Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: "Engelse" schuimkraag  (gelezen 485 keer)

Offline Albring

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
"Engelse" schuimkraag
« Gepost op: 22-05-2021 18:54 u »
Kan ik door een mindere hoeveelheid bottelsuiker aan het jongbier toe te voegen een "Engelse" schuimkraag krijgen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Moaneschien
Re: "Engelse" schuimkraag
« Reactie #1 Gepost op: 22-05-2021 22:55 u »
Kan ik door een mindere hoeveelheid bottelsuiker aan het jongbier toe te voegen een "Engelse" schuimkraag krijgen?

Als je het dunne laagje dik schuim bedoelt, dat komt door de manier van tappen met de handpomp. Dan maakt het vervolgens ook nog uit of je een korte of lange "spout / swan neck" (de uitstroombuis) op je pomp hebt en of je een zgn "sparkler" (Mousseux-Pipe, Bierbrause) op de "spout" hebt gemonteerd. Ook het aantal gaatjes en de diameter daarvan in de sparkler zijn van invloed.

Het dikke schuim wordt gevormd door de lucht die tijdens het tappen wordt toegevoegd aan het bier. Het bier is natuurlijk, drukloos, gecarboniseerd op kelder temperatuur. Overtollige CO2 laat men gewoon ontsnappen.

Dit is ook met stikstof toevoeging aan het bier te imiteren met een speciale (stout)tap.

Dus, met alleen minder suiker ben je er niet. Je kunt (veel) minder suiker gebruiken, bewust laag carboniseren en vervolgens van grotere hoogte (denk Arabische show thee) het bier in het glas plempen. Dit heeft een soortgelijk effect.

Spout met sparkler:

https://en.wikipedia.org/wiki/Beer_engine#/media/File:Sparkler-Dispensing.jpg

Ingo

Tags: