Hobbybrouwen > Apparatuur

Verwarming vergistingskast - bomen & bos

<< < (5/5)

Belg:
Uiteindelijk is het een 50W donkerstraler geworden.

Is ondertussen wel wat secuurder afgewerkt dan op deze foto.

De eerste test is een Hefeweizen die op 21,5įC staat te vergisten.

Tijdens de hoofdvergisting was de koelkast goed in staat om de vergisting niet te heet laten worden.

Na wat spelen met de settings van de Inkbird ben ik uitgekomen bij een spreiding van -0,3įC en +0,3įC om deze optimaal binnen bereik te houden zonder dit bereik te overshooten in eender welke richting.

Compenseren door verhitten of koelen hoeft haast niet meer eenmaal deze op temperatuur is en de grafiek geeft een constante temperatuur aan voor de voorbije 18 uur. Enkel om 2 uur 's nachts dient er wat verwarmd te worden (T gedaald naar 21,2įC) maar tegen 6 uur was dit bijwarmen al niet meer nodig.

Ik heb voor deze vergisting ook al wat gespeeld met een gevuld vergistingsvat om te kijken hoe snel ik kan koelen of warmen met goede resultaten.
Dit is natuurlijk geen referentie gezien er geen vergisting plaatsvond die warmte aanmaakte maar dit wordt vervolgd! :degroeten:

Brouwerij De Stichting:

--- Citaat van: hansHalberstadt op 30-05-2021  23:18 u ---Dat gaat niet lukken want het koelvermogen ligt vast. enige optie zou nog kunnen zijn om PWM toe te passen met relatief korte cyclus, maar dat is weer een compromis tussen slijtage (van het aanloop relais) en minimale tijd dat de motor uit moet zijn omdat hij anders niet aan kan lopen omdat er nog druk  in de leidingen zit. Dus in de praktijk zijn de mogelijkheden beperkt.

--- Einde van citaat ---
Zou een gedeelte van de binnen-achterwand van de koelkast isoleren kunnen helpen om zo het koelproces minder efficiŽnt te maken? Minder koeloppervlak; minder koelvermogen?

Belg:

--- Citaat van: Brouwerij De Stichting op 01-06-2021  13:19 u ---Zou een gedeelte van de binnen-achterwand van de koelkast isoleren kunnen helpen om zo het koelproces minder efficiŽnt te maken? Minder koeloppervlak; minder koelvermogen?

--- Einde van citaat ---

Zou dit niet het omgekeerde effect hebben?

Je stuurt de koeling aan om je vergistend bier te koelen - hier bevindt zich ook de sensor die het opwarmen en koelen aanstuurt.

Als je dan een gedeelte van het 'koelbaar oppervlak' in de kast verkleint door deze van binnenuit te isoleren zou de kast toch net harder gaan koelen omdat deze belemmerd wordt in haar goede werking?
Of sla ik de bal hier volledig mis?

Het lijkt mij dat zo de kast net zwaarder belast wordt.

Brouwerij De Stichting:
Naar mijn idee moet de koelkast inderdaad meer moeite doen om te koelen; ergo het koelvermogen gaat omlaag. Het zal er niet efficiŽnter op worden nee

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie