Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Dikke Oatmeal stout poging  (gelezen 1134 keer)

Offline Hop meneer

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Hop meneer
    • Hop Meneer IoT brouwerij
Dikke Oatmeal stout poging
« Gepost op: 18-05-2021 22:23 u »
Na vele blondjes, IPA's, tripels en witbieren heb ik het verzoek uit (en met) de vriendengroep gekregen om een Dikke Oatmeal stout te gaan brouwen. Ervaring met de Klarstein 30 L ketel heb ik, dat een kg of 7 wel de max is en een beslag dikte van ver onder de 3 L/kg ook ongewenst is.

Als uitgangsrecept heb ik de Fremont Dark star gevonden en deze wat aangedikt en ingrediŽnten vervangen door mouten die wel beschikbaar waren. Carafa II heb ik vervangen door de Carafa Special I om de kans op moutbitterheid te verlagen en kleur iets in toom te houden.

Brewbuddy (BrouwHulp onder Linux) zit helaas vol met bugs waardoor de logboek uitdraai niet klopt met de ingestelde data (oa de water behandeling) en het kopiŽren werkt ook niet, dus dan maar zo:

IBU 54
EBC 153

So4 35mg/l
Cl 98mg/l
Ca 101mg/l
Maisch pH 5.3

Inmaischen op 69, 60 minuten
Utimaischen 78, 10 minuten
60 minuten koken (evt langer?)

De Wyeast 1084 gist heb ik vervangen door de 1318, om net iets minder ver door te gisten.

Start SG 1.092
Doel SG 1.023
Alcohol 9.1%

De doel SG en kleur is goed te voorspellen, maar mondgevoel? Word dit een dikke moersleutel motorolie? Of moet het aandeel haver(?) dan nog omhoog?

Wat is uw advies?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline jwf

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Dikke Oatmeal stout poging
« Reactie #1 Gepost op: 18-05-2021 23:16 u »
Ziet er spannend uit met drop en kaneel. Ik zou op het internet nog even nazoeken wat de samenstelling van 'brewers licorice' is - ik kan me voorstellen dat dat wellicht meer in de buurt komt van harde laurierdrop zoals ze bij Holland & Barrett verkopen.

Ik vraag me wel af of je met 13% suiker het effect van de haver vlokken niet teniet doet.

Success!

Offline Hop meneer

• Junior lid
  • **
  • Hop meneer
« Reactie #2 Gepost op: 19-05-2021 07:51 u »
Ziet er spannend uit met drop en kaneel. Ik zou op het internet nog even nazoeken wat de samenstelling van 'brewers licorice' is - ik kan me voorstellen dat dat wellicht meer in de buurt komt van harde laurierdrop zoals ze bij Holland & Barrett verkopen.

Ik vraag me wel af of je met 13% suiker het effect van de haver vlokken niet teniet doet.

Success!

De kaneel ben ik nog niet van overtuigd dus wellicht het originele blik Dark Star nog eens proeven en dan beslissen.

Brewers licorice ziet er uit als een normale dropzuurstok maar omdat er nu een kermissen zijn heb ik de drop maar met de mouten mee besteld:

https://www.braumarkt.com/laurierdrop-italiaans-50-g

Qua ingrediŽnten leek het mij ook een stuk veiliger inderdaad.

De suiker keuze is om de alcohol een beetje op te krikken zonder een te dik beslag te krijgen. Het drogende effect suiker ken ik, maar op gebied van de mout en haver verhouding mis ik de ervaring en kan alleen afgaan op wat ik in andere recepten heb gelezen. Bij meer dan 10% haver krijg je ook weer Brinta las ik, dus wat is wijsheid om de body en mondgevoel te behouden?

Offline Gorak

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 19-05-2021 14:58 u »
De suiker keuze is om de alcohol een beetje op te krikken zonder een te dik beslag te krijgen. Het drogende effect suiker ken ik, maar op gebied van de mout en haver verhouding mis ik de ervaring en kan alleen afgaan op wat ik in andere recepten heb gelezen. Bij meer dan 10% haver krijg je ook weer Brinta las ik, dus wat is wijsheid om de body en mondgevoel te behouden?

Als je een echt dikke stout wil brouwen, moet je geen suiker gebruiken om het alcoholpercentage op te krikken.

Gezien de beperking van 7 kg mout van de Klarstein, zou ik persoonlijk kiezen voor een dubbele maisch (en dus meer mout gebruiken in plaats van kristalsuiker). Het vervangen van de kristalsuiker door moutextract is wellicht ook een optie. Een derde mogelijkheid is om de 7 kg mout aan te houden en vervolgens langer koken zodat je minder volume, maar geconcentreerdere wort overhoudt.

Bij een dubbele maisch schijnt het verstandig om de cara- en geroosterde mouten tijdens de tweede maischstap te gebruiken.

Offline PDGRRR

• Vol lid
  • Magis fortuna quam sapientia
« Reactie #4 Gepost op: 19-05-2021 17:51 u »

[...] Of moet het aandeel haver(?) dan nog omhoog? [...]

Ik heb recent een stout gebrouwen naar recept van BrewDog (de "Declassified Demi-God"), hier had ik zo'n 16% haver in de stort zitten en geen suiker. Afgelopen weekend eerste flesje geproefd na 2 weken op fles en hij was wel dik, richting Moersleutel. Zat overigens ook wel zo'n 1400 gram lactose in op 18 liter. Ik zou het percentage haver dus wel nog wat opschroeven.

Offline Hop meneer

• Junior lid
  • **
  • Hop meneer
« Reactie #5 Gepost op: 19-05-2021 22:26 u »
moutextract is wellicht ook een optie. Een derde mogelijkheid is om de 7 kg mout aan te houden en vervolgens langer koken zodat je minder volume, maar geconcentreerdere wort overhoudt.

Bij een dubbele maisch schijnt het verstandig om de cara- en geroosterde mouten tijdens de tweede maischstap te gebruiken.

Moutextract was inderdaad ook een optie geweest. Dubbele maisch ga ik nog even niet aan beginnen, het hoge SG geeft dan weer uitdagingen met een goede vergisting. Wellicht voor een toekomstige poging.

Ik wou moutextract meebestellen voor toekomstige giststarters maar de Braumarkt heeft mar bar weinig voorraad op het moment. Blijft de Nederlandse tak nog overeind of staat die ook op omvallen?

Ik krik de haver nog op naar 15% en halveer de suiker. Als we de moutpijp gaan vullen en er zou nog ruimte zijn mik ik er nog wel wat mout bij.

Het recept van de Declassified Demi-God lijkt wel op mijn plan, hopen dat het net zo goed uitpakt!

29-05 is de brouwdag!

Offline Hop meneer

• Junior lid
  • **
  • Hop meneer
« Reactie #6 Gepost op: 29-05-2021 13:19 u »
Brouwdag!

Op 18 L inmaischwater was de pap te dik, het filter liep dicht.

4 L spoelwater toegevoegd en na flink roerspanen loopt het nu wel door.

Offline Hop meneer

• Junior lid
  • **
  • Hop meneer
« Reactie #7 Gepost op: 31-05-2021 09:16 u »
Uiteindelijk brouwresultaat:

17 L ipv de geplande 18.7 L (ik kom elke keer te laat uit dus ik zal de graanabsorbtie eens wat omhoog zetten).

SG einde maischen en kook kwam 0.003 sg hoger uit dan gepland. Plakkerig en filmend was het wort zeker dus ik heb maar 0.8 kg suiker toegevoegd.

Goed zwart en dik!

De vergisting kwam later en langzamer op gang en is ook minder heftig dan ik gewend ben van het Wyeast 1318 smackpack. Het is wel op snelheid gekomen en er tikken elke 6 uur zo'n 0.010 sg punten vanaf.

Offline Derp

• Senior lid
« Reactie #8 Gepost op: 31-05-2021 13:00 u »
Uiteindelijk brouwresultaat:

17 L ipv de geplande 18.7 L (ik kom elke keer te laat uit dus ik zal de graanabsorbtie eens wat omhoog zetten).

SG einde maischen en kook kwam 0.003 SG hoger uit dan gepland. Plakkerig en filmend was het wort zeker dus ik heb maar 0.8 kg suiker toegevoegd.

Goed zwart en dik!

De vergisting kwam later en langzamer op gang en is ook minder heftig dan ik gewend ben van het Wyeast 1318 smackpack. Het is wel op snelheid gekomen en er tikken elke 6 uur zo'n 0.010 sg punten vanaf.
Denk je dat het de absorptie is?

Kan ook verdamping of ander verlies in de ketel zijn.

Offline Hop meneer

• Junior lid
  • **
  • Hop meneer
« Reactie #9 Gepost op: 31-05-2021 13:29 u »
Denk je dat het de absorptie is?

Kan ook verdamping of ander verlies in de ketel zijn.

Ik heb in dit geval wel veel met de deksel half op de pan moeten maischen zodat ik de pomp aan ook houden en regelmatig roeren. Dus ja, dat denk ik ook wel dat meer verdampt is.

Ik zat al langer te denken aan het maken van een kap om de waterdamp af te kunnen zuigen, maar een deksel die je kan liften zonder de pomp uit te zetten en pijpje verwijderen is ook wel iets om over na te denken.

Bij andere brouwsels kom ik na maischen ook altijd lager uit dan gepland dus daarom denk ik dat sowieso die verhouding bij moet stellen.

De vergisting gaat nu echt goed los:

Brix 16.4, sg 1.050, svg 45.7% 5.1% alcohol

Offline Hop meneer

• Junior lid
  • **
  • Hop meneer
« Reactie #10 Gepost op: 03-06-2021 21:50 u »
De gist is inmiddels op 74% svg aanbeland. sg 1.024 8.8% alcohol. De kop begint nu in te zakken dus het einde van de vergisting is in zicht.

Normaal ben ik gewend om 3 dagen na het einde van de vergisting nog te hoppen, gist aflaten en de temperatuur te laten zakken.

Wat is gebruikelijk bij een (oatmeal) stout? Nog een tijd op 20 ļC laten staan, of zakken?

Het plan is om een deel nog op eikenhouten snippers te rijpen, een deel au naturel en een deel met whiskey infusen.

Tags: