Recepten > Discussie over recepten

Poging tot een eigen blonde

(1/5) > >>

Ploaze:
Nadat ik mij voorgesteld heb kon ik toch niet heel lang wachten met mijn eigen receptje, het is niet iets heel bijzonders maar ik ben toch even benieuwd wat jullie denken dat dit gaat doen. Het viel mij op dat BrouwHulp toch qua water (veel meer spoelwater) en grammen van hop goed afwijkte van brewmonkey.

Ik heb via brouwmout de mout een beetje nagemaakt en iets anders qua samenstelling, daarna een hop uitgekozen die mij een goede basis leek. Nu ben ik erg benieuwd of mijn gevoelspoging ook daadwerkelijk ergens op slaat  :proost:

Ik kon nergens suiker vinden in de ingrediŽnten, maar ik heb nog 200 gram suiker op de laatste 10 minuten kook erin gegooid, begin SG was 1084.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaardeKenmerkNaam receptCashmere v1Brouwdatum09-05-2021BierstijlBlondVolume5,0 lBegin SG1,061 SGBerekende kleur (Morey)21 EBCBerekende bitterheid (Rager)25 IBUBrouwzaalrendement75,0 %Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediŽnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%1,25 kgPilsmoutWeyermann3 EBC89,0 %0,08 kgCara 120Dingemans120 EBC5,7 %0,07 kgBiscuitDingemans50 EBC5,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte62,0 įC1 min.45 min.3,4 l/kg72,0 įC1 min.20 min.3,4 l/kg78,0 įC1 min.5 min.3,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU2,1 gCashmerepellets7,0%60 min.9,6 IBU16,5 gCashmerepellets7,0%10 min.15,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType6,0 gSafBrew Ale (S-33)bovengist

Wat denken jullie?

CeesM:

--- Citaat van: Ploaze op 17-05-2021  21:45 u ---Ik kon nergens suiker vinden in de ingrediŽnten, maar ik heb nog 200 gram suiker op de laatste 10 minuten kook erin gegooid, begin SG was 1084.

--- Einde van citaat ---
Bij een blonde zit er geen suiker in het recept. Alleen bottelsuiker voor het bottelen. Maar je kan het nu een Tripel noemen.

biking rebel:

--- Citaat van: CeesM op 17-05-2021  23:38 u ---Bij een blonde zit er geen suiker in het recept. Alleen bottelsuiker voor het bottelen. Maar je kan het nu een Tripel noemen.

--- Einde van citaat ---

In een (Belgisch) blond bier is het gebruik van suiker in het recept juist heel gebruikelijk. Het hoeft natuurlijk niet, maar stellen dat het niet in een blond bier hoort is volgens mij onjuist.

Voor de TS: prima recept, proberen waard.

Fractus:
Ik sluit me aan bij biking rebel, suiker in een (zwaar) blond kan prima. Zeker met de S-33, die heeft volgens mij een vrij lage vergistingsgraad van rond de 70%, en zonder suiker wordt het dan wel een erg zoet blondje. De Cashmere hop is een atypische hop voor een Belgische blonde, maar dat geeft misschien juist een leuke twist aan het geheel. Je bent zeker niet de eerste die een Amerikaanse hop in z'n blond stopt. Maischschema ziet er ook prima uit. Je begin-SG is wel veel hoger uitgevallen dan volgens het recept, enig idee hoe dat komt? Had je misschien minder liters op het eind?

Wat betreft suiker in BrouwHulp, die staat tussen de mouten onder de leverancier 'supermarkt' ;)

Ploaze:
Ik ben erg blij dat ik niks raars heb gedaan, haha. In de Brewmonkeys zit ook suiker, daarom heb ik het hier ook maar ingedaan.

Voor wat betreft de SG, nee ik heb echt geen idee. Ik zit bijna te denken dat ik mijn suiker verkeerd had afgemeten... 5 liter voor het brouwen, nagespoeld met 3 liter en een uurtje laten koken. Qua maischdikte zou dit goed moeten zijn en ik heb een mooie 5,5 overgehouden.

Ik heb ook nog 1 gebrouwen met El dorado om een bittere variant te maken, daar kwam de SG op 1070, dus schiet mij maar lek...

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie