Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Temperatuur...  (gelezen 1380 keer)

Offline Jonathan Veldhuizen

• Boven 10 berichten
  • *
  • Zonder drank geen klank
Temperatuur...
« Gepost op: 23-05-2021 21:12 u »
Ok gaan we weer, momenteel bezig met een tripel. Ik maak nu voor het eerst gebruik van een brewbrain (akelig handig). Rond 18.00 uur is de gist erbij gegaan (korrelgist), die staat nu 3 uur later al hard te borrelen.

Nu zie ik tot mijn schrik dat de temperatuur rond de 24 blijft hangen en maar niet naar beneden gaat. Komt dit omdat de vergisting nu hard gaat en daarbij dusdanig veel energie vrij komt? De ruimte waar de emmer staat is rond de 20 graden

Of moet ik nu snel gaan koelen... of niet... of wel.... of toch niet....

Btw: ik denk dat het eerder een blond gaat worden ipv tripel gezien ik slechts SG 1060 heb ipv de beoogde 1070... iets te fanatiek met het spoelwater geweest en minder verdampt dan verwacht tijdens het koken.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline D.R.K.

• Senior lid
  • Land: nl
  • Als de kat van huis is brouwen we bier
Re: Temperatuur...
« Reactie #1 Gepost op: 23-05-2021 21:33 u »
Bij een vergisting komt altijd warmte vrij, dit is ook de reden dat veel brouwers een vergistingskast hebben ( i.e. koelkast waar de aansturing via een inkbird of STC1000 oid gaat en ook een verwarming lint of lamp erin, zodat je zowel kan koelen als kan verwarmen)

Omdat je het nu in een ruimte van 20 graden hebt staan is je koeling minimaal t.o.v. de vergisting en zal deze dus in temperatuur stijgen.
Nadeel van grotere temperatuurschommelingen is dat je bij smaakjes kan krijgen in het bier, dit is alleen wel afhankelijk van je gist.

Mocht je ruimte in huis of in de schuur hebben, is een extra koelkast voor de vergisting altijd een goede investering.

Voor nu zou ik zo 123 niet een oplossing weten, lees wel eens wat over dat ze koelen dmv koelelementen er bij te leggen/ omheen te leggen maar heb hier geen ervaring mee.

Succes :proost:

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 23-05-2021 21:52 u »
Ik gooi hem wel even naar buiten... iets zakken, kan die dan weer naar binnen... en dan op zoek naar de ideale plek in huis. En anders toch mn vrouw overtuigen van het nut van een vergistingskast.

Offline Snelbier

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 24-05-2021 00:15 u »
Ik gooi hem wel even naar buiten... iets zakken, kan die dan weer naar binnen... en dan op zoek naar de ideale plek in huis. En anders toch mn vrouw overtuigen van het nut van een vergistingskast.
Nat shirt over het vat met evt een bevroren waterfles (of diepvrieskip) er tegenaan..
Niet ideaal, maar scheelt vaak net die paar graden tijdens heftige hoofdgisting.
Sommige gisten hebben een onverwacht warme start, moet je een beetje op inspelen.
Succes, Snelbier.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #4 Gepost op: 24-05-2021 10:17 u »
Oude gewatteerde jas of slaapzak om je gistvat met koelelementen of bevroren petfles met water er tussen.

Offline chthon

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #5 Gepost op: 24-05-2021 12:27 u »
Het is een tripel, is het een Belgische gist? Laat maar draaien. De enige gist waar ik ooit eens bijsmaakje van had (maar dat verdween) was S-33.

Offline Derp

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 24-05-2021 13:39 u »
Weet niet wat voor gist naar als het T-58 is wordt ie wat meer bananig bij warme vergisting zegt men. Bij lager dan 18 graden meer een kruidje zoals je bij een Tripel eigenlijk wel wilt.

Aangezien je SG wat laag is krijg je misschien een bananig blondje. Misschien wordt dit wel je lekkerste foutje ooit. :P

Zou inderdaad toch langzaam eens toe gaan werken naar een vergistingskast. Scheelt een hoop zenuwen omdat je gewoon weet dat ie precies doet wat je wilt.

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 24-05-2021 15:52 u »
Toch die kast...

Het was de S-33 gist. Eerste poging hiermee, hij vergist nog altijd erg hard, vannacht hem terug naar 22 graden weten te krijgen, toen die vanochtend weer naar de 23 schoot heb ik hem voor straf buiten gezet.

Nu zitten we rond de 21 en stijgt het weer.. Komt goed maar een mooi experiment wordt het inderdaad.

Offline D.R.K.

• Senior lid
« Reactie #8 Gepost op: 24-05-2021 17:24 u »
Wat ook nog kan helpen voor de volgende keer is een Voss gist te nemen, deze kan je wegzetten op 35 graden en vervolgens alleen isoleren en ze gang laten gaan, koelt vanzelf wat af maar vergisting is vaak al klaar na een dag of 2 a 3.

De extra koelkast in de garage of berging is altijd handig voor een feestje, kan er mooi alles koud in liggen  ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 24-05-2021 22:47 u »
Het is een tripel, is het een Belgische gist? Laat maar draaien. De enige gist waar ik ooit eens bijsmaakje van had (maar dat verdween) was S-33.

Niet alleen S-33 maar heel veel andere gisten geven veel meer vergistingsproducten bij een hogere vergistingstemperatuur.

Overigens past meer esters goed bij Belgische bierstijlen maar is dat ongewenst bij Amerikaanse en Duitse bierstijlen.

Van Brewferm Top is bekend dat deze gist veel ethylacetaat vormt bij hogere vergistingstemperaturen. De smaak van je bier kan daardoor sterk oplosmiddelmiddelachtig zijn. De scherpe smaak kan bijten op je tong. Met de tijd wordt het wat minder maar helemaal verdwijnen is er niet bij.

Het mooie van een vergistingskast is dat je daarmee zorgt van een constante temperatuur, wat de gist prettig vindt, maar ook dat je de smaak van je bier kunt sturen. Lagere temperatuur zorgt voor moutigere en hoppigere bieren terwijl hogere temperaturen zorgt voor meer fruitige esters, hogere alcoholen en andere vergistingsnevenproducten.

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 26-05-2021 21:01 u »
Thnx voor deze uitleg, ben nu aan het zoeken hoe ik de koelkast in de schuur eens kan ombouwen met behulp van evt een CTS1000 of wat dan ook. En dan zonder dat de koelkast onbruikbaar wordt voor een feestje zeg maar...

Offline D.R.K.

• Senior lid
« Reactie #11 Gepost op: 26-05-2021 21:09 u »
Thnx voor deze uitleg, ben nu aan het zoeken hoe ik de koelkast in de schuur eens kan ombouwen met behulp van evt een CTS1000 of wat dan ook. En dan zonder dat de koelkast onbruikbaar wordt voor een feestje zeg maar...

Het makkelijkste is het volgende:

Inkbird 308 wifi kopen, hierin zitten 2 aansluitingen voor stekker op
1 voor de koelkast om te koelen
1 voor een terrarium verwarming lint oid (50w, 5m ongeveer)
dan nog wat kabel bevestiging plakkers voor in de koelkast en wat tywraps
Mooiste is ook om 2 computer ventilatoren te hebben zodat je wat luchtstroom kan hebben in de koelkast.

Dan kan het lint netjes langs de deur naar binnen leiden en alles mooi in de koelkast weg werken en klaar is Kees  :proost:

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #12 Gepost op: 26-05-2021 21:12 u »
Ik heb al heel veel bieren geproefd met veel hogere alcohol smaakjes. Je haalt ze er zo uit waar de gisting ongecontroleerd was. Vooral aan het begin van de gisting krijg je bij te hoge temperatuur nare bijsmaakjes bij een aantal gisten. Voor nu zou ik me niet al te druk maken. De schade is denk ik al geleden. Mooie test om smaakervaring mee op te doen. Probeer de volgende keer koeler te beginnen bv 19 graden evt met koelelementen of gistingskast met koeling. Na een dag of 3 mag te temperatuur wel wat omhoog.

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 26-05-2021 22:33 u »
Het makkelijkste is het volgende:

Inkbird 308 wifi kopen, hierin zitten 2 aansluitingen voor stekker op
1 voor de koelkast om te koelen
1 voor een terrarium verwarming lint oid (50w, 5m ongeveer)
dan nog wat kabel bevestiging plakkers voor in de koelkast en wat tywraps
Mooiste is ook om 2 computer ventilatoren te hebben zodat je wat luchtstroom kan hebben in de koelkast.

Dan kan het lint netjes langs de deur naar binnen leiden en alles mooi in de koelkast weg werken en klaar is Kees  :proost:

Ahh dit is inderdaad een topper! Helemaal gezien ik qua Electra dus niet handig ben! Volgens mij functioneerde mn koelkast hierdoor zelfs beter! Kijken of die feestpils ook echt koud maakt.

Dank voor de hulp, nu kijken of het WiFi de schuur haalt

Offline Derp

• Senior lid
« Reactie #14 Gepost op: 27-05-2021 14:41 u »
Die inkbird 308 wifi werkt ook op zichzelf zonder wifi hoor trouwens! Maar het is wel geinig om het met een appje te kunnen tracken en aanpassen. Het prijsverschil tussen de verzie met en zonder wifi is niet groot, dus zou het wel weten.

Goeie tip van de ventilatoren hierboven trouwens! Had er niet aan gedacht dat n de koelkast luchtroering ook eea versnelt. Had al wel bedacht dat ventilatoren achter de koelkast zouden kunnen helpen de spiralen te koelen. Zal ook eens in de koelkast ventilatortjes zetten want de laatste keer dat ik wilde terugkoelen van ~20 naar 3 graden duurde het een eeuwigheid (2,5 dag).

Offline D.R.K.

• Senior lid
« Reactie #15 Gepost op: 27-05-2021 19:17 u »

Dank voor de hulp, nu kijken of het WiFi de schuur haalt

Je zou kunnen kijken of je een Devolo systeem kan toepassen voor de schuur, dit kan je evt later ook helpen als je een Ispindel of Brewbrain wil aanschaffen om de vergisting te volgen.

Goeie tip van de ventilatoren hierboven trouwens! Had er niet aan gedacht dat n de koelkast luchtroering ook eea versnelt. Had al wel bedacht dat ventilatoren achter de koelkast zouden kunnen helpen de spiralen te koelen. Zal ook eens in de koelkast ventilatortjes zetten want de laatste keer dat ik wilde terugkoelen van ~20 naar 3 graden duurde het een eeuwigheid (2,5 dag).

Ik heb de uitgangen van de inkbird nog een stekkerdoos gedaan met 2 uitgangen zowel voor koelen als voor verwarmen. Heb 2 ventilatoren in het een vakje in de deur gelegd en dus nu zowel bij koelen als bij verwarming gaat een ventilator aan.

succes :proost:

Tags: