Hobbybrouwen > Apparatuur

Verwarming vergistingskast - bomen & bos

(1/5) > >>

Belg:
Hallo beste forumleden,

Ik heb gisteren lokaal en voordelig eindelijk een puike tweedehands koelkast kunnen ophalen.

Deze wil ik ombouwen tot klimaatkast voor gecontroleerde vergisting van menig brouwsel.

Aansturen van de koeling en verwarming zal gebeuren via een Inkbird controller.

Maarrrrr... ik ben wat overweldigd door de keuzemogelijkheden tot verwarming.

Verwarmingsriemen, gloeilampen, matjes, schakelkastverwarming, keramische lampen, etc.

Ik weet dat er in het forum al heel wat topics hierover zijn maar men kan duidelijk niet tot een consensus komen wat de best optie is.

De enige vereiste hier is dat:

1. De verwarming voldoende is om op te warmen tot maximum +-35°C
2. Deze makkelijk online te verkrijgen is (verzending binnen of naar België)

Bedankt voor jullie input! :biersmile:

biking rebel:
Waarom heb je er eentje gekocht met vriesvak? Dat neemt alleen maar ruimte in en je verbruik zal omhoog gaan.

Wat betreft keuzes: er is echt genoeg over te vinden en de keuze zul je zelf moeten maken.
Als je nu antwoorden krijgt zal het een herhaling worden van hetgeen wat al vaak besproken is.

Wat heb je zelf al gevonden in Belgie?

Derp:
Het zijn keuzes.. zelf vind ik de brew belt heerlijk simpel en hij verwarmt direct het vat dus ik zweer erbij. Verzending is simpel, elke brouwwinkel heeft hem en je kan m ook via alie krijgen.

Niet geschikt voor het verwarmen van meerdere vaten in één koelkast, als je dat wilt dan moet je voor wat anders gaan. Maar als je één vat hebt zou ik niet weten waarom je voor wat anders zou gaan.

Maargoed, dit is zo'n dingetje waarbij 10 brouwers 10 meningen hebben. Je kan je aan een brew belt via alie geen buil vallen overigens.

Arjen1969:
Ik heb op ali-expres aan 230 V ventilatortje gekocht waar ook PC's mee worden gekoeld. Daar heb ik een kastje omheen gebouwd en een gat in gemaakt voor een fitting waarin een gloeilamp kan worden geschroefd. Vervolgens de fitting in serie gezet met het ventilatortje en een kabel met stekker aan het geheel gemaakt, die ik in mijn inkbird kan schroeven. Met een 60 W halogeenlamp kan ik heel mooi en rustig verwarmen (in mijn geval een 20 liter vergistingsvat). Geen overshoot van temperatuur, en voor een kleine 15 euro en wat hobbytijd heb ik een prima vergistingskast.

Hopfenfox:
Ik gebruik een Brewbelt en heb nu ook een cheape verwarmingsmantel van Ali. Die laatste wikkelt om het hele vat en verwarmt dus gelijkmatiger dan de riem, maar wel meteen flink. En je moet even niet kijken naar de open gesoldeerde verbindingen. Zoveel mensen zoveel oplossingen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie