Pale ale poging, voor bij de BBQ

Gestart door Ploaze, 20-05-2021 18:37 u

Vorige topic - Volgende topic

Ploaze

Hoi hoi!

Nu mijn blondjes inmiddels bijna naar fles kunnen wil ik eigenlijk nog iets anders proberen. Alles wat ik tot nu toe gedaan heb was redelijk vol en zoet, dus ik dacht dat het tijd werd voor een lekker zomer biertje.

De bedoeling is iets wat niet zwaar is, lekker wegdrinkt en goed bij de zon hoort. Ook wou ik mijn huidige hop opmaken, anders is het ook zo zonde. Dus ik dacht, laten we die zoete citrus smaken gebruiken voor dit:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptBBQ Bier
Brouwdatum18-05-2021
BierstijlPale Ale (American)
Volume5,0 l
Begin SG1,059 SG
Berekende kleur (Morey)13 EBC
Berekende bitterheid (Rager)33 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
5,00 lWater uit Zutphen
2,30 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,10 kgPale Ale moutDingemans7 EBC88,0 %
0,15 kgCara-pilsWeyermann4 EBC12,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
66,0 °C1 min.60 min.4,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
2,1 gCashmerepellets7,0%60 min.9,6 IBU
12,0 gCashmerepellets7,0%15 min.14,6 IBU
5,0 gEl Doradopellets14,0%10 min.9,1 IBU

Ik ga hem denk ik twee keer brouwen, bij 1 voeg ik citroen schil toe. Hebben jullie een idee hoeveel gram per liter handig is? Ik heb de standaard gedroogde besteld die je bij alle brouwhandels kan kopen.

Qua maischschema dacht ik het ook aan te passen, zo zou hij volgens de theorie lekker droog moeten worden. Is dit handig of toch gewoon de 62-72-78? En wat voor temperatuur moet je spoelwater hebben bij de 66, gewoon 66 - 67?

Ik hoor het graag, hoop hier net zoveel van te leren als de vorige  :biersmile:

MaartenM

Spoelwater zou ik altijd standaard op 78 graden doen (spoelen doe je na de 78 graden stap. Die temperatuur is om de enzymwerking te stoppen)

Ploaze

Haha, dank. Dat klinkt als vrij standaard kennis die ik gemist heb.

Hop meneer

Citaat van: Ploaze op 20-05-2021  18:46 uHaha, dank. Dat klinkt als vrij standaard kennis die ik gemist heb.

Maarten heeft gelijk ;)

Met de schillen kan je eens met 1 g/L starten. Ik heb laatst een witbier met sinaasappelschil gemaakt, die kwam er met 1 g/L mooi uit.

Citrus kan je ook in je bier krijgen door korianderzaad licht te toasten en gemalen
10 min voor het einde van de kook toevoegen, ook 1 g/L

Hopfenfox

1 g/l koriander is best veel, ik zou eerder 3 a 4 per 10 liter gebruiken. Maar dat is natuurlijk persoonlijke voorkeur, het overheerst zo snel. Verder weinig op te merken.

MaartenM

Citaat van: Ploaze op 20-05-2021  18:46 uHaha, dank. Dat klinkt als vrij standaard kennis die ik gemist heb.

Daar is het forum voor: om te leren! Doe ik na 18 jaar ook nog steeds

Ploaze

Dat is helemaal waar, gaat hier snel in ieder geval! Wederom dank :)

Ik zal eens een gram in een liter water koken, kijken hoe sterk dat is om te beginnen. Ook daarvoor dank.

Snelbier

Bitter ingesteld op Raeger.. Tinseth is meer gangbaar.
Raeger komt op 33ibu,  Tinseth zou op 27ibu komen.  Weet wat je vergelijkt..
Proost,  Snelbier

Takkie83

Recept ziet er prima uit! Maar hoe zoet hij wordt hangt meer van de gist af dan van je maischschema. Welke gist heb je in gedachten?

Als je een lekker doordrinkbaar BBQ biertje wilt hebben zou ik rond de 5% alcohol gaan zitten en 6g/l bottelsuiker gebruiken.

En persoonlijk zou ik de kruiden achterwege laten, zeker koriander, die hoort niet in een pale ale. Laat je hoppen voor de smaak zorgen, eventueel een beetje caramout, en kies een neutrale gist met een medium tot hoge vergistingsgraad. In jouw geval zou ik voor US-05 kiezen.

Succes!  :biersmile:

biking rebel

Citaat van: MaartenM op 20-05-2021  18:41 uSpoelwater zou ik altijd standaard op 78 graden doen (spoelen doe je na de 78 graden stap. Die temperatuur is om de enzymwerking te stoppen)

Ik snap nooit waarom dat argument vaak wordt gebruikt. Na het spoelen ga je het koken en stopt de enzymwerking ook. Sterker nog, hoe langer de enzymen werken hoe meer suiker je eruit haalt (tot een bepaalde grens natuurlijk).

De echte reden is de lagere viscositeit. Bij 78 graden is het mengsel minder viscoos en haal je met spoelen meer suikers uit je wort/mout suspensie. Boven de 80 graden wil je niet gaan vanwege het uitspoelen van tanines uit de kafjes. En ja ook bij 78 graden, vlak daaronder nog, geven de enzymen er de brui aan.

Eric v B

Citaat van: biking rebel op 22-05-2021  00:47 uIk snap nooit waarom dat argument vaak wordt gebruikt. Na het spoelen ga je het koken en stopt de enzymwerking ook. Sterker nog, hoe langer de enzymen werken hoe meer suiker je eruit haalt (tot een bepaalde grens natuurlijk).

De echte reden is de lagere viscositeit. Bij 78 graden is het mengsel minder viscoos en haal je met spoelen meer suikers uit je wort/mout suspensie. Boven de 80 graden wil je niet gaan vanwege het uitspoelen van tanines uit de kafjes. En ja ook bij 78 graden, vlak daaronder nog, geven de enzymen er de brui aan.

In mijn (!) situatie spoel ik met spoelwater van 90 ºC. Metingen laten zien dat de temp in het filterbed dan rond de 78 ºC ligt. Taninesmaak heb ik niet. Ik gebruik wel aangezuurd spoelwater met een pH van ± 5,5.   Dat schijnt ook van invloed te zijn op het uitspoelen van tanines.

seed7

Citaat van: Snelbier op 21-05-2021  17:19 uBitter ingesteld op Raeger.. Tinseth is meer gangbaar.
Raeger komt op 33ibu,  Tinseth zou op 27ibu komen.  Weet wat je vergelijkt..

Gezien de hoeveelheid late hoppen is Raeger zinvol. Tinseth houd daar geen rekening mee.

T.a.v. citrus eerder in de draad,
Grapfruitschil geeft een mooie citrus toets, "beter" dan citroen.

@Ploaze, als je minder vol en zoet wilt zou ik de caramout minstens halveren. Maar.. brouw het zoals je het bedacht hebt en kijk dan of het met je verwachting overeen komt.

Ingo

Jacques

Citaat van: Eric v B op 22-05-2021  08:49 uIn mijn (!) situatie spoel ik met spoelwater van 90 ºC. Metingen laten zien dat de temp in het filterbed dan rond de 78 ºC ligt. Taninesmaak heb ik niet. Ik gebruik wel aangezuurd spoelwater met een pH van ± 5,5.   Dat schijnt ook van invloed te zijn op het uitspoelen van tanines.

Ik ga nog een stapje verder... Al een hele tijd verwarm ik mijn spoelwater tot 94 ºC. Ook ik zuur mijn spoelwater aan.
Mijn bieren hebben geen last van kafsmaak. Tannines zijn minder schadelijk voor de smaak van je bier dan wel eens gedacht wordt. Ze dragen bij aan de volmondigheid van je bier. Ik heb een tijd niet gespoeld en mijn bieren miste daardoor karakter.

Het voordeel van heter spoelen is dat de suikers beter oplossen in het spoelwater en dat het spoelen vlotter verloopt door de lagere viscositeit. Doordat het spoelen sneller verloopt wordt het meer oplossen van tannines voor een stuk gecompenseerd. Als je voor de aardigheid het wort proeft tijdens het spoelen merk je dat de kafsmaak met de tijd toeneemt. Voor mij een reden om niet al te lang te spoelen. Een iets lager rendement neem ik voor lief.

seed7

Citaat van: Jacques op 22-05-2021  22:02 uHet voordeel van heter spoelen is dat de suikers beter oplossen in het spoelwater [....]

Enzymen maken geen suikerklontjes ;) , of zelfs maar kristallen. Het zijn al moleculen in oplossing.

Ingo

Jacques

Citaat van: seed7 op 22-05-2021  22:41 uEnzymen maken geen suikerklontjes ;) , of zelfs maar kristallen. Het zijn al moleculen in oplossing.

Ingo

De suiker zitten inderdaad al in de oplossing. Wat ik bedoel is dat de vermenging van de suikeroplossing in de bostel met het spoelwater sneller verloopt naar mate het spoelwater heter is. Er lossen meer/sneller suikers op in heter spoelwater. Het uitspoelen van de bostel verloopt hierdoor sneller.

Ploaze

Minder vol en zoet is wel de bedoeling, ik volg dan gewoon je advies op. Doe ik het door de helft met een gram minder suiker per liter, ben benieuwd wat dat doet @seed7.

Ik heb ook nog sinaasappelschil liggen bitter, is dat dan een betere optie als de citroenschil? Zo ja, waarom zou je dan ooit citroenschil doen, wat voegt dat precies toe?

Ploaze

Overigens dacht ik gewoon aan een safbrew s-33, die heb ik nog liggen. Die gaat op 21/22 graden (temperatuur kast) en die werkt prima. Is er een andere aan te raden of kan ik het daar prima mee doen?

Simonius

Die zoetigheid krijg je door de bitterheid te verlagen. De bitterheid overschreeuwt nu als het ware de zoete smaak. Zoetigheid komt niet enkel van caramouten af. Warmer vergisten is ook een optie.

Jacques

Citaat van: Ploaze op 23-05-2021  10:16 uOverigens dacht ik gewoon aan een safbrew s-33, die heb ik nog liggen. Die gaat op 21/22 graden (temperatuur kast) en die werkt prima. Is er een andere aan te raden of kan ik het daar prima mee doen?

Als je een droger bier wilt kun je beter een gist gebruiken die een hogere vergistingsgraad heeft, bijvoorbeeld de US-05.

Takkie83

Citaat van: Ploaze op 23-05-2021  10:16 uOverigens dacht ik gewoon aan een safbrew s-33, die heb ik nog liggen. Die gaat op 21/22 graden (temperatuur kast) en die werkt prima. Is er een andere aan te raden of kan ik het daar prima mee doen?

S-33 op 21/22 graden maakt fruitige esters en deze gist laat bovendien veel restsuikers achter. Je bier wordt dan eerder een Belgische blonde dan een (Amerikaanse) pale ale

Ploaze

Aah okay, ik heb even zitten zoeken naar gisten voor deze temperatuur maar ik kon hier niet zo 1,2,3 iets van vinden. Is er een gist die jij aanraad hiervoor? Of is er een lijst waar ik makkelijk deze dingen kan vergelijken?

Edit:

Nu deze gevonden: https://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=gist:gegevens_gedroogde_gist

Dan zou ik zeggen: Fermentis SafAle US 05?

Takkie83

Dude..

Citaat van: Ploaze op 25-05-2021  10:49 uIs er een gist die jij aanraad hiervoor?

Dan zou ik zeggen: Fermentis SafAle US 05?

Citaat van: Takkie83 op 21-05-2021  23:26 uIn jouw geval zou ik voor US-05 kiezen.

Citaat van: Jacques op 23-05-2021  22:07 uAls je een droger bier wilt kun je beter een gist gebruiken die een hogere vergistingsgraad heeft, bijvoorbeeld de US-05.

:biersmile:

Ploaze

Citaat van: Takkie83 op 25-05-2021  22:35 uDude..

:biersmile:

Ja, ik heb hier geen woorden voor behalve excuses. :nut:

Takkie83

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.