Recepten > Discussie over recepten

Poging tot een eigen blonde

<< < (5/5)

Ploaze:
Goed boek staat nog op mijn lijst om te kopen, ben over het algemene alleen veels te ongeduldig en koppig. Echt een gevalletje van dingen proberen en dan zien hoe het uitpakt, werkt het niet? Dan duiken in de waarom het fout is gegaan. Rendement had ik vantevoren wel berekend met wat formules. Rekening houdend met sendiment verlies, moutverlies en kookverlies zou ik 2.2 liter moeten compenseren, gezien het feit dat mijn emmer te vol zat heb ik het op "kookverlies beter dan verwacht" gegooid.  ;D

Eric v B:
Als je suiker droog toevoegt, en je jong bier bevat al koolzuur, dan heb je kans dat je flinke schuimontwikkeling (mentos/cola effect) krijgt en je vergistingsvat over stroomt. Het hoeft niet maar het kan wel. Daarom zou ik altijd de suiker oplossen in water voor dat ik het toevoeg. Ik vind dat geen onzin...

Jacques:

--- Citaat van: biking rebel op 18-05-2021  00:30 u ---In een (Belgisch) blond bier is het gebruik van suiker in het recept juist heel gebruikelijk. Het hoeft natuurlijk niet, maar stellen dat het niet in een blond bier hoort is volgens mij onjuist.

--- Einde van citaat ---

Ik durf zelfs te stellen dat een goede blonde een stevige suikergift zelfs nodig heeft. Het komt de doordrinkbaarheid ten goede en het geeft meer fruitige esters wat ten goede komt aan het smaakprofiel van een blond.

Jacques:

--- Citaat van: Heuvinger brouwerij op 18-05-2021  18:46 u ---
Nee!
Ik maak voor mijn brouwsels 2 recepten, een zonder en een met suiker toevoeging.
Suiker voeg ik droog   toe na de na de hoofdgisting,, zeg maar na 3 dagen.
De volgende dag gaat de drooghop erbij.
Na 3 a 4  dagen zeven, een dag wachten en dan bottelen.

--- Einde van citaat ---

Om al te grote schuimvorming te voorkomen en ook om te zorgen dat de suiker zich sneller verspreid is toch wel handig om de suiker vooraf op te lossen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie