Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Oude blik bieren gevonden  (gelezen 854 keer)

Offline Timmeh4

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Oude blik bieren gevonden
« Gepost op: 18-05-2021 21:04 u »
Hallo brouwers,

Vorige week kwam ik nog een 2tal blikken (moutextract blikbier brouwen) tegen van Brewferm, de Tripel en Wheat (Belgian wit). De blikken waren wel al een jaar of 6 over de houdbaarheidsdatum heen maar ik dacht weggooien kan altijd nog en heb ze beide gemaakt, de blikken stonden verder ook niet bol. Voor de zekerheid wel even van de meegeleverde gisten een starter gemaakt en ze staan nu 4 dagen te vergisten bij +- 20 graden, vandaag een SG meting gedaan en ze zijn beide al aardig gezakt echter vind ik de kleur en geur niet passen.

Beide hebben ze nog een beetje dat moutextract geurtje zoals je net het blik hebt open gemaakt en ook zijn ze beide nog donker van kleur, ik zou verwachten dat het witbiertje licht gekleurd zou moeten zijn zoals dat ook is met mijn andere witbieren (volmout gebrouwen)?

Iemand hier ervaring met deze blikken en of dit normaal is? of kan ik er beter maar vast afscheid van gaan nemen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Snelbier

• Super lid
Re: Oude blik bieren gevonden
« Reactie #1 Gepost op: 19-05-2021 09:32 u »
Beide gemaakt enkele jaren geleden..  Kleur van dit witbier is eerder amber, zeker géén Hoegaarden-wit.. 
Kleur van tripel ook wat donker, maar is maar net wat je er van verwacht..
Geur moet snel veranderen van 'extract' naar 'bierig', fruitig.  Gist zal de oude geurtjes wegblazen.
Gewoon bottelen, en poeven na een paar weken.  Afscheid nemen kan altijd nog.
Proost,  Snelbier.

Offline Brouwerij De Stichting

• Vol lid
  • In de buurt van Zoetermeer
« Reactie #2 Gepost op: 19-05-2021 09:44 u »
Je zou wat dry-hop kunnen toevoegen tijdens de nagisting om wat extra smaak/aroma in het bier te krijgen.

Offline Theo Mol

• Junior lid
  • **
  • breng meer brouwerij in je leven
« Reactie #3 Gepost op: 19-05-2021 09:46 u »
Zelfde hier, alleen minder lang over de datum.
Ik had een overjarig blik gekocht uit de koopjesbak omdat ik voor een verenigingsavond een demo wilde doen over brouwen. Leuk om "live" de vergisting te laten zien, dacht ik. Die demo ging niet door en ik heb het spul thuis vergist en gebotteld. Dat ging prima, ik heb het idee dat de gist van de hele inhoud het snelst veroudert en die bleek nog genoeg leven te hebben.
Het is een donkerbruin dubbelachtig bier, na een maand in de fles heeft het dat extractbiersmaakje dat ik me herinner van toen ik ooit begon met brouwen, zo'n dertig jaar geleden. Of houd ik mezelf voor de gek door te denken dat ik kan proeven dat het van extract is gemaakt?

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #4 Gepost op: 19-05-2021 13:39 u »
Ik heb een keer bier gebrouwen uit blik dat 25 jaar oud was. Mijn gootsteen vond het wel lekker smaken. ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 19-05-2021 22:45 u »
Beide hebben ze nog een beetje dat moutextract geurtje zoals je net het blik hebt open gemaakt en ook zijn ze beide nog donker van kleur, ik zou verwachten dat het witbiertje licht gekleurd zou moeten zijn zoals dat ook is met mijn andere witbieren (volmout gebrouwen)?

Iemand hier ervaring met deze blikken en of dit normaal is? of kan ik er beter maar vast afscheid van gaan nemen?

Het is bekend dat in de blikken met vloeibaar moutextractg Maillardreacties plaatsvinden. Het extract wordt hierdoor donkerder van kleur en de moutige/broodachtige smaak wordt intenser.

Offline Timmeh4

• Junior lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 20-05-2021 10:08 u »
Het ruikt wel steeds minder naar de moutextract geur en het witbiertje heeft inderdaad een amber kleurtje.
Ik laat het wel lekker uit vergisten, zit toch in mijn oude gistvaten die ik niet meer gebruik, bottelen, wachten en proeven.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #7 Gepost op: 20-05-2021 10:37 u »
Ik zou wel proberen de normaal toe te voegen suiker zoveel mogelijk weglaten en minder volume te brouwen zodat je wel op het gewenste begin SG komt. Dan lijkt het waarschijnlijk iets meer op echt bier.

Tags: