2021 14:37 u »
https://www.letscontrolit.com/wiki/index.php/Analog_Pressure_sensor

Ik heb het gebouwd, maar ik krijg geen luchtdichte afsluiting geprint, misschien een verloop zoeken van autoventiel naar draad of zo  ???

Er staan meerdere topics over "manometer" op dit forum, misschien staat daar een oplossing tussen. Wat ik mij kan herinneren is dat het luchtdicht maken altijd een issue is. Misschien een extra rubbertje plaatsen (van een beugelfles, of een gaatje maken in een dop van een beugelfles) of wat loodgieterstape?

3d print resultaat BNR stl bestand van Woeka: https://photos.app.goo.gl/652SGUjeNVLA89gz5

Kost wat kracht om het schroefdraad lekker te laten werken maar na een paar keer schroeven, gaat deze er lekker strak op. Kan het alleen nog niet testen met een ventiel.

Offline Woeka

• Vol lid
  • ... whatever
« Reactie #40 Gepost op: 18-06-2021 15:35 u »
3d print resultaat BNR stl bestand van Woeka:

Kost wat kracht om het schroefdraad lekker te laten werken maar na een paar keer schroeven, gaat deze er lekker strak op. Kan het alleen nog niet testen met een ventiel.

Ik heb het resultaat even als plaatje toegevoegd aan je post. Heel mooi. Ik heb nog een paar kleine aanpassingen gemaakt. Kleine ruimte tussen beide helften dat zal het schroeven wat makkelijker moeten maken. Tevens een aanduiding van het type flesje.

Helaas dat lukt nog niet: Sorry, that file type is not supported.

Dus nog even via we transfer, tot 25-6.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #41 Gepost op: 18-06-2021 21:49 u »
Helaas dat lukt nog niet: Sorry, that file type is not supported.

Snap ik niet. stl is toch echt toegevoegd aan de toegestane extensies.

Tags: