Recepten > Discussie over recepten

Imperial White recept, gistkeuze en andere tips?

(1/4) > >>

jooprules:
Hoi,

Ik heb laatst van de Stadsbrouwerij Eindhoven 'De witte dame in de overgang' gedronken en wil nu zoiets gaan maken. Ze noemen het een imperial white. Een zwaar witbier (9,1%) dus, het was erg vol van smaak, volle body. Op het etiket staat ook flaked wheat als ingrediŽnt, zou ik daar gewone bloem voor kunnen gebruiken? Qua gist weet ik niet zo goed wat ik moet kiezen. Ik zat zelf te denken om de M20 Bavarian wheat van MJ te combineren met Lallemand Nottingham. Maar vraag me af of dat een goed idee is. Ik heb ook nog de mogelijkheid om de slurry van een recent gebrouwen ipa te gebruiken.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaardeKenmerkNaam receptjoopmeister Da witte TonnieBrouwdatumBierstijlOverige bierenVolume16,9 lBegin SG1,087 SGBerekende kleur (Morey)13 EBCBerekende bitterheid (Rager)50 IBUBrouwzaalrendement65,0 %Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediŽnt25,00 lWater uit Zutphen-8,37 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO412 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediŽnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%4,50 kgPilsmoutDingemans3 EBC60,0 %3,00 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC40,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte67,0 įC20 min.60 min.3,3 l/kg75,0 įC15 min.5 min.4,6 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU31,1 gCascadepellets5,5%60 min.29,1 IBU20,0 gCascadepellets5,5%5 min.3,1 IBU50,0 gMandarina Bavariapellets9,5%whirlpool13,5 IBU50,0 gMandarina Bavariapellets9,5%koudhop0,0 IBU50,0 gCascadepellets5,5%koudhop0,0 IBU25,0 gCascadepellets5,5%whirlpool3,9 IBU

Overige ingrediŽnten
HoeveelheidNaamTypeGebruik10,00 gKorianderzaadspecerijkoken10,00 gSinaasappelschil, zoetspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType11,0 gBavarian Wheat (M20)weizengist11,0 gNottingham ()bovengist

Snelbier:

--- Citaat van: jooprules op 19-05-2021  15:53 u ---Ik heb laatst van de Stadsbrouwerij Eindhoven 'De witte dame in de overgang' gedronken en wil nu zoiets gaan maken. Ze noemen het een imperial white. Een zwaar witbier (9,1%) dus, het was erg vol van smaak, volle body. Op het etiket staat ook flaked wheat als ingrediŽnt, zou ik daar gewone bloem voor kunnen gebruiken? Qua gist weet ik niet zo goed wat ik moet kiezen. Ik zat zelf te denken om de M20 Bavarian wheat van MJ te combineren met Lallemand Nottingham. Maar vraag me af of dat een goed idee is. Ik heb ook nog de mogelijkheid om de slurry van een recent gebrouwen ipa te gebruiken. ..
--- Einde van citaat ---
1e. Tarwe-BLOEM kan, gebruik ik soms in blond bier tot 5% van stort. Normaal rendement en helder bier, met standaard-maischschema 65-73'C.
  Neem de goedkoopste bloem die je kan vinden.. Duurdere 'patentbloem' bevat gluten/eiwitten' die je juist niťt in bier wil.
  Bij gebruik van veel ongemoute granen (ook vlokken) kŠn een eiwitrust op 53'C nodig zijn, wordt een discussie apart.
2e. Gisten combineren.. Leuk idee qua smaak, maar werkt in de praktijk lastiger. Ga er van uit dat sterkste gist de overhand krijgt, en jij weet niet welke dat is  >:(
   NIET doen, tenzij je weet wat het effect is.  Of je moet willen experimenteren, houd ons op de hoogte van de resultaten  ;D
3e. Slurry hergebruiken kan altijd, maar ook daar moet je weten wat je doet om gewenste smaak te waarborgen.
  Slurry van zwaar bier? Gist uitgeput en/of gestressed.. Liever NIET hergebruiken.
   Slurry meermaals hergebruikt? Grotere kans op mutaties, NIET hergebruiken. etc..
=============
Vraag:
- Waarom de gist-combi van M20 en Nottingham? Misschien ivm vergistingsgraad?
proost,  Snelbier.

Toevoeging: Nottingham is gťťn specifiek Witbier- of Weizengist, staat juist bekend om 'cleane' karakter.
Kruidnagel (weizen) kan het niet aanmaken.  Banaan (witbier) is beperkt door schone (??) karakter.
Mijn beperkte ervaring met Nottingham: bij warme vergisting 19-22'C komt er lekker fruit uit, zeker niťt clean.
Doe eens gek, en neem de Nottingham.  Gist ook lekker door, 9% alcohol gťťn probleem.

seed7:
Pak een echte witbiergist, geen weizen, WLP400 / WY3944 of de Blanche korrelgist.

Is de 'De witte dame in de overgang' vergelijkbaar met een Hoegaarden Grand Cru of eerder als een Weizen Bock?

Ik zou bij een dergelijk start SG zeker geen meel gebruiken maar gewoon vlokken. De vlokken mee door de schrootmolen om ze te 'breken'.

(mijn hopkeuze zou anders zijn, maar da's persoonlijk)

Ingo

jooprules:

--- Citaat van: seed7 op 19-05-2021  17:46 u ---Pak een echte witbiergist, geen weizen, WLP400 / WY3944 of de Blanche korrelgist.

Is de 'De witte dame in de overgang' vergelijkbaar met een Hoegaarden Grand Cru of eerder als een Weizen Bock?

Ik zou bij een dergelijk start SG zeker geen meel gebruiken maar gewoon vlokken. De vlokken mee door de schrootmolen om ze te 'breken'.

(mijn hopkeuze zou anders zijn, maar da's persoonlijk)

Ingo

--- Einde van citaat ---
Zou eerder zeggen een weizenbock maar daarvoor is mijn herinnering niet scherp genoeg. In ieder geval niet zoals de Grand cru.
Welke hoppen zou jij gebruiken?

seed7:

--- Citaat van: jooprules op 19-05-2021  19:53 u ---
Welke hoppen zou jij gebruiken?

--- Einde van citaat ---

Ik zou geen Cascade laat in het proces gebruiken.

Ingo

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie